Annons

Affärsidén står på egna ben

Jakten på den perfekta soffan slutade med att Jana Cagin och Mikael Söderblom startade möbelföretaget Prettypegs. Nu expanderar de och siktar på att skapa fler varumärken.

GOLVRÄTA MODELLER. ”Vi drog snabbt parallellen mellan möbelben och skor, som inom modet är en detalj som kan förändra helheten. Det är viktigt och därför vill vi bli världens första skohus för möbler”, säger Mikael Söderblom, grundare av Prettypegs. Här t
GOLVRÄTA MODELLER. ”Vi drog snabbt parallellen mellan möbelben och skor, som inom modet är en detalj som kan förändra helheten. Det är viktigt och därför vill vi bli världens första skohus för möbler”, säger Mikael Söderblom, grundare av Prettypegs. Här tBild:Amanda Lindgren

Hösten 2011 letade paret Jana Cagin och Mikael Söderblom efter en ny soffa på Ikea. De hittade flera modeller som kändes rätt. Men alla föll på samma detalj: benen. Snygg design vilade genomgående på standardiserade och opersonliga ben.

”Vi gick hem och började googla och insåg snabbt att vi inte var ensamma. Fler än vi letade efter fina ben till Ikeas möbler och det fick oss att ta vår bröllopskassa och starta Prettypegs i början av 2012”, säger Jana Cagin, grundare av och marknadsansvarig på Prettypegs.

Det fanns en tydlig efterfrågan och försäljningen blev global från dag ett. Stylister i framför allt USA började använda soff- och sängbenen och det gjorde att bolaget vann nya marknader i ett rasande tempo.

”Men vi underskattade verkligen produktionsdelen och hur svårt det är att få till leveranser och bra kvalitet”, säger Jana Cagin.

De första benen tillverkades på en fabrik i Tibro och efter cirka ett år hittade bolaget sin nuvarande fabrik i Polen som det fungerar bra med. Sedan dess har sortimentet vuxit med ben till bland annat förvaringsmöbler och egna bänk- och bordskivor för att kunden ska kunna mixa och matcha ihop sin egen möbel.

”Det viktiga för oss är att man kan personifiera möblerna och därför kan man välja sin favoritkombination. Nu finns ett hundratal kombinationer av ben och skivor och samma skiva kan både bli en bänk och ett bord. Vi har även börjat göra exempelvis paneler för sängar”, säger Mikael Söderblom, grundare och kreativt ansvarig på Prettypegs, och påpekar att benen alltid kommer utgöra kärnverksamheten.

Affärsidén bygger på att det ska vara enkelt att kunna uppgradera en möbel på ett smart sätt. ”Do It Yourself-trenden” är stark och bolaget är inte ensamt om att ha tagit rygg på Ikea, som ju brukar beskyllas för att ha lagt grunden för begreppet ”slit och släng”. Sedan tio år tillbaka gör Bemz överdrag till Ikeas möbler.

”Vi inspirerades av dem i början och idén är inte ny på något sätt. Det kan jämföras med att göra mobilskal till en Iphone fast här handlar det om möbler. Ikea är positiva eftersom de vinner nya målgrupper på det vi gör”, säger Jana Cagin.

Målsättningen är att fler ska förnya sina möbler i stället för att köpa nya, utan att behöva skruva och måla. Designen står grundarna Mikael Söderblom och Jana Cagin för och de samarbetar ofta med andra formgivare och bolag för att nå nya målgrupper.

”Vi har bland annat jobbat med färgbolaget Alcro och Clowner utan gränser. Närmast väntar ett samarbete med Myrorna där stylister ska göra om deras möbler med våra ben”, berättar Jana Cagin.

Omsättningen har nära fördubblats varje år med undantaget i år då den väntas landa på 8 miljoner kronor, från 5,6 Mkr 2015. Målet är att nå 50 Mkr om ett par år.

”Det viktigaste för oss är att vi har ett starkt varumärke och att vi är lönsamma”, säger Jana Cagin.

Under 2015 gjorde dock bolaget en förlust på drygt 800 000 kronor på grund av investeringar i teknik och distribution. Investeringarna har hämtats hem, men en fortsatt utmaning är att möta efterfrågan utan att ta in externt kapital.

”Det är inte gratis att växa, men vi har allt att tjäna på att fortsätta växa organiskt”, säger Mikael Söderblom.

E-handeln utgör en allt större del av den totala detaljhandeln och Prettypegs ser positivt på utvecklingen. I dag sker 95 procent av bolagets totala försäljning på nätet, men sedan i höstas satsar de stort på att de få, fysiska återförsäljarna ska bli fler.

”Det är två delar som måste gå hand i hand. Nu handlar det om att öppna en Prettypegsvärld”, säger Mikael Söderblom.

I dag finns Prettypegs på totalt 40 marknader, varav Sverige och USA står för 40 respektive 30 procent av försäljningen, och framöver finns det planer på expansion i Frankrike.

Den snabba expansionen gjorde att Jana Cagin och Mikael Söderblom tidigt kände att bolaget behövde förstärkning, och därför tog de in Peter Gestrup som delägare och vd 2013.

”Efter drygt ett år lämnade jag över vd-uppdraget till Peter Gestrup som tidigare har jobbat med digital försäljning på Match.com”, säger Mikael Söderblom.

I samband med vd-bytet skapades även varumärket Hum’s Slippers som är namnet på företagets tofflor med quiltade sulor, som lanserades 2015.

”Det är en bifirma som vi snart hoppas blir ett eget bolag. Verksamheten växer och vi tar nu in en person som ska jobba heltid med varumärket. Tofflor är, precis som möbelben, lite bortglömda. Från att ha burits med rökrock förknippas de numera med pyjamas och vi har gjort en hybrid av det”, säger Mikael Söderblom.

Det gemensamma för varumärkena är att opersonliga detaljer har getts en ny design.

”Drömmen är att ha en portfölj av sådana varumärken i framtiden”, säger Jana Cagin.

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?