ANNONS:
Till Di.se

Ägarna vill vara överflödiga

  • Henrik Wahlstedt får stå längst fram. Delägarna Lars Hoväng, Anders Danielsson och Stefan Danielsson tar ett steg tillbaka. Foto: Håkan Wike
  • Henrik Wahlstedt. Foto: Håkan Wike

Att gå in som extern vd med den tidigare ledningen, bestående av de fyra delägarna, jobbande kvar i företaget låter som ett kamikazeuppdrag.
Men på Meri är externe vd:n Henrik Wahlstedt den som fattar besluten – utan ägarna flåsande i nacken.

Från tröjor och tubsockor i en kall källare till en av Sveriges tio största aktörer inom profil- och presentreklam, med kunder i både Sverige och övriga Norden.

Efter trettio år har ägarkvartetten till Meri textil & reklam samlat på sig väldigt mycket erfarenhet och företaget har förändrats och utvecklats efter marknaden hela tiden. Just nu står de mitt i en större process, där företagets organisation ska förändras i toppen.

”Redan 2001 bestämde vi att vi skulle sikta på att nå 100 miljoner kronor och att företaget skulle kunna stå på egna ben och växa utan oss ägare", säger Lars Hoväng, en av fyra delägare.

”Drivkraften för oss har alltid varit att utveckla företaget tillsammans. Vi har i praktiken alltid haft en vd-grupp istället för en enskild vd.”

Efter en mjukstart på åtta år med extern vice vd kände ägarna sig mogna med en vd som skulle få befogenhet att ta beslut. 2016 hittade de med hjälp av en rekryteringsfirma Henrik Wahlstedt, tidigare säljchef för nationella affärer på Mittmedia.

”Det är ju inte så att jag hittar på vad som helst” säger Henrik Wahlstedt.

”Ägarna fungerar mer som en stab och jag ser till att involvera alla i processen även om jag sedan står för beslutet.”

Kontinuerlig dialog, raka besked, öppna kort och delaktighet i det som är på gång är nyckeln till ägarnas förtroende för Henrik Wahlstedt. Men allt ska ägarna inte vara och peta i.

”Redan efter några månader så drog Henrik i gång en process med att omarbeta säljarbetet tillsammans med säljarna", berättar Lars Hoväng.

”Utan att vi ägare var med i processen.”

”Jag tycker det är viktigt att de som ska utföra arbetet ska vara med och utforma hur man ska jobba, det är också så man får folk att ta ansvar och kliva fram för att utveckla företaget", menar Henrik Wahlstedt.

I samma takt som den nya vd:n lyfte fram medarbetarna kunde ägarna i stället ta steg för steg tillbaka. I dag, ett och ett halvt år efter Henrik Wahlsteds tillträde, har ägarna inga officiella titlar eller positioner utan jobbar där det behövs. Det kan vara projekt som ska sjösättas eller upphandlingar med nya kunder. Prestigelöst och på order av sin nya chef Henrik Wahlstedt.

”Det här har gett oss ägare är en känsla av frihet”, säger Lars Hoväng.

”Nu kan vi faktiskt känna att vi inte behöver vara med och peta i allt och är vi lediga finns det andra som har ansvaret."

Tack vare den långa processen, där man har ”övat” med två olika vice vd:ar, har förändringen gått väldigt smidigt.

”I början var vi ägare väldigt måna om att Henrik skulle våga ta beslut oavsett våra starka enskilda åsikter”, berättar Lars Hoväng.

”Det var väl den processen som var svårast", säger Henrik Wahlstedt.

”Men jag är som person den som lyssnar och tar in - men sedan måste jag stå för beslutet som är bäst för Meri.”

Ibland får han säga till sina ägare att tänka om lite, kanske värdera annorlunda än vad de skulle gjort på egen hand.

”Vi har inte några egna budgetar eller ansvarsområden längre", berättar Lars Hoväng.

”Vi ingår i projekt där exempelvis säljchefen har budgetansvar nu för tiden.”

Processen med att digitalisera och integrera affärssystem med e-handelsplattform och en satsning på ”content manager” är på gång och lanseringen beräknas under hösten. Ett arbete som utformats med en vd som kommer från mediebranschen ger också lite oväntade inriktningar. Också en fördel med att välja en vd med annan kompetens i ryggsäcken.

Olikheter i ledningsgruppen är bara en fördel.

”Vi är nog det första profil- och presentreklamföretaget som satsar på en egen 'content manager’,” berättar Henrik Wahlstedt.

”Med trettio års erfarenhet finns det mycket roligt att berätta som också är intressant och kul att lyfta fram.”

Än så länge är det ingen av ägarna som ska kliva av helt men de jobbar betydligt mindre numera. Ungefär 75 procent just nu och det innebär att andra på företaget har fått kliva fram och ta ansvar på nya positioner.

’’Vi tycker det är roligt att jobba fortfarande men vi har kanske inte den ungdomliga entusiasmen som behövs för att leda oss in på nya vägar alla gånger", erkänner Lars Hoväng.

Ägarna har inte bestämt sig för när de ska gå i pension eller hur detta ska gå till, de äger 25 procent var i företaget, och troligen kommer inte alla sluta samtidigt. Då finns det många olika lösningar för ägarnas roller i framtiden och alla har minst fem år kvar till pension.

Någon oro för osämja finns inte.

”Vi har alltid varit noggranna med millimeterrättvisa mellan oss", förklarar Lars Hoväng.

”Redovisat arbetad tid under alla år, men med anpassning till perioder av småbarn som kräver mindre arbetstid.”

Han lyfter återigen fram förmågan att alltid ha en öppen och ärlig diskussion och ett kommunikationsklimat där alla får säga sitt och alla accepterar det beslut som tas. Så har de alltid gjort och det är också den prestigelösa inställningen till bestämmande.

”Utslaget på de 30 år vi hållit på så finns det en del övertid att ta ut för alla fyra", säger Lars Hoväng.

”Jag kan med gott samvete ta ledigt för ripjaktspremiären nästa vecka.”

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies