1515
Annons

Affärsmannen Björn Savén tar strid mot skattesmäll på 1,8 miljarder

Björn Savén vill uppenbarligen inte betala 1,8 miljarder till Skatteverket.

Riskkapitalkungen överklagar nu beslutet från i december att upptaxera honom med skattetillägg som lök på laxen.

Foto:Jesper Frisk

Dagarna innan julafton fick Björn Savén ett ovanligt hårt paket från Skatteverket, som i sju års tid fört en segsliten kamp mot riskkapitalbranschen.

Skatteverket hävdade i ett så kallat omprövningsbeslut att Björn Savéns inkomster från 2012 är att betrakta som så kallad 3:12-avkastning, och krävde in 1,8 miljarder kronor.

Avkastningen från de fonder riskkapitalbolagen förvaltar kallas carried interest, och slussas vanligen till en bolagsstruktur – inte sällan på de brittiska kanalöarna.

Björn Savén, pionjär i den svenska riskkapitalbranschen, har begagnat sig av en lite annan konstruktion för vinsthantering än sina kollegor.

67-åringen från Danderyd har som ende riskkapitalist ägt bolagen via en kapitalförsäkring, vilket gett Skatteverket ammunition.

"I det här fallet finns det praxis på att när man enligt 3:12-reglerna utfört ett arbete för att få upp värdeökningen, då har domstolarna sett igenom en kapitalförsäkring så att uttag inte ska ses som skattefria", sa Tomas Algotson, enhetschef på Skatteverkets rättsavdelning, till Di när beslutet offentliggjordes.

Skatteverket krävde ytterligare skatt på 1,43 miljarder, och ovanpå det skattetillägg på 353 miljoner kronor.

Av de 2,6 miljarder kronor Björn Savén hade lyft ur sin kapitalförsäkring skulle alltså 70 procent gå till svenska staten.

När nu Björn Savén överklagar beslutet från i december bygger hans juridiska ombud mycket av sitt resonemang på att Skatteverket tidigare hävdat att carried interest ska beskattas som lön och inget annat. Eftersom Björn Savén då skickat vinsterna till en kapitalförsäkring skulle ingen löneskatt påföras.

Björn Savén advokat Mattias Schömer kallade i december Skatteverkets beslut för "stötande".

"Det som är lite speciellt med det här beslutet är att det uppenbart strider mot lag och rättspraxis”, sa Mattias Schömer till Di då.

 


Innehåll från FolksamAnnons

Ny smartare bilförsäkring anpassas till framtidens bilkörning

Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam.
Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam.

Dagens bilar utvecklas och blir allt säkrare. I takt med det förändras även bilförsäkringarna. Istället för att sätta premien utifrån från vem som äger bilen, kommer framtidens försäkring allt mer baseras på bilens säkerhetsutrustning.

Läs mer om Folksam bilförsäkring 

Bilarna har i dag blivit både smartare och säkrare. Bland annat är det vanligt med aktiva säkerhetssystem – till exempel autobroms, döda-vinkel-varnare och allt mer sofistikerad parkeringsassistans. Tillsammans förebygger dessa olyckor och kompenserar misstag från föraren. I framtiden kommer bilarna dessutom att bli ännu smartare och data från bilarna kommer bli en integrerad del i försäkringserbjudandet. 

– I den här nya verkligheten blir det allt mer ointressant och trubbigt att prissätta bilförsäkringen efter ägarens ålder och bilens effekt. Det är betydligt mer relevant att utgå från hur bilen används, bilens utrustning och i förlängningen även bilmodellens skadehistorik, säger Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam. 

Denna nya typ av försäkring som baseras på bilens säkerhetsutrustning är både transparent och bekymmersfri för kunden. Den stödjer också hållbara mobilitetslösningar med bildelning och bilpooler.  

– I framtiden tror vi att den kommer bli ett bra komplement till den traditionella bilförsäkringen tillsammans med en tredje kategori av bilförsäkring som skräddarsys efter varje användare, exempelvis ”pay as you drive”. För oss är det viktigt att vi även i framtiden kan erbjuda olika typer av försäkringar som tillgodoser alla kunders behov. 

Samarbetar med Volvo Cars

Redan i dag har Folksam ett unikt samarbete med Volvo Cars där en förmånlig och miljömärkt bilförsäkring från Folksam ingår i bilens pris när man köper en elbil online. Det gäller helelektriska XC40 och deras första renodlade elbil, C40 Recharge. 

– Det innebär att vi ger kunderna en bra och prisvärd bilförsäkring som en integrerad del av bilen. Den integrerade försäkringen och det fasta priset gör bilköpet enklare och kostnaden mer transparent, säger Josef Halldelius.

– I och med att Volvo Cars onlineförsäljning är en ny satsning, har vi kunnat bygga upp denna nya försäkringsmodell helt från grunden – en anpassad gruppförsäkringslösning till ett fast pris och som är helt oberoende av vem som kör bilen, säger Josef Halldelius. 

Försäkringen är dessutom märkt med Bra Miljöval enligt Naturskyddsföreningens högt ställda kriterier. 

– Vi är det enda stora försäkringsbolag som har miljömärkta bilförsäkringar. Det innebär bland annat att kunderna kan vara säkra på att vi använder miljövänliga material vid reparationer och att vi ställer höga krav på våra leverantörer och på våra egna investeringar. 

Höga ambitioner 

Folksams ambitioner vad gäller hållbarhet rimmar dessutom väl med Volvo Cars. Bland annat har Volvo Cars som plan att bli ett helt renodlat elbilsföretag vid 2030. 

Folksam och Volvo Cars delar också visionen att den bästa olyckan är den som aldrig sker och båda företagen jobbar aktivt för detta, bland annat genom forskning.  

– Vi samlar hela tiden in nya insikter och data som kan hjälpa oss i vår strävan att förebygga och minska antalet olyckor, säger Josef Halldelius.

Läs mer om Folksam bilförsäkring 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Folksam och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?