ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS MARKNADSNYTT BEVAKNINGAR
ANNONS

Affärsplanen styr fotarbetet – ”Vi har nått försäljningsmålen nästan på kronan”

  • Minfot växer och passerar i år 80 Mkr i omsättning. ”Tillväxten har aldrig varit jobbig att hantera, alla här vet att det är högt tempo. Den stora frågan är lagret. Hur ska vi göra för att kunna ligga i framkant de kommande åren?”, säger Cajsa Krikström, företagets grundare. I bakgrunden maken och delägaren Ola Krikström. Foto: Björn Solfors

BÅSTAD. Som sjukgymnast såg Cajsa Krikström behovet av fotvänliga produkter. Som entreprenör ville hon skapa något eget.

Med affärsplanen som ledstjärna växer e-handeln Minfot – med exporttankar och en ny logistiklösning. 

En trappa ned från kontoret är det som att kliva in på landets mest välsorterade skoavdelning. Kartonger med fotriktiga skor fyller hyllorna från golv till tak. I ett annat rum hämtas ett paket stödstrumpor och ännu en kundbeställnings plockas ihop och levereras. 

”Vi har 4.000 artiklar i lager och har haft det trångt ganska länge. Vi har funderat mycket på hur vi ska göra för att ta nästa steg. För att kunna vara med i framkant måste logistiken hänga med och vi måste börja arbeta på ett mycket mer effektivt sätt”, säger Minfots grundare Cajsa Krikström. 

Verksamheten har sedan starten 2010 tagit rejäl fart. Bara mellan 2018 och 2019 ökade omsättningen från 33 Mkr till närmare 57 Mkr. Idén som föddes för många år sedan, i en annan yrkesroll, har onekligen haft bärkraft.

”Jag är utbildad sjukgymnast, och jag kände att det saknades bra produkter för alla problemfötter. Smala fötter, breda fötter, hammartår, fotvårtor, svettiga fötter, åderbråck, svullnader. Det föddes ett frö att samla alla bra produkter som kan lösa alla fotproblem”, säger hon. 

Till detta kom också en längtan av att få driva något eget, gärna inom handel. När en hälsokostbutik i Båstad blev ledig slog hon till. 

”Det var vansinnigt roligt. Butiken var kopplad till ett visst sortiment inom Life-kedjan, men jag tog också in en del fotprodukter på egen hand. Jag tänkte: funkar det i lilla Båstad måste det väl funka i hela Sverige?”

Tillsammans med maken Ola Krikström spånades namnet Minfot fram, och domännamnet bokades samma kväll. De gick e-handels­utbildningar för att lära sig konverteringsgrader och sökoptimering. Men det viktigaste kunde de redan:

”Vi är extremt målmedvetna. Vi gjorde en bra affärsplan från början, som vi faktiskt bara har omarbetat en gång. Vi har hållit budget varje år och nått våra försäljningsmål nästan på kronan”, säger Ola Krikström, som också driver ett separat företag som plåtslagare. 

För att fokusera fullt ut på e-handeln såldes butiken, vilket också gav ett välkommet startkapital. Försäljningen rivstartade tack vare lite oväntad draghjälp. Av en fotfil. 

”Scholl kördetv-reklam i Sverige för en ny fotfil, men den fanns knappt att köpa någonstans. Jag insåg att vi måste få tag på den, här fanns ju en efterfrågan. Mina föräldrar hittade en grossist, backade upp med släpet och fyllde på med flera pallar fotfiler. Då drev vi fortfarande bolaget hemma i garaget, men den försäljningssuccén som följde är fortfarande svårslagen”, säger hon.

”Den kanske inte gav några stora pengar, men den gjorde att kunderna hittade till oss.”

Nu, som en större aktör i en nischad bransch, är utmaningarna andra. Prisdumpningen är stenhård, men den spikade affärsplanen ger svar på tal:

”Vad ska vi som företag stå för? Ska vi vara en rea-butik? Jag tror på att hålla priserna. Om du bara säljer på pris, och inte på några andra värden, så blir inte kunden särskilt trogen den butiken”, säger Cajsa Krikström. 

Enligt samma affärsplan ska Minfot inte heller konkurrera med sportbutikerna, eller ens de vanliga skobutikerna. Idén är alltjämt att samla godbitarna på marknaden, och vara det bästa alternativet för den fotriktiga promenaden.

”Alla våra produkter har en funktion. Gravida kan exempelvis få problem med svullnader, och vi säljer också mycket skor och stödstrumpor till olika yrkesgrupper där man står upp och jobbar mycket. Vi försöker göra det fotriktiga trendigt.”

För att bibehålla en mer unik position har Minfot tagit nästa steg, och nyligen lanserat egenutvecklade strumpor och stödstrumpor under eget varumärke. Viljan att växa är nämligen intakt, och för två år sedan lanserades en norsk e-handel. Med vissa bekymmer.

”Det sålde jättebra direkt, men vi fick inte tillbaka våra returer. De fastnade i tullen. Ingen kunde hjälpa oss med att tulla tillbaka godset från Norge i början, så vi fick börja kreditera våra norska kunder i förskott. Det är kanske därför man ska hålla sig inom EU”, säger Cajsa och skrattar. 

Faktum är att sådana planer också finns. Minfot ser goda möjligheter i Danmark, Finland, Polen och Tyskland framöver, men vill först fokusera på ökad tillväxt i Sverige. 

En ambition som märks redan i år, med en prognos som pekar på en omsättningsökning till över 80 Mkr. För att klara tillväxttakten har just lager- och logistikfrågan hamnat högst upp på agendan – och nu fått ett svar.

”Vi har funderat på att bygga nytt själva. Ola är ju själv i byggbranschen. Men vad är vårt fokus? Ska vi bli en byggaktör nu? Nej, det är inte vår affärsplan. Vi ska sälja produkter.” 

Lösningen blir i stället att lägga ut logistik- och lagerarbete till en extern aktör i Helsingborg. Ett stort steg för en entreprenör som gillar att ha kontroll.

”Jag tror att det är jätteviktigt att äga hela kedjan, men vi ser att vi inte kommer att klara logistiken själva. För att effektivisera den tillräckligt mycket måste vi investera väldigt mycket pengar”, säger Cajsa Krikström. 

”Och vi lägger hellre de pengarna på att utveckla vår affärsidé.”

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer