1515

Affärsmän sedan barnsben

LINKÖPING. När deras tonårspolare hade mål som att bli hockeyproffs i NHL drömde Johan och Adam Zollner om att bli Gasellföretagare. Nu är bröderna 27 respektive 24 år – och närmare än någonsin att förverkliga sin entreprenörsdröm.

SIKTAR MOT GASELLSTATUS. Linköpingsbröderna Adam och Johan Zollner driver två företag tillsammans – och är vd för var sitt.
SIKTAR MOT GASELLSTATUS. Linköpingsbröderna Adam och Johan Zollner driver två företag tillsammans – och är vd för var sitt.Bild:Henrik Lenngren

Bland magneter, skedar och fingerborgar lyfter Johan Zollner upp en älg från hyllan med souvenirer. Det stora mjukisdjuret är inte bara symbolen för turism i Sverige, utan också kärnan till det företag han driver i Linköping.

”Folk brukar undra varför det ser likadant ut i vilken svensk souvenirbutik man än besöker. Men det beror bara på att vi säljer till nästan alla butiker”, säger Johan Zollner med ett leende.

Sedan mitten av 1900-talet har Nordic Souvenir varit störst på souvenirprodukter i Sverige. Bolagets kunder hittar man på flygplatser, tågstationer, färjor, turistanlägningar samt i klassiska souvenirbutiker i exempelvis Gamla stan i Stockholm.

”Enbart på Arlanda har vi 17 försäljningsställen. Vi vänder oss till turisterna som vill spendera de sista kontanterna de har inför sin hemresa”, säger Johan Zollner.

Sedan han 2015 tog över bolaget från fadern Peter Zollner har Nordic Souvenir vänt en negativ utveckling efter 2010.

”Vi verkar i en traditionell bransch där vi precis som konkurrenterna ofta har använt oss av samma gamla mässmontrar och produktkataloger de senaste 15 åren. Vi har försökt hitta nya sätt att sticka ut både med marknadsföringen och med innovativa försäljningslösningar. Nu går vi in hos kunden och tar hand om allt från exponering till uppackning och ombeställningar av varorna. Ett fullservicekoncept där kunden enbart behöver upplåta ytan och ta betalt”, säger Johan Zollner.

Både han och hans tre år yngre bror, 24-årige Adam Zollner, har fått företagarandan med frukostgröten.

”Pappa drev ju bolag och mamma har gjort karriär inom näringslivet. När andra tonåringar drömde om att bli draftade i första rundan i NHL drömde vi om att bli Gasellföretagare.”

Adam Zollner nickar instämmande.

”Vi har nog alltid varit entreprenörssjälar. På nationaldagen brukade vi åka upp till Stockholm och sälja svenska flaggor för 20 kronor styck. Vi fick ihop rätt många tusenlappar de gångerna. När jag gick på gymnasiet fick jag skäll av läraren för att jag skrev ut fakturor på skolans utrustning. På den tiden plockade vi ihop påskägg på pappas pingisbord i källaren och sålde dem sedan vidare till företag.”

Det blev startskottet för Profilservice Nordic som arbetar med så kallade profilkläder och profilprodukter med tryckta varumärken på.

”Det fanns mycket att göra i den här branschen, framför allt inom inköp där man enligt tradition har följt modellen: fabrik till grossist, tryckeri, profilföretag och vidare till slutkund. Vi såg att vi kunde kapa ett led och göra inköpen själva”, säger Adam Zollner.

Han påpekar att det ”inte var så populärt hos varken grossister eller konkurrenter”.

”Det finns ett slags överenskommelse i branschen där grossisterna ogärna säljer till slutkunder och där återförsäljarna handlar av grossisterna. För vår del gjorde den nya modellen en jätteskillnad i vår prissättning. Vi kunde komma ut till kund med lägre priser än våra konkurrenters inköpspriser.”

Adam Zollner var bara 18 år när Profilservice Nordic blev ett aktiebolag 2010. Sju år senare importerar bolaget fortfarande varor från Kina och säljer direkt till slutkund.

”Om en liten byggfirma ska ha två par arbetsbyxor är vi inte mer konkurrenskraftiga än en arbetsklädesbutik. Men om ett företag vill beställa 10.000 pennor med tryck blir det en jäkla skillnad om tryck och paketering sker i Kina i stället för att hamna hos ytterligare en mellanhand.”

”Somliga har fördomar om att Kina innebär dålig kvalitet och lång leveranstid. Men när vi beställer musmattor från Korea, USB-stickor från Kina, logoband från Polen och paraplyer från Sverige så kan paraplyerna komma sist. Kina börjar få en allt större kvalitetsstämpel i Asien”, inflikar Johan Zollner.

Halvvägs in på en fyraårig civilekonomutbildning hoppade han 2012 av studierna för att satsa helt på företagandet. Ett beslut han aldrig har ångrat.

”Vi har hittat en bra uppdelning där jag är vd för souvenirdelen och Adam för profilprodukterna. I souvenirbranschen ser jag positivt på den växande medelklassen i Ryssland och Asien som bidrar till ett uppsving för turismen.”

Hittills har Nordic Souvenir fokuserat på Sverige, Danmark, Finland och Estland, men under sommaren tar företaget steget till Island.

”För att nå mer tillväxt måste vi expandera till flera länder. På Island ’skyrocketar’ turismen just nu. Människor jagar upplevelser i allt större grad och då passar vulkaner, gejsrar och islandshästar perfekt in i bilden”, säger Johan Zollner.

Målet är att souvenirdelen ska ha en årlig tillväxt på minst 5 procent – att jämföra med ambitionen på 30–40 procent i Profilservice Nordic.

Och det är i Profilservice som drömmen om att bli Gasellföretagare ska förverkligas.

”Det mesta pekar på att vi kvalar in som Gasellföretag i år, och att jag kanske blir en av de yngsta Gasellvinnarna. Det skulle kännas väldigt stort”, säger Adam Zollner.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?