1515
Annons

ABB och Northvolt bygger batterifabriken tillsammans

ABB och Northvolt meddelar att bolagen tecknat ett avtal om att samarbeta kring bygget av Northvolts batterifabrik. ABB Sveriges vd Johan Söderström uppger för Di att bolaget investerar tio miljoner euro, motsvarande 95 miljoner kronor, i Northvolt.

Peter Carlsson och ABB:s Ulrich Spiesshofer vid en presskonferens på tisdagen.
Peter Carlsson och ABB:s Ulrich Spiesshofer vid en presskonferens på tisdagen.Bild:Jesper Frisk

Di har tidigare rapporterat om Northvolts planer på att bygga Europas största batterifabrik i Sverige. Northvolt har haft en urvalsprocess där bolaget tittat på ett antal kommuner där fabriken kan byggas.

Sedan tidigare har Northvolt meddelat att fabriken antingen ska byggas i Västerås och Skellefteå.

Nu meddelar börsjätten ABB att bolaget ingår ett samarbete med Northvolt om byggandet av en batterifabrik.

”Vi är glada att kunna stötta Northvolts projekt att bygga framtidens batterifabrik här i ett av våra hemländer”, säger ABB:s vd Ulrich Spiesshofer i en kommentar.

ABB Technology Ventures kommer att stödja den initiala projektfasen genom tidig investering. ABB Sveriges vd Johan Söderström uppger för Di att bolaget investerar tio miljoner euro, motsvarande 95 miljoner kronor.

ABB uppger också att bolagen kommer att ha ett tekniskt samarbete.

ABB:s investering tyder på att Northvolts batterifabrik hamnar i Västerås då ABB har stor verksamhet där. VLT, en lokaltidning i Västerås, skrev i helgen att Northvolts Peter Carlsson skulle komma till Västerås den 25 september för att prata med västeråsarna om den eventuella etableringen av den stora batterifabriken i staden.

Northvolts vd Peter Carlsson uppger för Di att det inte är klart huruvida fabriken ska ligga i Västerås eller Skellefteå, men räknar med att annonsera ett beslut i mitten av oktober.

Fabriken väntas bli klar 2020 och 2019 ska en demonstrationslinje finnas klar där Northvolt kan optimera processer samt produkter.

”ABB ligger i framkant av elektrifieringen och vi är glada att ha dem som strategisk partner, viktigt leverantör och investerare”, säger Northvolts vd Peter Carlsson.

”Detta är det första av flera partnerskap vi ska presentera för att finansiera första av fasen av produktionen. Vi behöver finansiering på sammanlagt 80-100 miljoner euro för det”, fortsätter Peter Carlsson.

Innehåll från Schneider ElectricAnnons

Hållbar fastighetsautomation med människan i fokus

Allt fler fastighetsägare har idag ett stort fokus på hållbarhet. Med Schneider Electrics system för fastighetsautomation kan de enkelt övervaka och styra sina byggnader och snabbare uppnå hållbarhetsmålen.

Fastigheter står idag för omkring 30 procent av världens energianvändning och för nästan 40 procent av de årliga koldioxidutsläppen. För att uppnå målen i Parisavtalet och begränsa den globala uppvärmningen till 1,5 grader, måste 3 procent av byggnadsbeståndet i Europa renoveras varje år. Idag ligger renoveringstakten på endast 1-1,5 procent årligen och det största hindret för att investera i hållbara byggnader är finansiering. Lösningen för att säkerställa mer träffsäkra investeringar är att använda sig av digital teknik.

- En av våra lösningar för fastighetsautomation är digital tvilling, en spegling av en verklig fastighet, med vilken man kan skapa datadrivna insikter för att optimera energianvändningen i sina fastigheter. Man får här data i realtid, kan simulera energiflöden och modellera förändringar innan de tillämpas live i anläggningen. Den digitala tvillingen skapar mervärde för fastighetsägaren, som kan ta rätt beslut för att optimera driften, säger Tomas Bäckstadi, Service and Business Development Director , Schneider Electric.

En öppen plattform för byggnadens olika system

80 procent av 2050 års byggnader uppskattas redan idag vara byggda, vilket innebär att både det befintliga fastighetsbeståndet såväl som kommande byggnader behöver kunna hanteras för att uppnå hållbarhetsmålen. 

Med Schneider Electrics fastighetsautomationssystem EcoStruxure™ Building Operation (EBO) möjliggörs enkel och flexibel styrning och övervakning av fastighetens olika system i en plattform. Med systemet skapas förutsättningarna för att samla, strukturera, analysera och agera på byggnadens data. För att möjliggöra dagens och framtidens allt mer uppkopplade byggnader har systemet inbyggt stöd för effektiv hantering och lagring av stora mängder data.

- Vi ser att fyra grundpelare driver utvecklingen av dagens och framtidens byggnader och därmed våra lösningar för fastighetsautomation– de behöver vara drift-och energieffektiva, motståndskraftiga, hållbara och utformade med människan i fokus. I och med att vi tillbringar uppåt 90 procent av våra liv inomhus blir det tydligt att de byggnader som vi vistas i har en stor påverkan på vårt välmående och hälsa. Luftkvalité, temperatur och belysning är exempel på parametrar som är viktiga att ha i åtanke. Med EcoStruxure™ Building Operation kan fastighetens olika system integreras sömlöst i en framtidssäkrad och flexibel plattform och bidra till att möjliggöra en mer produktiv och hälsosam inomhusmiljö för byggnadens nyttjare, säger Linnea Lunnbäck, Offer Manager, Schneider Electric. 

”Med en digital tvilling kan man skapa datadrivna insikter för att minska sin miljöpåverkan”

Läs mer om framtidens fastigheter

Mer från Schneider Electric

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Schneider Electric och ej en artikel av Dagens industri

New Wave fortsätter imponera

Torsten Janssons enträgna fokus på att hålla ett högt varulager fortsätter att ge resultat. På onsdagsmorgonen släppte New Wave ännu en rekordrapport där både omsättning, resultat och rörelsemarginal är på ”all time high”. Aktien är fortsatt på minus i år men lär vända det till plussiffror i onsdagshandeln. 

Foto:SUVAD MRKONJIC

Inflation, kriget i Ukraina och ändrade konsumtionsmönster efter pandemin verkar inte bita på New Wave. Alla tre av New Waves rörelsesegment pekar uppåt. Inom det resultatmässigt största segmentet Företag, där man säljer profilkläder, presentreklam och yrkeskläder, var tillväxten 30 procent och inom konsumentgrenen Sport & Fritid, med sportvarumärken som Craft var tillväxten hela 53 procent.  

Bolaget ser inte någon minskad efterfrågan på produkter och varumärken – snarare tvärtom. Enligt Torsten Jansson tar bolaget dessutom marknadsandelar inom de flesta områden, något som han räknar med New Wave kommer fortsätta att göra vid en sämre konjunktur och med det fortsätta kunna visa tillväxt.

New Wave-vd:n lyfter samtidigt fram att bolaget lyckats bygga upp lagret en del under det andra kvartalet, från knappt 2,8 till drygt 3,6 miljarder. Det hade varit oroande om bolaget varit ett mer modekänsligt företag, som exempelvis Boozt som väntas tvingas rea ut sitt lager i höst. Torsten Jansson ser i stället behov av ytterligare lageruppbyggnad för att möta den ökande efterfrågan.

De stora varuinköpen slår visserligen mot kassaflödet som föll tillbaka från 185 till 68 miljoner, men med tanke på bolagets starka balansräkning är knappast det något som oroar. Nu öppnar i stället Torsten Jansson för att använda sin styrkeposition mot konkurrenterna och öka förvärvstakten, efter några år där det varit sparsamt på den fronten på grund av för höga prisförväntningar bland säljarna.

När Torsten Jansson intervjuades av Di i februari sa han att aldrig någon gång under sina 25 år på börsen önskat att han hade mindre lager. ”Det är mycket värre att missa en order för att du saknar storlek eller färg”, menade Torsten Jansson som ibland kallat New Waves lager för sin bank. Med sex raka ”all time high-kvartal ” i både nettoomsättning och rörelseresultat för kan med gott samvete fortsätta bada i sitt kassavalv med vita t-shirts.

New Waves aktie har, trots bolagets starka leverans, backat med 3,5 procent på 2022 års mycket sura börs . Onsdagens delårsrapport lär lyfta den över nollan.

Detta är en artikel från Di:s analysredaktion. Dagens industris journalister måste rapportera privata aktieinköp till ansvarig utgivare, och innehavet får säljas tidigast efter en månad.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera