1515

Afrys vd om jättefusionen: ”Vi ville undvika spekulationer”

Jätteprocessen med att få ihop konsultjättarna ÅF och Pöyry och coronakrisens effekter på Afry. 

Det berättar vd:n Jonas Gustavsson om i lördagens poddavsnitt av Förnuft & Känsla.

Jonas Gustavsson, vd på Afry.
Jonas Gustavsson, vd på Afry.Foto:Amanda Lindgren
Afrys vd Jonas Gustavsson och Di:s Caroline Åkerlund.
Afrys vd Jonas Gustavsson och Di:s Caroline Åkerlund.

 

För snart tre år sedan blev Jonas Gustavsson vd för konsultbolaget Afry AFRY +2,44% Dagens utveckling , som då hette ÅF. Då hade han över 20 års erfarenhet från chefsuppdrag i industrin, där bytet till en helt ny bransch har krävt både lyhördhet och flexibilitet. 

”Jag har flera gånger fått säga 'där hade jag fel' och fått tänka om. Om man byter bransch gäller det att lyssna mycket och vara ute i organisationen, men man kan också bidra med andra synsätt”, säger Jonas Gustavsson i ledarskapspodden Förnuft & Känsla. 

Under hans vd-tid har bolaget genomfört ett flertal förvärv, och gått samman med den finska konsultjätte Pöyry. Samgåendet, som också ledde till namnbytet, innebar att bolaget blev nästan dubbelt så stort, och processen för att få ihop bolagskulturerna förbereddes minutiöst. 

”Redan innan affären var klar gick vi ut med vilka som skulle bli chefer i den nya organisationen, vilket är ovanligt. Vi ville undvika spekulationer och internpolitik.”

I det nya bolaget Afry arbetar cirka 17 000 personer, på 50 kontor och 100 projekt runtom i världen. Men i dag arbetar merparten av bolagets medarbetare hemifrån, som en konsekvens av coronapandemin. Jonas Gustavsson är positivt överraskad över hur snabbt organisationen lyckats ställa om till de nya förutsättningarna, och spår att det nya arbetssättet kommer att få långtgående konsekvenser även efter corona. 

”Jag tror alla har slagits av hur mycket man kan få gjort med de digitala verktyg som finns för att träffas. Det ersätter inte fysiska möten, men det kommer att göra att man tänker över resor tvärs över jordklotet när man uppenbarligen kan få mycket gjort i digitala möten.” 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?