Academedias vd: Skolsystemet bör utvecklas

Academedias vd Marcus Strömberg kallar den växande ojämlikheten i skolan för ”det största politiska misslyckandet.” Såväl regering som opposition håller med.

Marcus Strömberg, vd Academedia.
Marcus Strömberg, vd Academedia.Bild:Lena Dahlström

Sverige klättrade i Pisamätningen på alla tre uppmätta områden. Jublet visste inga gränser på tisdagen från regering, opposition, lärarfack och skolbranschen.

Men resultatet visar samtidigt att ojämlikheten har ökat. Ungefär var femte elev har inte med sig de grundläggande kunskaperna, påpekar utbildningsminister Gustav Fridolin (MP).

”Vi är mer ojämlika än våra nordiska grannländer samtidigt som vi var ett av de mest jämlika länderna i världen när Pisa startade år 2000. Nu handlar det om att investera i de skolor och de elever som har det tuffast”, säger han.

Utvecklingen bekymrar även Academedias vd Marcus Strömberg.

”Vi ser väldigt allvarligt på det. Det är det stora politiska misslyckandet. Staten borde ta ett större grepp om den frågan”, säger han.

Skillnaden i skolpeng mellan olika skolor borde bli större än i dag anser Marcus Strömberg.

”Vi behöver försiktigt utveckla skolsystemet och hur pengarna fördelas”, säger han utan att vilja peka på några önskade nivåer.

Också valfrihetssystemet måste reformeras, anser Marcus Strömberg.

”Man borde titta på hur man ska utveckla skolvalet. Där kan man hitta olika lösningar för vi befinner oss inte i en perfekt värld just nu”, säger han och avråder från system där kötid är styrande.

Moderatledaren Anna Kinberg Batra håller med.

”Det finns de som inte ens känner till möjligheten att välja skola. Det tycker jag att vi ska ändra med ett aktivt skolval”, säger hon.

”I dag har man ett försprång om man är välinformerad, har bott här hela livet och kunnat stå i köer”, fortsätter Anna Kinberg Batra, vars parti numera även kräver en ”nolltolerans” mot dåliga skolor.

Också Svenskt Näringslivs utbildningsansvarige Tobias Krantz vill se en ökad omfördelning av skolpengen.

”Staten måste ta ansvar för en mer likvärdig finansiering som tydligare väger in socioekonomiska faktorer när skolpengen fördelas”, säger han och talar både för Svenskt Näringsliv och den skolkommission där han är en av medlemmarna.

Skolans problem var ett återkommande tema för Jan Björklund (L) som utbildningsminister.

Nu anser han att alliansregeringens reformer med betyg från årskurs sex och nationella prov förklarar Pisalyftet. Han upprepar samtidigt kravet på en förstatligad skola med tidigare betyg och mer katederundervisning.

”Om man har en stor grupp elever som är väldigt lågpresterande så är det ett stort problem”, säger Jan Björklund.

Gustav Fridolin anser till skillnad mot Jan Björklund att nya reformer inte får ändra spelplanen för lärarna.

”Det viktigaste är att lärarna får rätt förutsättningar för sitt jobb och mer tid med de elever som behöver det bäst”, säger han.

Man bör vara lagom glad över att Sverige nu tagit sig över OECD-snittet i två av tre ämnen, påpekar Tobias Krantz.

”Om Sverige ska vara en ledande kunskapsnation i framtiden duger det inte att harva runt OECD-snittet”, säger han.

Också Engelska Skolans grundare Barbara Bergström anser att Sverige hör hemma i den absoluta toppen.

”Jag tycker nog att Sverige har en enorm potential och landet borde inte ligga så lågt som det gör.”

Barbara Bergström vill att lärare och elever ska få arbetsro och det som hon anser är den nödvändiga förutsättningen – disciplin.

”Jag hoppas att politikerna ger rektorerna besked om att de ska kunna ha disciplin i sina klassrum och att arbetsro faktiskt betyder någonting.”


Innehåll från Range RoverAnnons

Laddad för långresor

Laddhybriderna har tagit ett stabilt grepp om den svenska bilmarknaden.

Ett av de bilmärken som ligger långt framme är brittiska Land Rover.

2020 är året när laddbara bilar på allvar började breda ut sig på de svenska vägarna. Hittills i år har 77 000 laddbara bilar registrerats, vilket gör att andelen nyregistrerade laddhybrider ökat med hela 158 procent jämfört med 2019. 

Enbart under november månad motsvarade hybridmodellerna 38,7 procent av samtliga nyregistreringar av personbilar i Sverige. Det visar att försäljningen av laddbara bilar nu är större än både bensin- och dieselbilar.

Tweed och teknologi

Det brittiska bilmärket Land Rover står med bakhjulen fast förankrade i en tradition där bra komfort och trygg fyrhjulsdrift alltid har varit en framgångssaga.

Samtidigt snurrar framhjulen nyfiket mot den nya tidens smarta och säkra suv, klädd i lika delar elegant brittisk tweed och teknologi.

Den snabba och stora efterfrågan på laddhybrider gör nu att hela bilmärkets Range Rover-familj i dag även finns med förfinad elkraft.  En av modellerna är Range Rover Evoque, som med sina läckra linjer blivit en ständigt återkommande prisvinnare sedan den första gången introducerades för exakt tio år sedan.

Modellen som gillar både stad och landsbygd

Hybridversionen Range Rover Evoque PHEV lanserades tidigare under året. Med den här plug in-hybriden går det att rulla upp till 55 kilometer på ren eldrift. 30 minuter tar det sedan för att ladda batteriet upp till 80 procent med hjälp av en DC-snabbladdare. 

Allt om Range Rovers elkraft här 

Genom att kombinera den klassiska förbränningsmotorn med en modern elmotor skapas en dynamik ur det bästa av två olika tekniker. I standardkörläget kombineras bensin- och eldrift. I EV-läget rullar Range Rovern på ren eldrift. Övergången mellan motorerna sker i det närmaste sömlöst – och gör att Range Rover Evoque PHEV med sin fyrhjulsdrift glider fram på både snöfria stadsgator och över decimeterdjupa vita vintervidder. Alldeles oavsett om du väljer att köra mer eller mindre ljudlöst.

Land Rover erbjuder en mängd olika alternativ för laddning, antingen om du parkerar hemmavid eller är på väg runt riket. Med en mode 2-laddkabel görs den längre fulladdningen över natten, och med en installerad laddbox därhemma nås full laddning efter bara drygt två timmar.

Vanliga frågor och svar om hybridbilar 

Sofistikerat kraftfull

När det kommer till kombinationen kraftfullhet och nyskapande har Range Rover Sport blivit en ikonisk modell ända sedan lanseringen för 16 år sedan. 2018 rullade den första gången ännu tydligare mot framtiden som plug-in hybrid. 

Innanför ett sofistikerat yttre väntar 404 hästkrafter i ett sportigt paket – fördelade på bensinmotorns 300 hk i kombination med en elmotor på 85 kW. Elmotorn ger upp till 51 kilometer utsläppsfri bilkörning. 

I standardutrustningen på hybridmodellen av Range Rover Sport ingår bland annat ett Drive-paket som innehåller en rad funktioner för att göra vinterresan både tryggare och säkrare; som trötthetsvarnare, övervakning av döda vinkeln och avläsare av vägskyltar. 

Uppvärmd framruta och uppvärmd ratt är några andra detaljer som är med och skapar den ombonade känsla det är att ta plats och sjunka ner i förarsätet på väg mot ännu en resa.

Komponenter som kvalitet, komfort och köregenskaper genomsyrar både Range Rover Sport PHEV och Range Rover Evoque PHEV. Just nu erbjuds många specialpaketerade Signature-modeller för den svenska marknaden till attraktiva priser. 

Mer om kampanjen här för privatpersoner 

Mer om kampanjen här för företag 

Mer från Range Rover

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Range Rover och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?