ANNONS:
Till Di.se

Advokat om Ryanairs skärpta regler: ”Olagligt”

Flygbolaget Ryanair har gjort det svårare för passagerare att kräva ersättning vid förseningar. Men de nya reglerna strider både mot svensk lag och EU:s gemensamma lagstiftning. Det menar advokat Karl Henrik Östberg.

 

Den EU-förordningen som ger rätt till ekonomisk kompensation vid försenade flyg har gett upphov till en ny marknad. En rad bolag erbjuder i dag tjänster för att, mot betalning, hjälpa passagerare att driva in ersättning från flygbolagen. Det gillas inte av lågprisflygbolaget Ryanair, som gjort ett finstilt tillägg till sitt passageraravtal.

För att ha rätt till ersättning enligt EU-förordningen måste resenären, enligt Ryanairs avtal, vända sig direkt till flygbolaget och sedan vänta upp till 28 dagar på svar. Först därefter kan det överlåtas åt en tredje part att driva in förseningsersättningen. Dessutom kräver Ryanair att ersättningen begärs högst två år efter datumet för förseningen – trots att tidsfristen i Sverige är upp till tio år.

Karl Henrik Östberg är advokat på Flygforsening.se, ett av de bolag som företräder resenärer vid förseningar. Han menar att Ryanairs nya regler står fullständigt i strid med EU-direktivet.

”Det här är bindande lagstiftning. Den kan inte bara avtalas bort, då skulle den ju vara helt tandlös”, säger Karl Henrik Östberg.

Är flygbolagets skärpning av avtalet olaglig?
”Ja, det skulle man kunna säga. Den saknar i alla fall rättslig grund i såväl svensk som EU-gemensam lagstiftning.”

Eftersom flygbolaget inte har rätten på sin sida kan passagerarna gott strunta i avtalets skärpa formuleringar, menar Karl Henrik Östberg. Han är dock inte förvånad över flygbolagets agerande, och tror att reglerna är menade att ”förvirra och försvåra för passagerare som har rätt att söka ersättning”.

”Ryanair är ett flygbolag som, tillsammans med framför allt de stora charterflygbolagen, tycks ha satt i system att bestrida självklara krav enligt EU-förordningen”, säger Karl Henrik Östberg.

Di har under dagen utan framgång sökt Ryanair för en kommentar. Till brittiska Daily Mail säger en talesperson för flygbolaget att reglerna är ”helt lagenliga”. Talespersonen säger också att Ryanairs avtal skyddar resenärerna genom att se till att de får behålla hela ersättningssumman.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies