ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Åhléns satsar på outlet

  • Åhléns vid Skanstull i Stockholm. Foto: TT

Axel Johnsongruppens varuhuskedja Åhléns startar ett nytt varuhuskoncept med lågprisinriktning. Samtidigt fortsätter varuhusstängningarna.

 

I vår öppnar de två första varuhusen inom det nya konceptet som kallas Åhléns Outlet. Det är Västerås och Norrköping som har valts ut som startorter. Båda städerna har i dag traditionella Åhlénsvaruhus i stadskärnan.

"Det som går bra i detaljhandel i dag är lågpris och online. Vi gör en jättestor förflyttning på det digitala området med Åhléns, men ytterligare en köpbeteendeförändring som vi ser och tar fast på är att man shoppar ner i vissa kategorier för att ha råd att shoppa upp i andra", säger Åhléns vd Gustaf Öhrn.

Det innebär att samma kunder både köper dyrt och billigt. Därför vill Åhléns gärna fånga upp de fyndsugna kunderna med prissänkningar på 30 till 70 procent på märkesvaror i outletvaruhusen.

"Sedan är det också så att Sveriges befolkning växer. En stor del av den ökningen är en konsumentgrupp med lägre köpkraft".

Faller de två första etableringarna väl ut väntar en offensiv etableringsplan. De lägen som eftersöks är starka handelsplatser en bit utanför centrum.

Åhléns har kämpat med lönsamheten under en längre period, vilket har resulterat i 15 varuhusstängningar de senaste tre åren.

"Vi kommer att stänga färre varuhus 2018 jämfört med 2017. I relation till det kan man också säga att vi investerar en hel del i de 60-tal varuhus vi har.

Överlag pågår just nu många förändringsprocesser på Åhléns, eftersom detaljhandeln enligt Gustaf Öhrn "förändras med en enorm hastighet". Andelen varumärken ökas, samtidigt som prisspiralen dras isär även i de klassiska varuhusen.

"Vi måste fortsätta förändra oss för att förbli relevanta för dagens och morgondagens konsument".

Var resultatet hamnar för 2017, är inte klart. Resultatet blir enligt Gustaf Öhrn bättre än förra året, men Åhléns kommer inte att nå lönsamhet. 2016 blev det en förlust på 148 miljoner kronor efter finansiella poster. Omsättningen låg då på 4,8 miljarder kronor.

Gustaf Öhrn vill inte säga något om försäljningsutvecklingen i jämförbara butiker. Han är dock inte rädd för de mindre marginaler som lågprisvaror innebär.

"Kostnaderna är också längre och vår bedömning är att vi kan få bra lönsamhet i det här. Jag var också med och gjorde det här på Stadium, och Stadium Outlet fick en mycket bra lönsamhet", säger han och påpekar att flera amerikanska detaljhandelsjättar som försökt sig på samma manöver nu har bäst lönsamhet i outletverksamheten.

Åhléns var sent ute med sin e-handel och lanserade faktiskt inte sin onlinebutik förrän våren 2016. Enligt Gustaf Öhrn går utvecklingen dock väldigt snabbt just nu.

Ny vd för konceptet blir Johan Sjöhagra, som har en bakgrund på bland annat ÖoB.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer