1515
Annons

Affärsprofiler och elitspelare lyfter mästerskapet till ny nivå

Den tionde januari spelar de svenska handbollsherrarna premiären i det första hemmamästerskapet sedan 2002. Bakom mästerskapet finns ett nätverk av affärsprofiler – och tidigare elitspelare. 

Fredrik Rapp, Anders Nissen och Stefan Lövgren laddar för handbolls-EM på hemmaplan nästa vecka.
Fredrik Rapp, Anders Nissen och Stefan Lövgren laddar för handbolls-EM på hemmaplan nästa vecka.Foto:Jack Mikrut
Foto:Jack Mikrut

Handbolls-EM 2020 spelas i Sverige, Norge och Österrike. Fyra av grupperna spelas i Malmö och i Göteborg medan semifinaler och finaler avgörs på Tele2 Arena i Stockholm. 

Arenan kommer att byggas om, planen läggs på tvären vid ena kortsidan och en provisorisk läktare uppförs vid planen så att åskådarna inte hamnar för långt bort från planen. Totalt kommer ungefär 22.000 åskådare att få plats under finalhelgen. 

Handboll har en stark ställning inom det svenska näringslivet. DN:s tidigare chefredaktör Jan Wifstrand är engagerad inom landslagshandbollen och tidigare även Hans Vestberg, nu vd för telekombolaget Verizon efter många år som vd för Ericsson. Ordförande i Svenska Handbollslandslaget AB är Anders Nissen, vd på hotellfastighetsbolaget Pandox som äger 144 hotell i norra Europa. 

Anders Nissen berättar att arbetet med mästerskapet i Sverige har pågått sedan förbundet tilldelades mästerskapet 2014. Inom många idrotter är det förbundet själva som anordnar mästerskapen. Men inom handbollsförbundet har man lagt allt arbete med mästerskapet i ett eget bolag, Svensk Handboll AB. 

”Det är en utvecklingstrend i dessa arrangemang. Det är ett stort mästerskap. Två miljarder kommer att titta på mästerskapet på TV”, säger han.

Hittills har biljettförsäljningen gått bra. Förbundet har sålt över 100.000 biljetter och eftersom en biljett ger tillträde till fler än en match har man sålt 225.0000 stolar sammanlagt till matcherna i spelorterna Malmö, Göteborg och Stockholm.

”Vi har passerat 70 procents beläggning av totala kapaciteten och hittills är det många företag som har köpt biljetter”, säger han.

Anders Nissen har en lång historia med engagemang inom handbollen. Bland annat skapade han rubriker när företaget Pandox gick in och betalade förbundskaptenen Staffan Olssons lön 2011. 

”Egentligen jobbar jag på samma sätt med handbollen som jag gör med Pandox. Vi använder metoder inom handbollen som vi hämtar från näringslivet och tänker mycket på vilka typer av kompetenser som behövs. Vi driver ganska väl genomtänkta styrelsearbeten och får duktiga ledningar att intressera sig för verksamheten”, säger han.

Bakom den lyckade mästerskapsansökningen och ansvarig för att allt ska rulla på är den mycket välmeriterade ex-spelaren och experten Stefan Lövgren, med 268 landskamper på meritlistan. Han har de senaste åren jobbat som vd för handbollslandslaget AB efter att ha klivit av tjänsten som general manager för de svenska handbollslandslagen.

Varför är det viktigt att Sverige anordnar den här typen av mästerskap?
”Av många anledningar. Det ger ett bra fönster i medierna för handbollen men också mot företag och partners. Dessutom är det också en jättestor uppsida mot ungdomar som kan få in glädjen att pröva på eller fortsätta med handboll. Det har inte så mycket med elitverksamheten att göra, utan med med breddverksamheten”, säger Stefan Lövgren.”

Svenska handbollsförbundets ordförande Fredrik Rapp ser inte bara mästerskapen som en möjlighet att få visa upp handboll i världsklass i Sverige. Hans förhoppning är att mästerskapet dessutom ska generera en vinst till förbundet. Tidigare mästerskap i Sverige har gått med plus och takten på biljettförsäljningen indikerar att det kan bli så även den här gången också.

”Vi hoppas tjäna lite pengar på det här. Det läggs mycket ideell tid på att det här ska fungera. Vi vill ha betalt så att vi kan sprida ut pengarna som vi får in i verksamheten”, säger han. 

Handbolls-EM för herrar spelas mellan den 10-26 januari 2020.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?