Ebitda för perioden uppgick till 8,9 miljoner kronor (5,4) vilket gav en ebitda-marginal på 10,1 procent (6,4).
”Första kvartalet 2021 präglades av organisk tillväxt och kraftiga marginalförbättringar. Det är drivet av en fortsatt positiv utveckling inom våra kärnområden patientpositionering, röntgen, akutsjukvårdsprodukter och utrustning till forskningslaboratorier”, skriver vd Rikard Akhtarzand.
Periodens resultat uppgick till 2,5 miljoner kronor (-2,5) med ett resultat per aktie om 0:02 kronor (-0:02).
Orderingången för perioden uppgick till 91,7 miljoner kronor (137). Jämförelsetalet från första kvartalet 2020 innehöll en engångsorder på 50 miljoner kronor att levereras över 2020, 2021 och 2022. Rensat för den ordern ökade den orderingången med cirka 5 procent.
Kassaflöde från den löpande verksamheten för perioden uppgick till -1,3 miljoner kronor (8,7).
”Vår bedömning är att efterfrågan inom vårt produktsegment kommer att förbli hög, trots den pågående pandemin, och vår mångsidiga produktportfölj kommer att gynna oss under 2021”, skriver vd.
Han lyfter fram målet att nå 1 miljard kronor i nettoomsättning med ett ebitda på 150 miljoner kronor inom 4 till 5 år, i linje med bolagets långsiktiga finansiella mål.