Annons

Advokat om Ryanairs skärpta regler: ”Olagligt”

Flygbolaget Ryanair har gjort det svårare för passagerare att kräva ersättning vid förseningar. Men de nya reglerna strider både mot svensk lag och EU:s gemensamma lagstiftning. Det menar advokat Karl Henrik Östberg.

 

Den EU-förordningen som ger rätt till ekonomisk kompensation vid försenade flyg har gett upphov till en ny marknad. En rad bolag erbjuder i dag tjänster för att, mot betalning, hjälpa passagerare att driva in ersättning från flygbolagen. Det gillas inte av lågprisflygbolaget Ryanair, som gjort ett finstilt tillägg till sitt passageraravtal.

För att ha rätt till ersättning enligt EU-förordningen måste resenären, enligt Ryanairs avtal, vända sig direkt till flygbolaget och sedan vänta upp till 28 dagar på svar. Först därefter kan det överlåtas åt en tredje part att driva in förseningsersättningen. Dessutom kräver Ryanair att ersättningen begärs högst två år efter datumet för förseningen – trots att tidsfristen i Sverige är upp till tio år.

Karl Henrik Östberg är advokat på Flygforsening.se, ett av de bolag som företräder resenärer vid förseningar. Han menar att Ryanairs nya regler står fullständigt i strid med EU-direktivet.

”Det här är bindande lagstiftning. Den kan inte bara avtalas bort, då skulle den ju vara helt tandlös”, säger Karl Henrik Östberg.

Är flygbolagets skärpning av avtalet olaglig?
”Ja, det skulle man kunna säga. Den saknar i alla fall rättslig grund i såväl svensk som EU-gemensam lagstiftning.”

Eftersom flygbolaget inte har rätten på sin sida kan passagerarna gott strunta i avtalets skärpa formuleringar, menar Karl Henrik Östberg. Han är dock inte förvånad över flygbolagets agerande, och tror att reglerna är menade att ”förvirra och försvåra för passagerare som har rätt att söka ersättning”.

”Ryanair är ett flygbolag som, tillsammans med framför allt de stora charterflygbolagen, tycks ha satt i system att bestrida självklara krav enligt EU-förordningen”, säger Karl Henrik Östberg.

Di har under dagen utan framgång sökt Ryanair för en kommentar. Till brittiska Daily Mail säger en talesperson för flygbolaget att reglerna är ”helt lagenliga”. Talespersonen säger också att Ryanairs avtal skyddar resenärerna genom att se till att de får behålla hela ersättningssumman.

Innehåll från Worldpay from FISAnnons

Så säkras sömlös betalning i omnikanal

Allt fler kunder förväntar sig kunna handla sömlöst över olika kanaler. Det kräver nya lösningar för betalning.

– Vi har lösningar som stödjer transaktioner genom alla olika försäljningskanaler, säger Fredrik Neumann, Country Manager Nordics & DACH på Worldpay from FIS. 

Den nyligen släppta rapporten Global Payments Report från Worldpay visar att 87 procent av konsumenterna handlar via hemsidor av bekvämlighet, medan 77 procent väljer att handla i butik – av samma anledning. 

Samtidigt kommer nya marknadsplatser och appar, sociala medier samt virtual reality – vilket gör omnikanal nödvändigt.

Men när en konsument till exempel handlar via en app och får varan levererad med bud men väljer att returnera den i en butik, ställs den ekonomiska transaktionen inför en utmaning.

– Många handlare har sina kanaler i silos. Det är svårt för en konsument att inleda en transaktion i en kanal och avsluta den någon annanstans, eller att utföra olika transaktionstyper utan krångel, säger Fredrik Neumann. 

Worldpay: Snabbare utcheckning krävs

Samtidigt visar undersökningen att konsumenter som handlar i butik tillbringar runt 60 timmar om året i att vänta i kassaköerna. Eftersom efterfrågan på snabb och friktionsfri shopping ständigt ökar kommer det snart att vara oacceptabelt för konsumenterna att stå i kö i ens några minuter. 

Nu kommer tekniken som gör att kassor och självutcheckning försvinner och ersätts med lösningar där konsumenterna genom sin mobiltelefon scannar och betalar för sina varor.

– Vi kan leverera de betallösningar som marknaden efterfrågar, för att möta dagens och framtidens behov, avslutar Fredrik Neumann.

Om Worldpay from FIS: 

Betallösningar från Worldpay from FIS gör det möjligt för företag att hantera betalningar sömlöst. 

Man erbjuder i dag mer än 300 betallösningar i 126 valutor för handlare, banker och andra aktörer globalt.

FIS är ett Fortune 500®-företag och är medlem i Standard & Poor's 500® Index.

Läs mer på www.fisglobal.com 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Worldpay from FIS och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera