1515

AB Volvos vd: ”Vi visar en stark motståndskraft” – vill öka produktionen

För det femtonde kvartalet i rad levererar AB Volvo ett justerat rörelseresultat över marknadens förväntningar. Samtidigt skruvar fordonsjätten upp marknadsprognoserna för nästa år.

”Vi ska jobba med att successivt öka produktionen”, säger vd Martin Lundstedt.

Foto:Magnus Gotander

Artikeln du läser är låst. Logga in eller teckna en digital prenumeration för att läsa Nordens största affärstidning.

  • Full tillgång till Di.se med nyheter och analyser
  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid
  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan
  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

Är du prenumerant? Prova att ladda om sidan och kontrollera att du är inloggad.

Saknar du en prenumeration? Bli prenumerant

Innehåll från Tele2Annons

Hållbarhet allt mer avgörande i valet av leverantör

Till höger: Erik Wottrich, global hållbarhetschef på Tele2.
Till höger: Erik Wottrich, global hållbarhetschef på Tele2.

Hållbarhet har blivit en viktig faktor när företag väljer leverantörer. För en del bolag är den till och med avgörande. En av dem är Tele2 som nu jobbar för att klimatsäkra hela sin värdekedja från leverantörer till slutkund.

Tele2 har ambitiösa miljömål och vill genom innovativ teknik bidra till omställningen till en smartare värld. Företaget vill dessutom vara ledande inom hållbarhet och bli den första telekomoperatören som lyckas uppnå en klimatneutral värdekedja.

Bland annat har Tele2 under flera år arbetat hårt för att minska koldioxidutsläppen i den egna verksamheten, vilket också har gett resultat. I Sverige uppnåddes klimatneutralitet i den egna verksamheten 2018. I april 2020 blev företaget, som första telekomkoncern i Norden och Baltikum, klimatneutralt i sin egen verksamhet.

Det innebär att all el som används i verksamheten – från kontor till basstationer – kommer från förnybara energikällor, och att företagets totala koldioxidutsläpp minskat med 90 procent sedan 2018.

Skruvar upp kraven

Nästa steg på Tele2:s resa mot att bli bäst i klassen är att rikta strålkastaren mot leverantörerna och hela värdekedjan.

– Eftersom utsläppen från vår egen verksamhet nu är så låga ser vi att vår största klimatpåverkan numera kommer från underleverantörsledet i vår värdekedja. Till exempel från hårdvaran som vi köper in och säljer till kunder, samt den utrustning som vi använder eller förbrukar själva, säger Erik Wottrich, global hållbarhetschef på Tele2.

Därför har företaget gjort en omfattande kartläggning av sina underleverantörer ur ett klimat- och hållbarhetsperspektiv. Kartläggningen mynnade ut i en konkret plan som innebär att Tele2 undan för undan kommer att ställa ökade hållbarhetskrav på leverantörerna och att klimatpåverkan blir en del av uppförandekoden som alla företagets underleverantörer måste skriva under.

Målet är att börja med de 40 största leverantörerna.

– Vi har förbundit oss till det globala initiativet Science Based Targets, där vi kommer att genomföra klimatåtgärder som stöttar Parisavtalet och målet om max 1,5 graders uppvärmning. Men eftersom vi strävar efter att klimatsäkra hela vår värdekedja betyder det också att vi kräver att våra leverantörer ska ha samma mål. Till 2023–2024 vill vi att de ska ha satt mål som är i linje med våra ambitioner, säger Erik Wottrich.

Klimat och affärer går hand i hand

Att hållbarhet och klimatarbete blir allt viktigare i valet av leverantörer för it- och kommunikationstjänster är också något som bekräftas i en färsk undersökning som Tele2 låtit göra. Av 400 befattningshavare i små, medelstora och stora företag svarade 70 procent att de helt eller delvis väljer leverantör utifrån deras hållbarhetsarbete. Dessutom säger var femte att hållbarhet inte bara har påverkat, utan varit avgörande i valet av företagets viktigaste leverantörer.

Undersökningen visar också att många företag ser kopplingen mellan klimat och it och telekom. Mer än åtta av tio svarar att de ser möjligheter till ökad hållbarhet inom något av dessa områden. Främst när det gäller att minska resor och att distansarbeta, men också för att effektivisera arbetsprocesser med digital teknik.

Däremot viktar företagen inte it och telekom lika högt som mer traditionella hållbarhetssatsningar som återvinning, resor eller val av energibolag.

– Uppsidan av detta är att det finns en stor potential för oss som telekomoperatör att visa våra kunder den enorma betydelse som IoT- och 5G-lösningar kan ha för deras omställning till att bli mer hållbara, resurssnåla och långsiktigt lönsamma, säger Erik Wottrich.

Läs hela artikeln här 

Läs mer om hur våra lösningar kan hjälpa er att nå era hållbarhetsmål 

Mer från Tele2

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tele2 och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?