1515

96-årige affärskändisen skulle jobba till 100 – överväger förtidspensionering

Fastighetsinvesteraren Olav Thon hade som plan att jobba tills han fyller 100 år, men med fyra år kvar till jubileet överväger nu 96-åringen att pensionera sig något tidigare.

Olav Thon.
Olav Thon.Foto:Ole Berg-Rusten / NTB Scanpix / TT

Den norske affärsmannen och fastighetsinvesteraren Olav Thon fyllde 96 år tidigare i sommar och jobbar, trots sin ålder, långa dagar på kontoret. Han har tidigare haft planer på att arbeta fram tills att han fyller tresiffrigt, men nu funderar han på om det kanske är dags att gå i pension lite tidigare trots allt.

”Jag trodde jag skulle fortsätta tills jag blir 100, men nu har jag fått ordentliga problem med knäna. Planen är att fullfölja det här året och sedan kanske jobba ett eller två år till”, berättar Olav Thon för den norska tidningen E24.

Olav Thon var tidigare ägare av Olav Thon-gruppen, som bland annat kontrollerar och förvaltar 91 köpcentrum och 80 hotell både i Norge och utomlands. År 2013 överlät Olav Thon sin grupp till stiftelsen Olav Thon Foundation. Stiftelsen har som uppdrag att fortsätta gruppens arbete och dessutom donera mellan 50 och 100 miljoner norska kronor per år till välgörande ändamål.

”Lyckligtvis har jag en personal som fortfarande betraktar mig som vd”, säger Olav Thon till E24 och berättar att han än i dag har sista ordet i beslut som fattas i koncernen.

Olav Thon beskriver sin nästan 80 år långa karriär som slitig och kostsam, med både bra och dåliga investeringar, men säger samtidigt att han ser sitt arbete som en av de mest givande sakerna han gjort.

Tidningen Forbes uppskattar Olav Thons förmögenhet till 5,81 miljarder dollar, motsvarande drygt 56 miljarder kronor.


Innehåll från PayerAnnons

Returpack väljer Payer för en ny digital utbetalningslösning för pantpengar

Returpack har valt betalningsbolaget Payers plattform för att ta in pantsystemet i en ny och digital era. 

Den nya digitala utbetalningslösningen börjar nu rullas ut på Returpacks egna storpantarautomater, Pantamera Express, i hela landet.

Sedan 1980-talet har svenskarna vallfärdat till landets pantmaskiner för att lämna in sina burkar och flaskor. Returpack är företaget som införde pantsystemet och bolaget hanterar nu över 2 miljarder burkar och flaskor varje år.

Returpack valde 2019 Payer som partner att digitalisera pantsystemets utbetalningslösning av pantpengar och bolaget har nu utvecklat den tekniska plattformen som gör det möjligt att starta tester och utrullning över hela landet.

Utbetalning till bankkontot

88% av alla flaskor och burkar som säljs i Sverige i dag pantas och materialåtervinns genom Returpacks pantsystem.

Returpack jobbar med att ständigt utveckla systemet för att förenkla och öka tillgängligheten för pantaren. Att kunna betala ut pant på fler sätt än via det traditionella pantkvittot är ett av förnyelseområdena. Den digitala överföringen direkt till det egna bankkontot ger en smidig lösning och följer digitaliseringsutvecklingen i samhället. 

Returpack har implementerat denna lösning i de egenägda storpantarautomaterna,  Pantamera Express. Ett test ihop med dagligvaruhandeln planeras och därefter tas beslut om vidare implementeringar.

– Pantamera Express-automaterna är en viktig del i vårt utvecklingsarbete kring framtidens pantsystem. Här har vi haft möjlighet att testa en ny digitaliserad utbetalningslösning i stor skala och kan nu erbjuda en säker, enkel och smidig tjänst för överföring av pantpengar direkt in på bankkontot, säger Carita Classon, produktchef på Returpack/Pantamera.

Internet-of-things – kommunikation mellan pantmaskin och mobilapp

Payer valdes för att utveckla motorn, en digital betalningslösning direkt till konsumentens bankkonto. Lösningen fungerar i en kombination mellan pantmaskinen, molnet och en mobilapp. Den nya Pantamera-appen är tillgänglig för både iOS och Android. Redan efter två månader har appen laddats ned 20 000 gånger.

Innan appen kan användas första gången kopplas bankkontot genom Mobilt Bank-ID av användaren. Det är en process som tar mindre än 1 minut att genomföra. Efter att pantaren hällt i sina burkar och PET-flaskor i Pantamera Express, skannar pantaren en QR-kod med mobilappen för att slutföra transaktionen.

I den första fasen av utrullningen ingick Returpacks 57 egenägda storpantarautomater, Pantamera Express. Dessa står utplacerade på större återvinningscentraler över hela landet. Under 2020 pantades 90 miljoner förpackningar via Pantamera Express.

Under pilotfasen har över 25% av användarna valt den digitala lösningen. Det är något som Returpack tror kommer öka snabbt ju fler svenskar som känner till appen. Den digitala lösningen är ett komplement till papperskvittot som kommer finnas kvar.

– Payer har varit mycket lyhörda för våra önskemål och vi har hela tiden känt oss trygga med att dom levererat en stabil och säker lösning för vårt digitala genombrott, säger Henric Oscarsson, Utvecklingsansvarig på Returpack/Pantamera.

– Vi på Payer är otroligt stolta över att vi fick förtroendet att utveckla nästa generations utbetalningslösning i det svenska pantsystemet. Ett system som alla svenskar har en relation till och bidrar till. Förutom att det är smidigt för konsumenten att få pengarna direkt på kontot, när man pantar, säger Peder Berge, vd och grundare av Payer.

Klicka här för att läsa mer om samarbetet mellan Returpack och Payer 

Mer från Payer

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Payer och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?