1515
Annons

ABB:s forskningschef varnar för databrist i industrin

Cirkularitet står högt på agendan för ABB som långt ifrån är några noviser på området. AI är ett av verktygen men långt ifrån det enda menar Mikael Dahlgren, forskningschef på ABB Sverige. 

Mikael Dahlgren, forskningschef på ABB Sverige.
Mikael Dahlgren, forskningschef på ABB Sverige.Foto:Jonas Bilberg

”Det finns stora möjligheter att utveckla teknologi och processer i dag. Du kan sälja produkter som en service, du kan ta in produkter och återanvända dem, du kan kostnadsoptimera på nya sätt”, säger Mikael Dahlgren, forskningschef på ABB ABB +0,57% Dagens utveckling Sverige. 

”För det behövs ett antal nya teknologier. Därför är det intressant för oss att vara med i ett projekt som Creaternity (forskningsprojekt vid Luleå Tekniska universitet). Men också för att se hur man kan skapa smarta cirkulära affärsmodeller.”

Men ABB är långt ifrån noviser på området. Mikael Dahlgren nämner exempelvis samarbetet med SCA och Stena Recycling där ABB har i uppdrag att övervaka motorer i SCA:s portfölj för att se när blir dags att byta ut dem. 

”Vi plockar ut dem, Stena gör en del av recyclingen och vi uppgraderar dem och gör dem mer energieffektiva. På robotsidan har vi gjort det här rätt länge.”

Energy symbiosis i Boden, som startades i höstas, är en annan anledning för ABB att delta i ett projekt som Creaternity. 

”Boden handlar om att skapa en symbios bland industriella aktörer såsom datacenter, växthus och fiskodlingar. Nu har även H2 Green Steel kommit in i ekvationen. Alla dessa aktörer är beroende av stabil och hållbar energi. Vi vill gärna bidra med vår kompetens och våra verktyg genom ABB:s digitala plattform ABB Ability för att dessa aktörer ska kunna skapa en energisymbios med cirkulära affärsmodeller som möter kraven på hållbarhet. 

Hur mycket pengar lägger ni på AI?
”Det är svårt att säga, men vi lägger ungefär 60 procent av vår FoU på mjukvaruutveckling och digitalisering. Vi ser AI som en ny möjliggörare men också som ett verktyg bland många andra.”

Mikael Dahlgren lyfter fram ett antal utmaningar med AI i industrin. En av dem är bristen på data. 

”I det publika har du extremt mycket data som AI kan lära sig av men i industrin är det få tillfällen när något går sönder, den mesta datan kommer från när allt fungerar. En annan utmaning är förtroende, är du säker på att du vill köra ditt flygplan eller din gasproduktionsanläggning på en AI-modell om du inte är helt säker på att den fungerar?”

Innehåll från FuturiceAnnons

Futurice lät data visa vägen till säkrare cykling

Futurice vill motverka cykelolyckor med digitalt verktyg – The Safe Route –, berättar Sonja Lakner, Managing Director Futurice Sverige, och Johan Lauri, Tech Lead, Futurice.
Futurice vill motverka cykelolyckor med digitalt verktyg – The Safe Route –, berättar Sonja Lakner, Managing Director Futurice Sverige, och Johan Lauri, Tech Lead, Futurice.

Det görs över en miljon cykelresor per dag i Sverige, samtidigt ökar antalet cykelolyckor med personskador som följd. Det finns en stor mängd data som skulle kunna användas för att öka säkerheten för cyklister, data som idag är inlåst hos våra myndigheter, forskningsenheter och privata aktörer. Därför har teknik- och innovationsföretaget Futurice dragit igång projektet The Safe Route, en prototyp för att skapa säkrare cykling, och uppmanar nu samhällsaktörer och privat sektor att ansluta sig till projektet. 

Samtidigt som samhället uppmuntrar till cykling ökar cykelolyckorna mest av olyckskategorierna på våra väger. 2020 vårdades nästan 4 100 personer på sjukhus på grund av en cykelolycka, att jämföra med 3 400 personer året innan, visar statistik från Socialstyrelsen. 

– Det finns idag en stor mängd värdefull data tillgänglig som rör mobilitet på våra vägar hos samhällsaktörer och sektorer tack vare digitaliseringen. Men en stor mängd data är inlåst, det är data som skulle kunna användas för att skapa smarta tjänster och till och med rädda liv, säger Sonja Lakner, Managing Director Futurice Sverige.

Många lösningar som är framtagna för cyklister är baserade på den snabbaste rutten, men ingen av de tjänster som är etablerade har säkerhet som en av algoritmerna. 

– För att verkligen skapa en säkrare rutt behövs det tillgång till en stor mängd data, då säkerhetsaspekten kring mobilitet och cykling på våra vägar är väldigt komplex. Vi vill simulera en tjänst för cyklister som liknar de tjänster som idag finns i våra bilar där du kan få information om förändringar i vägnätet, olyckor, vägtemperatur med mera. Det här kan vi bara göra genom ett ökat samarbete med myndigheter och privata aktörer, förklarar Johan Lauri, Tech Lead, Futurice.

Techföretaget Futurice, som är experter på innovation inom mobilitet, fick upp ögonen för det ökade säkerhetsproblem som idag finns kopplat till cykling när det svenska kontoret bytte lokaler och fler av medarbetarna började cykla på nya vägar.

– Att vi har startat projektet The Safe Route är rätt typiskt för hur vi arbetar på Futurice. Vi hittar ett problem som vi tycker är intressant, vi undersöker vilken data som finns tillgänglig och hur vi kan få fler aktörer att bli involverade för att få tillgång till mer data. Ibland kommer kunderna till oss med ett problem, ibland är det vi själva som initierar projektet, berättar Johan Lauri.

Det finns många fördelar för samhället att släppa data fritt, och regeringen fattade också beslut i höstas om en ny nationell strategi som ska göra Sverige ledande i delning av data. 

– Att se till att all data som samlas in i offentlig verksamhet anonymiseras och görs tillgänglig, få fler privata aktörer att öka sin datadelning och att skapa öppna mötesplatser och normer för datainsamling där data blir det gemensamma språket kommer att vara mycket viktigt och en förutsättning för att Sverige ska kunna bli världsledande i att implementera data på rätt sätt. I det arbetet vill vi gärna vara en ledande samarbetspartner, avslutar Sonja Lakner. 

 

Om Futurice 

Vi hjälper framstående organisationer att sätta data i arbete, ompröva kundupplevelser eller designa helt nya affärsmodeller. - Vi släpper lös en innovationskultur och skapar digitala produkter och tjänster som gör företag och samhällen framtidssäkra. Futurice består av över 650 experter i Europa. 

www.futurice.com 

www.futurice.com/saferoute 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Futurice och ej en artikel av Dagens industri

Förbundskanslern: ”Glad att se hur framtiden ser ut”

Omställningen från fossila bränslen till hållbara alternativ stod högt på agendan när Tysklands förbundskansler Olaf Scholz besökte Sverige och träffade statsminister Magdalena Andersson under tisdagen. Men de två ländernas väg mot en koldioxidneutral framtid skiljer sig åt på flera punkter. 

Tysklands förbundskansler Olaf Scholz och statsminister Magdalena Andersson tillsammans med Scanias vd Christian Levin då de besöker Scania i Södertälje.
Tysklands förbundskansler Olaf Scholz och statsminister Magdalena Andersson tillsammans med Scanias vd Christian Levin då de besöker Scania i Södertälje.Foto:Henrik Montgomery/TT

”Det här var den bästa stunden den här veckan”, sa Olaf Scholz efter att han fått provköra en av Scanias nya eldrivna lastbilar, utrustad med batterier från Northvolt, under ett besök på fabriken i Södertälje. 

”Jag är väldigt glad över att vara här och se hur framtiden ser ut.”

Den tyske förbundskanslern tillade att han funderar på att byta jobb och bli lastbilschaufför i stället. Kanske inte så förvånande efter en vecka då de tyska elpriserna har rusat till rekordnivåer, vattennivån i floden Rehn nått kritiskt låga nivåer och utsikterna för den tyska ekonomin ser allt dystrare ut. 

Rysslands invasion av Ukraina och minskade leveranser av naturgas till Europa har försatt Tyskland i en svår situation inför vintern och omställningen till hållbar energi är viktigare nu än någonsin. 

Men medan Sverige fortsätter att producera kärnkraft, har Tyskland vänt kärnkraften ryggen och investerar i stället i vätgas, vilket har ifrågasatts av en del experter som menar att det fortfarande är oprövad mark. Och medan den svenska fordonsindustrin storsatsar på batteridrivna fordon meddelade den tyska biltillverkaren BMW nyligen att man kommer att börja massproducera vätgasbilar 2025.

”Tyskland kommer att utöka användningen av förnybar energi enormt, vi har drivit igenom den lagstiftning som behövs för att göra det och accelererat processen så att vi kan genomföra det här snabbare än vad vi hade planerat”, sa Olaf Scholz.

”Jag tror att vi kommer producera vätgas och importera vätgas för att kunna bygga framtidens ekonomi.”

Grön vätgas produceras genom att använda el från förnybar energi för att dela upp vatten i väte- och syremolekyler. Men elen och de maskiner som krävs för processen är fortfarande väldigt dyra och skeptiker varnar för att förhoppningarna som sätts till vätgasen färgas av viljan att kunna fortsätta använda befintliga rörledningar, tankfartyg och turbiner i länder som tidigare förlitat sig på naturgas. 

När Olaf Scholz träffade Scanias vd Christian Levin frågade han specifikt om för- och nackdelarna med vätgas och batteriteknik, berättar Christian Levin för Di. 

”Det här är ju en debatt som pågår. Vår uppfattning på Scania är ju att batteri och elektriskt ligger så långt före och kommer att ha så stora fördelar, så vi ser bränsleceller som en nischprodukt. Jag hoppas att jag fick igenom det budskapet,” säger han. 

Christian Levin säger att ett av de stora problemen med vätgas är att man förlorar mycket el i tillverkningsprocessen. 

”Man förlorar 75 procent av elen och har man överskott av el så gör det ju ingenting men nu har vi ju underskott av el”, säger han. 

Huruvida Olaf Scholz tog intryck av besöket på Scania återstår att se. Efter provkörningen ville han inte ta ställning i frågan om vilken typ av teknik som är bäst för fordonsindustrin. 

”Vi ser de stora framstegen som batteritekniken gör och att det fungerar. Det är uppenbart med så här tunga fordon”, sa han och tillade: 

”Det är viktigt att vi förstår att det är nödvändigt att investera i batterier. Moderna batterier med bra teknik och att ha investeringarna i Europa.”

När Olaf Scholz och Magdalena Andersson mötte pressen i Stockholm fick de också frågor om sina vägval när det gäller kärnkraften, men ville inte recensera varandras beslut, utan fokuserade i stället på de täta band som finns mellan Sverige och Tyskland, både politiskt och ekonomiskt. 

Både Magdalena Andersson och Olaf Scholz poängterade också att det är viktigt för hela Europa att nu dra ner på sin elanvändning för att förbereda sig inför vintern, även om Sveriges elexport till Tyskland redan nu ligger på full kapacitet. 

”Länken som vi har till Tyskland, den kabeln är redan full, så om vi sparar energi i dag kommer det inte att hjälpa Tyskland, men oss själva”, sa Magdalena Andersson. 

”Jag tycker självklart att vi ska spara energi, men för vår egen skull. Det är ett sätt att sänka elräkningen men också att få ner priserna på el.” 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera