Annons

Advokatbyrån som bara jobbar med tech-affärer

De fyra grundarna bakom advokatbyrån Synch valde sin egen väg där det är digitala affärer och egenutvecklade AI-lösningar som gäller.

Foto:Emma-Sofia Olsson
Foto:Emma-Sofia Olsson
Foto:Emma-Sofia Olsson

”Det svider att behöva tack nej till andra uppdrag. Men vi har ett extremt tydligt fokus mot teknologi”, säger Jim Runsten som tillsammans med tre andra erfarna advokater startade advokatbyrån Synch i mars 2014. 

”Vi jobbar med hela den digitalisering som sveper genom samhället. Vi jobbar exempelvis med fastighetsbolag i deras proptech-satsningar men inte i uthyrningsverksamheten. Sverige och vår ekonomi har exploderat i tech-bolag, så det är en tacksam nisch”, säger han.

Men byråns kunskapsinhämtning sker inte bara genom valet av affärer utan också genom egen utveckling av digitala verktyg. Synch har nominerats till Financial Times Innovative Lawyers hela tre gånger för sin förmåga att introducera digital teknologi i branschen. 

”Vi måste avancera digitalt mycket snabbare än vad vi gjort tidigare. Det finns två synsätt, antingen väntar vi på att andra ska utveckla, eller så gör vi det själva. Vi valde den senare vägen.”

Synchs AI-lösning som blivit så framgångsrik att den knoppades av till ett eget bolag i våras, Maigon, är baserad på deep learning och hjälper företag att utvärdera sin GDPR-policy och granska så kallade personuppgiftsbiträdesavtal, Data Processes Processing Agreements. Den sistnämnda utvecklades tillsammans med Husqvarna, Bankgirot och Dustin och projektet fick även 2 miljoner i bidrag från Vinnova. 

Synch har haft en tydlig tillväxtresa, från 20 miljoner kronor i omsättning 2014 till 60 miljoner kronor i fjol då byrån också fick utmärkelsen Gasellföretag av Dagens Industri. Personalstyrkan har samtidigt växt från 10 anställda till dagens dryga 50, fördelade på kontoren i Stockholm och i Köpenhamn. 

Har lönsamheten följt samma kurva?
”Vår lönsamhet är inget att skryta med men det beror ju på investeringar som vi gjort i vår verksamhet, exempelvis 6 miljoner kronor i projektet som Vinnova var med och finansierade. Det var nästan 10 procent av omsättningen, men vi går givetvis med vinst.”

Coronakrisen fick inget omedelbart genomslag på verksamheten men i maj och juni dök efterfrågan på byråns tjänster rejält. 

”Vårt enda existensberättigande är att hjälpa våra kunder att göra affärer och gör de inga affärer så drabbas vi. I augusti tog det fart igen och var betydligt mer än vad det brukar vara i augusti. Nu ser vi fram emot en spännande och intensiv höst.”

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?