Ahlsells resultat och omsättning över förväntan

Industridistributören Ahlsells justerade ebita-resultat uppgick till 709 miljoner kronor för det fjärde kvartalet 2017 (628). Väntat var 689 miljoner enligt SME.

Det framgår av kvartalsrapporten.

Bild:Ahlsell

Nettoomsättningen uppgick till 7.606 miljoner kronor (6.902) mot väntade 7.432 miljoner, och försäljningstillväxten var 10 procent (väntat: 7,7 procent), varav organiskt 11 procent och förvärv svarade för ytterligare 2 procentenheter (kalender- och valutaeffekter var negativa).

Resultatet före skatt blev 575 miljoner kronor (60), mot förväntningar på 553 miljoner.

En utdelning på 1,65 kronor per aktie föreslås för helåret (0,35). Här var 1,63 kronor väntat.

Sammantaget väntar sig Ahlsells vd Johan Nilsson god efterfrågan på installationsdistributörens produkter och tjänster under 2018.

Det skriver han i vd-ordet i fredagens bokslutskommuniké, som överträffade analytikerförväntningarna på framför allt den största marknaden Sverige: här var både omsättning och rörelseresultat 3 procent högre än väntat, enligt SME Direkt.

"Ahlsell Sverige hade en mycket stark utveckling under kvartalet - inom försäljning, resultat och förvärvstakt. Inte bara högsäsong och gynnsamt marknadsläge skapade förutsättning för den starka efterfrågan, utan även interna initiativ såsom fokus på ökad korsförsäljning och breddning av produktutbudet bidrog till ökad försäljning inom samtliga produktsegment", skriver Johan Nilsson om utvecklingen i Sverige.

Han fortsätter:

"Starkast tillväxt uppnåddes inom Elinfrastruktur samt Bygg. Organiskt ökade försäljningen med 13 procent och förvärv bidrog med ytterligare 3 procent. Sex förvärv slutfördes under kvartalet varav majoriteten inom det attraktiva produktsegmentet "Verktyg & förnödenheter"."

Försäljningstillväxten totalt i Sverige under kvartalet landade på 14,2 procent, att jämföra med analytikernas förväntningar på 11,2 procent. I det tredje kvartalet slog bolaget också analytikerna på fingrarna med en 13,6-procentig tillväxt: väntat var då plus 9,7 procent.

Plumpen i protokollet, en sjunkande lönsamhet i Norge - rörelsemarginalen minskade till 3,4 från 3,7 procent, jämfört med förväntningar på en förbättring till 4,0 procent - förklaras i rapporten med ett färre antal arbetsdagar samt en större kundförlust.

Vilken kund som den norska kundförlusten kommer från anges inte.

Du har väl inte missat DiTV – Sveriges nya ekonomi-tv-kanal?


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?