1515

Affärsvärlden: Triss i aktier till din portfölj

Köp SSAB, Moberg Pharma och Brinova. Det skriver Affärsvärlden i sin senaste utgåva. Tidningen ger samtidigt rådet vänta för Kambi. 

Foto:Jesper Frisk

Affärsvärlden menar att tulltrasslet inte kommer ha någon större effekt för svensk-finska SSAB SSAB A -1,1% Dagens utveckling . Nästan allt stål, närmare bestämt 90 procent, som SSAB säljer i USA tillverkas i bolagets båda stålverk i Alabama och Iowa. Vidare spår tidningen en rejält höjd vinst för både 2018 och 2019. Tidningen rekommenderar köp av SSAB med riktkurs 48 kronor. 

Affärsvärlden ger även en köprekommendation för Moberg Pharma MOB 0% Dagens utveckling . Tidningen skriver att forskningsbolag inom läkemedel är en svår genre där många investerare väljer att helt avstå från att delta i "fas 1-, fas 2- och fas 3-lotterierna". Om lotterna är mer eller mindre gratis borde även mer riskaverta investerare vara intresserade, menar tidningen.

Kärnan i Moberg Pharma är egenutvecklade Kerasal Nail/Nalox som är en receptfri produkt mot nagelsvamp. Produkten har blivit en succé i USA, där bolaget själva sköter försäljningen efter förvärv av distributören Alterna under 2012. I Europa och Asien där distributörer sköter försäljningen har framgångarna uteblivit vilket förklarar den låga värderingen.

På köpet erhålls två fas 3-studier där Moberg Pharma utvecklat patenterade sätt att distribuera välkända molekyler. I fallet Bupi handlar det om en ny typ av sugtablett med det välkända lokalbedövningsmedlet bupivakain som utvecklades av Astra. Ledningen uppskattar försäljningspotentialen till 50-100 miljoner dollar per år. Studien har dock inte fått grönt ljus att inledas.

Affärsvärlden menar att den stora potentialen i Moberg Pharma emellertid ligger i MOB 015, ett mer effektivt läkemedel mot nagelsvamp. I MOB 015 har Moberg lyckats med "the holy grail" i branschen, att få den välkända, svampdödande molekylen terbinafin att tränga igenom nageln.

Affärsvärlden rekommenderar även att köpa fastighetsbolaget Brinova BRIN B +0,25% Dagens utveckling . Bolaget renodlar mot hyresbostäder och samhällsfastigheter. 

Närhet till större städer ger god tillväxt samt befolkningsunderlag, menar tidningen. Från Eslöv tar tågpendeln en knapp kvart till Lund och under halvtimmen till Malmö. Affärsvärlden räknar, utöver kända förvärv och projekt, med 1 procents årlig hyresökning. Tillväxt antas hålla uthyrningsgraden kring 92 procent, då inte minst projekt ger tillfälligt tomma ytor.

För Sportboksleverantören Kambi, noterad på First North, ger Affärsvärlden rekommendationen vänta. Bolaget avslutade året med rekordmarginaler i sportboken och aktien har stigit kraftigt. På den här nivån är aktien sval, skriver tidningen. 


Innehåll från GetacceptAnnons

E-signering hör till dåtiden - det här är framtiden för B2B försäljning

E-signering kan verka nytt, men faktum är att det funnits och använts flitigt i över tio år av företag över hela världen. E-signering är ett enkelt och smidigt sätt att signera offerter och avtal på distans - men det hjälper dig inte att driva kunddialogen och affären framåt på det sättet som krävs i dagens säljklimat, säger Samir Smajic, vd och grundare på GetAccept.

E-signering är ofta inkörsporten för att påbörja en mer digital säljprocess, och många tror att det är tillräckligt för att digitalisera sin försäljning. Vad data från den digitala säljplattformen GetAccept visar är att 50 procent av avtalen som skickas med e-signering faktiskt inte signeras. 

– Det här säger mig att 50 procent av affärerna fortfarande behöver drivas på ett mer effektivt sätt digitalt, och där räcker inte endast den digitala signaturen, förklarar Samir Smajic. 

Att nå avslut i en affär handlar om samma sak som det alltid har gjort - tillit, personliga relationer och en smidig köp- och säljprocess. Det senaste året har presenterat utmaningar i hur man bibehåller den personliga upplevelsen och engagemanget, när den största delen av affären sker i en digital miljö. 

– Det finns sätt att engagera och sticka ut även i en digital säljprocess. Tänk dig att du öppnar upp ett avtal, och det första som dyker upp är en video där din säljare pedagogiskt förklarar avtalet för dig innan du dyker in i det. Därefter får du upp en chatt, där din säljare uppmanar dig att ställa frågor direkt i chatten om du behöver. Självklart kommer jag uppleva den processen annorlunda, och mer personligt anpassad till mig, jämfört med att öppna en PDF i ett mail, säger Samir. 

Förutom video och chatt så handlar det också om att underlätta för kunden att köpa. Med GetAccepts dokumentspårning kan du se vem, eller vilka, som har gått igenom ditt avtal. Du kan även se vad varje person har tittat lite extra på, så att du enkelt kan bemöta deras eventuella frågeställningar i nästa dialog. Du har också möjlighet att skicka dina dokument via SMS, samt automatiskt påminna mottagaren om avtalet inte signeras.

Kombinerar man de här olika engagerande funktionerna i sin digitala säljprocess så visar statistik från GetAccept att du ökar din hit-rate med upp till 75 procent, jämfört med att bara skicka ett avtal via mail för ren e-signering. Det är tydligt att en personlig interaktion som skapar engagemang har stor effekt på antalet avslut, även digitalt.

Hela 85 procent av all försäljning kommer ske digitalt inom bara några år, så det handlar om att redan nu skapa förutsättningar för att kunna hantera den ökade efterfrågan på smidiga digitala sälj- och köpprocesser, och därmed fortsätta vara konkurrenskraftig. 

– Hoppar man inte på tåget nu, kommer det bli tufft. Många företag ligger redan i framkant och tar man inte detta på allvar nu, så riskerar man sin affär, avslutar Samir Smajic. 

GetAccept är ett säljverktyg som är gratis att använda - skapa ditt konto idag och testa själv! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?