1515

Aerowash vänder till förlust

Aerowash, som säljer system för tvättning av flygplan, redovisar ett nettoresultat för det första kvartalet 2021 på -2,5 miljoner kronor (2,3). 

Nettoomsättningen föll till 3,3 miljoner kronor (16,8).

Rörelseresultatet sjönk till -1,6 miljoner kronor (2,7).

”Trots en pågående covid-pandemi, som drabbat flygindustrin extremt hårt, lyckades vi under första kvartalet ta ordrar till ett värde av 10 miljoner kronor, vilket är ett styrkebesked och vittnar om en stor affärspotential får våra lösningar. Dock bokas intäkterna först vid leverans och till skillnad mot i fjol gjordes inga produktleveranser under första kvartalet i år”, skriver Aerowash vd Niklas Adler i delårsrapporten.

Han uppger att bolaget upplever ett starkt momentum i marknaden för närvarande.

”Under 2021 har redan ett 90-tal nya flygbolag startats i världen. De mest dynamiska marknaderna återfinns i Kina/Sydostasien, Gulfen samt USA, vilka också är de marknader vi fokuserar på”, skriver han.

Mer än ett år försenat har bolagets amerikanska återförsäljare US Aviation påbörjat driftsättningen av tvättroboten AW 12 hos Delta Airlines.

”En allt starkare inhemsk flygmarknad gör att aktiviteten i USA är hög. US Aviation ser ett kraftigt momentum i marknaden för tvättjänster. Bolaget räknar med att addera ytterligare flygbolag som kunder redan under sommaren. Troligen kommer reserestriktionerna mellan USA och Europa att upphöra inom kort. Vi planerar att bistå US Aviation i samband med den vidare utrullningen på den amerikanska marknaden och att kunna avsluta de pågående förvärvsdiskussionerna inom tidsramen för den existerande avsiktsförklaringen, det vill säga per den sista oktober”, skriver Niklas Adler.

Bakgrunden är att Aerowash i november 2019 ingick en avsiktsförklaring med distributören US Aviation Services Corp avseende försäljning av de helägda dotterbolagen Nordic Aerowash Equipment AB, N.A.S. Services Oy samt Aerowash US Inc. Avsiktsförklaringen har förlängts flera gånger, delvis som en konsekvens av coronapandemin.


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?