Annons

ÅF: Så ska vi klättra i värdekedjan

ÅF ska framöver internationalisera sig mer, och ambitionen är att "klättra i värdekedjan" med fler helhetsåtaganden snarare än konsulttimmeförsäljningar.


Det är det viktigaste att ta med sig från onsdagens kapitalmarknadsdag för teknikkonsulten, enligt vad vd Jonas Gustavsson säger till Nyhetsbyrån Direkt.

"Ökad internationalisering, och ökat fokus på att förändra affärsmodellen och klättra upp i värdekedjan", sammanfattar han det viktigaste ur sitt budskap.

Han menar att förändringarna ÅF står inför är stora, om än inte av helomvälvande och dramatisk karaktär eftersom ÅF faktiskt är ett framgångsrikt och lönsamt företag. Riktningen framåt blir tydligare i flera detaljer, säger han.

"Vi exporterar redan mycket av det vi 'tillverkar' i Sverige", utvecklar han det förstnämnda, internationaliseringen, men ber att få återkomma om siffror på hur stor del av omsättningen framöver som ska komma från länder utanför dagens nordiska hemmamarknad. Under 2016 stod ÅF:s två största länder, Sverige och Norge, för 78 respektive 10 procent av omsättningen.

På vilket sätt tror du att ni kommer att internationalisera er? Fler utländska förvärv?

"Ja, men vi kommer även att trycka hårdare på organisk tillväxt utomlands inom fem för oss stora nischer: processindustri, papper/massa, forskning/utveckling inom fordonssegmentet, livsmedel/läkemedel, och tillverkningssystem."

Ett av ÅF:s senaste stora utländska förvärv, norska Reinertsen, har svag lönsamhet och ÅF betraktar det som ett turnaroundcase. I senaste rapporten var Reinertsen huvudsaklig lönsamhetsbroms.

"Vi har satt en tydlig plan för att vrida om det ganska snabbt. Det handlar om att titta på både kostnads- och intäktssidan."

Under sin presentation deklarerade Jonas Gustavsson att han vill att ÅF ska bli större än både Sweco och Rambøll. Swecom, som är störst, omsatte 34 procent mer än ÅF under Sweco under januari till september i år, men för Direkt avfärdar ÅF-chefen att utfästelsen skulle vara ett utslag av utopistiskt drömmande.

"Nej, jag tror inte att det är en utopi. Tittar man på Sweco såg de ju annorlunda ut innan de gjorde sitt stora plattformsförvärv av Grontmij. Men vi tittar på värdeskapande: topline och storlek är en sak, men vi vill skapa värde för aktieägarna och växa lönsamt. Men det säger inte emot att man vill bli stor: vi vill bli stora och lönsamma."

I övrigt talade Jonas Gustavsson under sin presentation mycket om större projektfokus på ÅF framöver, och om att få in en digital dimension i projekten.

Han ger ett par exempel:

"Vi levererar exempelvis digitala lösningar in i traditionella vattenkraftverk, och vi har mer och mer digitaliseringsprojekt in i de stora industrivertikalerna. Tittar du på de tillverkningsenheter vi levererar är de allt mer uppkopplade, med sensorteknik och större möjligheter än tidigare att dra ut data för analys. Nästan alla projekt vi levererar i dag har en ökad andel digitalisering."

Ett av dessa projekt visades för finansmarknadsaktörer i våras: SKF demonstrerade en automatiserad produktionslina för mellanstora rullager under sin kapitalmarknadsdag i Göteborg. ÅF aviserade ordern i fråga förra våren.

Vilka kundsegment tror du kommer att stå för den starkaste tillväxten för er framöver?

"Det är svårt att välja: jag tror att vi är väl positionerade för god tillväxt i flera olika segment", säger Jonas Gustavsson efter att ha nämnt en del underliggande starka trender: tillväxt inom livsmedel och läkemedel, infrastrukturinvesteringar tack vare "smarta städer", och digitaliseringstrenden.

Han sammanfattar därpå sin riktningsförändring av det bolag han nu varit vd för ett drygt halvår:

"Vi betraktas i dag som ett traditionellt konsultföretag, men vi ser oss som ett ingenjörs- och designföretag. Så sett är vi väldigt fokuserade på att leverera komplettare lösningar. Det är inte fråga om något 'stort lappkast', vilket jag tror vore fel - men vi vrider på alla rattar på ÅF."



Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?