Annons

Advokaten: "I min värld blir det inget mål"

Fingerprint Cards storägare och tidigare vd Johan Carlström anser sig oskyldig till de misstankar som riktades mot honom på måndagen.
”Allt handlar om ett missförstånd”, säger advokat Per E Samuelson som företräder Johan Carlström.

Per E Samuelson.
Per E Samuelson.Bild:Claudio Bresciani/TT

Hur ställer sig din klient till misstankarna?

”Jag har suttit med under hela polisförhöret nu på morgonen och förmiddagen och kan lova och försäkra att Johan på ett klart och tydligt sätt har klargjort hela händelseförloppet och jag är övertygad om att inget fel har begåtts. Allt handlar om ett missförstånd och det är numera utrett”, säger Per E Samuelson.

Kan du gå in på vad misstankarna handlar om?

”Det skulle jag naturligtvis kunna göra, men jag vill inte göra det av respekt för det arbete som polis och åklagare har att göra. Av det skälet är det olämpligt att gå in på detaljer. Vi är angelägna om att sanningen ska komma fram och vill att åklagare och polis ska hitta till den på rätt sätt.”

Hur reagerade din klient på misstankarna?

”Han känner sig väldigt upprörd och menar att han är utsatt för ett drev av journalister. Tyvärr har det fått med sig att Ekobrottsmyndigheten har vidtagit åtgärder som aldrig hade hänt om skriverierna inte hade ägt rum. Så han är upprörd över den speciella negativa behandling han anser sig få av näringslivsjournalister.”

Gunilla Sandblom, chefsåklagare på EBM:s finansmarknadskammare, polisanmälde i oktober Johan Carlström för förtal efter att han på Twitter anklagade en åklagare på EBM för att ha gjort sig skyldig till brott. Johan Carlström har i sin tur lämnat in en polisanmälan om att information om tillslaget mot Fingerprint Cards kontor i Göteborg för drygt två år sedan läckt ut i förhand. Den utredningen har dock lagts ned.

Hur ser din klient på situationen mellan honom och EBM?

”Även det är en väldigt spänd och turbulent situation. Det är naturligtvis olyckligt, tycker jag, att Ekobrottsmyndigheten genom att polisanmäla Johan Carlström för förtal har gjort sig själva till en målsägande mot Johan Carlström”, säger Per E Samuelson.

”Sen har Johan Carlström med hjälp av mig lämnat in en polisanmälan där vi misstänker att insiderinformation i form av förhandsinformation om det förra tillslaget mot Johan Carlström läckt ut i förväg. Det har Ekobrottsmyndigheten inte utrett. Även det har naturligtvis bidragit till att det är en spänd situation mellan Johan och Ekobrottsmyndigheten”, fortsätter han.

Vad händer nu?

”Jag skulle tro att åklagaren släpper honom inom kort. Kanske i eftermiddag senast imorgon. Det är jag övertygad om.”

Tror du att det här påverkar vårens process?

”Det kan det göra. I min värld ska det läggas ned och därmed inte påverka alls, men skulle åklagaren tänka annorlunda så kan det hända att det stjälper hela lasset. Alltså att vi får skjuta på det till hösten.”

Innehåll från KIAAnnons

Snabb och rymlig – här är tekniken bakom Kias vassaste prestandabil

Två motorer, 585 hästkrafter – och plats för hela familjen.

Nu rullar den nya prestandabilen Kia EV6 GT ut på svenska vägar.

Här är tekniken som har gjort den möjlig att bygga.

EV6 GT – en modern och kraftfull elektrisk prestandabil

Kias nya elbilsplattform E-GMP (Electric Global Modular Platform) har banat väg för företagets resa mot ett hållbart resande. Senaste modellen med plattformen är Kia EV6 GT, som inom kort levereras ut till de första kunderna runt om i Sverige.

Bilen, som utseendemässigt liknar ”årets bil-vinnaren” EV6, är verkligen en ulv i fårakläder. Prestandamässigt är EV6 GT en bil som få konkurrenter kan mäta sig mot.

0-100 km/h går på 3,5 sekunder och toppfarten är 260 km/h. Räckvidden är upp till 424 km (enligt WLTP) och det är möjligt att ladda från 10-80 procent på ned till 18 minuter.

Den nya tekniken kan i praktiken till och med halvera tankningstiden vid laddstationerna.

Den helelektriska prestandabilen har en frontmonterad motor på 160 kW (218 hk) som tillsammans med en elmotor monterad bak på 270 kW (367 hk) levererar en kombinerad effekt på 585 hästkrafter (430 kW) och 740 Nm i maximalt vridmoment.

EV6 GT är fyrhjulsdriven vilket kan komma till nytta under utmanande förhållanden.

Med bland annat förstärkt hjulupphängning, förbättrad bromsprestanda, optimerad styrning och sportigare fjädring har både stabiliteten och prestandan satts i fokus – allt för att öka förarens kontroll.

När det kommer till utseendet utmärker sig EV6 GT med den stora främre stötfångaren, de nya 21-tumsfälgarna med neongröna bromsok och en ny diffusordesign på den bakre stötfångaren.

Interiörmässigt domineras förarplatsen av en dubbel panoramaskärm (dubbla 12,3-tumsskärmar), skålade sportstolar, en tvåekrad sportratt med kontrasterande sömmar i neongrönt och metallinlägg med GT-emblemet. Sportratten har även en särskild knapp för att aktivera körläget My GT.

Totalt finns fem olika körinställningar; Eco, Normal och Sport – kompletteras med att föraren kan göra egna inställningar av elmotorer, bromsar, styrning, fjädring, e-LSD och antisladdsystem (ESC) via GT Drive Mode. Det finns även ett speciellt driftingläge då antisladdsystemet helt stängs av och samtidigt som det skickar mer kraft till bakhjulen.

Laddningsmässigt möjliggör bilens 800-voltsteknik laddning av batteriet från 10–80 % på ned till 18 minuter med en >250 kW snabbladdare.

Bokar du din Kia EV6 GT före den 31 december får du kostnadsfritt ett års prenumeration på Kia Charge. Kia Charge är mobilappen som ger dig tillgång till hundratusentals laddpunkter i Sverige och Europa, dessutom erbjuds förmånliga priser för Kia Charge-användare i snabbladdningsnätverket Ionity. Du ser i förväg vilken typ av laddning som finns, vilket pris laddoperatören erbjuder och om laddpunkten är tillgänglig. All laddning via Kia Charge koldioxidkompenseras så att den totala påverkan är neutral.

Se bilderna på nya kraftfulla EV6 GT.

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera