Partiledaren Ebba Busch Thor får se upp. Tidigare tv-profilen Lars Adaktusson, EU-parlamentariker, vill ta mer plats i partiet inför valet nästa år, skriver Aftonbladet.
Nils Åkesson
Text
Bild:TT
Inför KD:s riksting i helgen hårdnar kampen om partiledningens maktposter.
Lars Adaktusson, EU-parlamentariker för KD sedan 2014, nöjer sig inte med omval till sin nuvarande position som ledamot i partistyrelsen. Han aspirerar på att bli partiets andre- eller tredjeman.
Därmed utmanar han partiets valberedning som nominerat Jakob Forssmed och Emma Henriksson till posterna förste respektive andre vice ordförande.
Nu ökar stödet för Adaktussons kandidatur, rapporterar Aftonbladet.
För KD börjar nästa års val likna ett ödesval. Partiets väljarstöd har i opinionsmätningar konsekvent darrat omkring eller en bit under riksdagens 4-procentsspärr sedan förra valet 2014.
Bland andra ungdomsförbundet KDU anser att partiet behöver all draghjälp det kan få inför riksdagsvalet.
”Vi har valrörelsen framför oss och vi anser att vi behöver toppa laget för att optimera våra chanser att göra ett så bra resultat som möjligt. Lars tillhör en av våra mest profilerade politiker och är den person som KD-väljarna vid sidan av Ebba anser vara bäst på att företräda partiet”, säger KDU:s ordförande Christian Carlsson till Aftonbladet.
Innehåll från XpengAnnons
Bilen som tar dig över 57 mil på en laddning
Sportig, snabb och stilren. Lägg till lång räckvidd, att den klarar 0-100 km/h på 4,1 sekunder och snabbladdas på under en halvtimme.
En nyutvecklad sportsedan med sänkt front och en strömlinjeformade siluett.
Precis, vi pratar om nya Xpeng P7.
– Det är en bil med en enorm attraktionskraft. Det har vi speciellt märkt av när vi har varit ute med vår visningsbil – en grön P7 Wing Edition. Då kommer alla möjliga människor fram och frågar om bilen och knäpper kort, säger Magnus Wenger, marknadschef på Xpeng Sverige.
– Människor är intresserade och väldigt nyfikna.
Snabbladdning
Den 489 centimeter långa bilen finns i tre olika utföranden och med två- eller fyrhjulsdrift. Samtliga bilar kommer med ett batteri på 86,3 kWh som kan ta emot 175 kW-laddeffekt och kan laddas 10-80 procent på 29 minuter. Det innebär att du slipper långa laddstopp på resan.
Dessutom har Xpeng P7 stöd för V2L (vehicle to load) som gör att du kan använda elen åt andra hållet. Med andra ord har du alltid el med dig för att kunna koppla in datorn, kompressorn för att blåsa upp sommarens badleksaker eller högtryckstvätten.
Instegsversionen – RWD Long Range – har en räckvidd på upp till 576 kilometer, enligt Xpeng, vilket motsvarar en förbrukning på 16,8 kWh/100 km. Motoreffekten hos den framhjulsdrivna versionen är 203 kW eller 276 hästkrafter och den har ett vridmoment på 440 Nm. Detta gör att 0-100 km/h kan nås på 6,7 sekunder. Maxhastighet är fixerad till 200 km/h.
473 hästkrafter
Den fyrhjulsdrivna versionen AWD Performance har alltså samma batteri, men har försetts med dubbla elmotorer. Den bakre motorn är densamma som i den bakhjulsdrivna varianten, men till framhjulen har den fått en egen elmotor på 145 kW. De båda motorerna levererar totalt 473 hästkrafter (348 kW). Tillsammans med vridmomentet på 757 Nm klarar motorerna att leverera tillräckligt med kraft för att AWD ska klara 0–100 km/h på 4,1 sekunder. Räckvidden hos de fyrhjulsdrivna versionerna är enligt uppgift upp till 505 kilometer.
Wing edition heter värstingversionen av P7. Det handlar i stort sett om samma bil som AWD Performance, den är lite tyngre och har 19-tums lättmetallfälgar istället för de 18-tumshjulen på RWD Long Range-versionen. Den har även ventilerade framsäten, Dynaudio sound system med inbyggda högtalare i förarstolen, klädsel i nappaläder och soft-close dörrar (detta finns också som tillvalspaket). Men den tydligaste skillnaden är de iögonfallande saxdörrarna (som öppnas vertikalt).
Förarmiljön i Xpeng P7 domineras av skärmar, precis som hos många andra elbilar. En 10,25-tum digital förardisplay som visar föraren all den viktigaste informationen och till sin hjälp har den en central 14,96-tumsskärm med företagets operativsystem Xmart OS.
Inne i kupén har bilen fem lyxiga sportstolar för bästa komfort. De två framstolarna och multifunktionsratten har värmefunktion, och i stolarna sitter du lågt för att få den där extra sportiga känslan.
Som om inte detta var nog kommer bilen, som har leveransstart i juni i år, med panoramasoltak, dolda dörrhandtag, elektrisk baklucka och trådlös mobilladdning – allt för att göra livet både enklare och mer komfortabelt.
Intelligenta system
Med 29 olika säkerhetssensorer, däribland fem högupplösta milimetervågsradarsensorer och tolv ultraljudssensorer, och inte mindre än elva olika kameror hjälper assistansfunktionerna XPilot föraren under färden. Det intelligenta kör-, säkerhets- och parkeringssystemet är dessutom kopplat till det egenutvecklade systemet Xmart OS som med 3D-multimediateknik återger den verkliga världen på P7:ans skärmar.
Förarassistanssystemet Xpilot innehåller bland annat adaptiv farthållare, filhållning och automatiskt filbyten, men de inkluderar även stöd för självparkering och en 360-graderskamera. Här finns också kollisionsvarnare, skyltavläsning och förarövervakning.