1515

Academedia rapporterar över förväntan

Utbildningsföretaget Academedia redovisar ett resultat efter skatt på 116 miljoner kronor för det andra kvartalet 2018 i det brutna räkenskapsåret. Analytiker hade räknat med 106 miljoner kronor enligt SME Direkt.

Bild:Jack Mikrut och Jonas Ekströmer/TT

Resultatet per aktie uppgick till 1,22 kronor, jämfört med väntade 1,13.

Rörelseresultatet blev 166 miljoner kronor, att jämföra med förväntade 153 miljoner kronor. Rörelsemarginalen blev 5,9 procent. Väntat var 5,5 procent.

Rensat för jämförelsestörande poster var rörelseresultat 167 miljoner kronor, jämfört med förväntade 154 miljoner kronor.

Nettoomsättningen uppgick till 2.813 miljoner kronor, jämfört med förväntade 2.806 miljoner kronor. 

Academedia ACAD -0,26% Dagens utveckling uppger sig nu ha en preliminär uppfattning om skolpengen för 2018 och enligt bolaget är den inte tillräcklig för att kompensera för de ökade lönekostnaderna för lärare.

Academedia uppger att det nyss avslutade kvartalet är ett intensivt kvartal i alla bolagets segment och att både nettoomsättningen och rörelseresultatet därför är högre än i närmast föregående kvartal.

"Tre av våra fyra segment ligger på samma nivå som förra årets EBIT, medan vårt för- och grundskolesegment halkar efter. Detta beror i huvudsak på att marginalen pressas på grund av löneinflationen som ännu inte kompenserats via skolpengen", uppger vd Marcus Strömberg i rapporten.

Vuxenutbildningssegmentet inom Academedia har under kvartalet förberett sig för en större förändring av sin kontraktsportfölj.

"Kontraktet för grundläggande moduler har haft hög marginal, men avslutas den 31 januari 2018 och inga nya deltagare tas alltså emot efter detta datum. I anbudet för den utbildningsform som ska ersätta grundläggande moduler, yrkes- och studievägledande moduler ("YSM"), har Academedia preliminärt tilldelats 45 av 70 kontraktsområden vilket vi är mycket nöjda med. Beslutet har dock överklagats vilket får som konsekvens att tilldelningen försenas med minst ett kvartal", meddelar utbildningsföretaget.

"På kort sikt har detta varit positivt ur en finansiell synvinkel för vuxenutbildningssegmentet, eftersom volymerna har fortsatt vara höga inom vårt nuvarande avtal som har hög marginal. Om överklagandet inte går igenom och Academedia därmed får den beslutade tilldelningen, kommer det att ha en negativ effekt på vuxenutbildningssegmentets EBIT-marginal på uppskattningsvis en till tre procentenheter på årsbasis. Detta när YSM har ersatt Grundläggande moduler fullt ut", uppger Marcus Strömberg.

Du har väl inte missat DiTV – Sveriges nya ekonomi-tv-kanal?


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?