Annons

Absurda förluster i elkaoset – men Vattenfall är inte värst drabbat

Vattenfall sätter ännu ett svenskt rekord med ett negativt kassaflöde på 122 miljarder kronor för sista kvartalet i fjol. Orsaken, de svängiga elpriserna, kommer att plåga både Vattenfall och mindre och mer utsatta elhandlare framöver.

Anna Borg är vd för Vattenfall.
Anna Borg är vd för Vattenfall.Foto:Jesper Frisk

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Ta del av villkoren

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News AB:s personuppgiftspolicy. Bonnier News AB ansvarar för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.

Dagens industri är en del av Bonnier News.

Detta är en artikel från Di:s analysredaktion. Dagens industris journalister måste rapportera privata aktieinköp till ansvarig utgivare, och innehavet får säljas tidigast efter en månad.
Innehåll från XledgerAnnons

Så tar du rätt beslut i rätt tid – baserad på rätt data

Marie Löfgren, operativ chef hos Xledger.
Marie Löfgren, operativ chef hos Xledger.

Ofta saknar företagsledare korrekt underlag för beslut.

Med rätt affärssystem i ryggen slipper man gå på magkänsla.

– Har du verktygen är det lättare att agera snabbt, som att förstärka en positiv trend eller att hejda en negativ, säger Marie Löfgren, operativ chef hos Xledger.

Få insikter om hela din verksamhet – i realtid

Hur väl underbyggda är dina affärskritiska beslut? Flera undersökningar pekar på att många företagsledare har brister i sina underlag när de fattar affärskritiska beslut.

– Det kan bero på många saker, men när jag sitter i säljprocesser märker man att kunder ofta har siffrorna utspridda i olika system och det saknas stöd för att kunna analysera sin verksamhet på tvären, säger Marie Löfgren och lägger till:

– Det är exempelvis vanligt att man inom samma koncern jobbar i olika ekonomisystem i olika länder. Man saknar en gemensam modell och då är det svårt att få en bra överblick.

Just den utmaningen – att ha alla nödvändiga funktioner i ett affärssystem och leverera insikter i realtid under samma tak – går att lösa, menar Löfgren:

– Kunderna blir positivt överraskade att det finns möjlighet att få så pass bra insikter genom vårt system. Vi har kraftfulla analysverktyg inbyggda, där skiljer vi oss från andra. Många företag tvingas ha den typen verktyg vid sidan om, här får man allt samlat. Möjligheterna att konfigurera sina rapporter är närmast oändliga, vilket gör att man alltid kommer ha rätt data som beslutsunderlag.

Eftersom hela företagets ”ekonomiska liv” ligger i Xledger skapar det en trygghet i att alla siffror är korrekta – samtidigt som det går att borra ner sig i detaljer:

– Styrkan vi har är spårbarheten uppifrån och ner. Man kan se allt på en övergripande nivå, men det finns också en drill down-funktion som tar en till detaljerna, ända ner till källan med all dokumentation. Allt är helt integrerat med analysverktyget.

Hon lyfter fram två andra funktioner i systemet som underlättar rapportering och analys:

– Det är byggt som en true cloud-lösning, allt ligger i molnet. All data är alltid tillgänglig varsomhelst i världen. Det gör också att man slipper sitta med egen IT-avdelning, säkerhet, uppdateringar och backup, det sköter vi, säger hon och fortsätter:

– Xledger ska vara en self service-produkt, som är lätt att förstå oavsett vilken roll man har på företaget. Där tycker jag vi har lyckats knäcka koden, med tydliga dashboards och översikter. Tröskeln att komma igång är låg.

Vilket är ditt bästa råd till företag som vill förbättra sig inom de här områdena?

– Tittar man i kravspecifikationer från kund är det väldigt många detaljer, men när det gäller rapport och analys tycker jag många är fast i ett gammaldags tänk med ”hård” avrapportering, PDF:er och dylikt. Lyft blicken och ställ nya krav, de digitala verktygen finns därute.

Få allt i ett system – så funkar Xledger  

 

Mer från Xledger

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Xledger och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera