1515
Annons

87-åringen vill få fler att spara i aktier: ”Svårt att arbeta sig till ett flott liv”

En bok för att hitta det roliga i att spara i aktier, det var vad författaren och kvinnoaktivisten Karin Sjöblom ville förmedla när hon skrev boken ”Spara med glädje”. Frikostigt delar hon med sig av sina bästa tips, kunskaper och livserfarenheter. 

”Det är roligt att ha pengar att använda medan man lever”, säger hon. 

Karin Sjöblom har använt pandemin till att skriva boken ”Spara med glädje”.
Karin Sjöblom har använt pandemin till att skriva boken ”Spara med glädje”.Foto:Aktiespararna

”Det roliga med den här boken är att den inte är skriven av en man från Stureplan utan av en 87-årig kvinna från landet”, säger Karin Sjöblom. 

Den nyblivna författaren har länge varit involverad i medlemsförbundet Aktiespararna och kämpar för att främja kvinnors aktiesparande. 

Hennes eget sparande började under gymnasietiden när hennes far gav henne aktier och det var då hon lärde sig grunderna om aktiesparande. Mängden sparande har varierat under olika perioder i livet utifrån möjlighet och tid men hon beskriver köpet av sitt nuvarande hus som hennes största bedrift.

”Jag bor i ett stort fint hus som jag köpte på 1980-talet genom allemansfonder. Det är jag himla tacksam för.”

Boken riktar sig främst till nybörjare i aktiesparande, men även till de som tror sig kunna. För att inte göra boken för tung att ta sig igenom begränsades den till 100 sidor och aktieråden varvas med händelser ur författarens liv. 

”Jag har känt att det finns ett behov av en bok som är pedagogiskt uppbyggd för att verkligen begripliggöra sparande i aktier.”

Karin Sjöblom, som arbetat som lärare i 43 år, ansåg sig vara rätt person för det. 

Hennes motto är att aktiesparande är något som betydligt fler borde sysselsätta sig med då det är svårt att arbeta sig till ett liv utan ekonomiska orosmoment och en bra pension. 

”Det är dyrt att vara pensionär. Jag tycker att om man har jobbat ett helt liv ska man åtminstone ha det ekonomiskt bra när man slutar, man ska slippa oroa sig.”

Författaren själv menar att hon har använt mycket av sitt aktiesparande till roliga saker som resor med barn och barnbarn. Resor hon inte kunnat göra utan aktierna. 

”Det är roligt att ha pengar att använda medan man lever, då får man roliga minnen tillsammans.”

Bokens viktigaste punkter för ett framgångsrikt aktiesparande är ett – långsiktigt sparande, två – spara hållbart, tre – sikta på en diversifierad portfölj och fyra – spara regelbundet. 

”Det är viktigt att vara ordentlig i ditt sparande och du ska ta det på lite allvar. Spara på autogiro.”

Utifrån börsens nuvarande tillstånd är Karin Sjöbloms bästa tips att ha lite is i magen och att köpa aktier man själv förstår. 

”Börsen har gått otroligt fantastiskt på sistone. Men tänk på det långsiktiga sparandet och köp inte sånt som du hört andra prata om men inte förstår själv.”

Författaren har tre favoritkapitel där det första berör hållbarhet. Det andra handlar om aktiesparande som en social verksamhet med träffar, fikamöten och gruppaktiviteter. Det tredje kapitlet fokuserar på aktiepsykologi vilket innefattar hur människor tänker  när aktiekurserna rör på sig.  


Innehåll från AccentureAnnons

Bransch i omvandling: Det här krävs för partnerskap med den nya elkunden

Vinterns elpriser har, minst sagt, fått konsumenterna att lägga märke till sin elräkning. Nu måste elbolagen visa kunderna att de erbjuder något mer än bara en faktura, och det finns framförallt fem områden som krävs för att skapa partnerskap med den nya elkunden.

Läs mer om vad som krävs för att bli framtidens elleverantör 

Det är mycket el på agendan just nu. Efter en vinter med rekordhöga elpriser har Rysslands invasion av Ukraina satt kniven mot strupen på den europeiska energianvändningen, samtidigt som klimatkrisen kräver en omställning från fossila bränslen i varenda bransch, från transport till ståltillverkning.

– Energi är verkligen en bransch under stark omvandling, och det sker brett i hela samhället, konstaterar Fredrik Engdar, ansvarig för affärsområde energi på Accenture.

– Framförallt ser vi att kunderna, oavsett om det är privatkunder eller företagskunder, i dag ställer helt andra krav på sin elleverantör än vad de har gjort tidigare.

Fredrik Engdar, ansvarig för affärsområde energi på Accenture.
Fredrik Engdar, ansvarig för affärsområde energi på Accenture.

Rapporten ”The New Energy Consumer” från Accenture konstaterar att relationen mellan kund och elleverantör tidigare var i princip transaktionsbaserad. El kom ur två hål i väggen, räkningen betalades, ingen tänkte mer på det än så.

– Men både det höga elpris vi ser nu och den höga medvetenhet som finns kring hållbarhet har ändrat det här markant. Slutkunden idag vill vara med och bidra till energi-omställningen genom att köpa grönare el, men de vill också ha hjälp från elbolagen med att effektivisera sin egen elkonsumtion.

Perspektivskifte av stora mått

Och det här ställer elbolagen inför ett perspektivskifte av stora mått. Inte minst kräver det en ny syn på vad som egentligen skapar värde för både dem själva, och för kunden. Enligt rapporten är det framförallt fem områden som elbolagen behöver fundera över för att skapa en känslomässig, snarare än transaktionsbaserad, relation med sina kunder: Syfte, Produkter, Teknikplattformar, Talang och Partnerskap.

– Alla de här fem är lika viktiga, men att ha ett ambitiöst och genuint syfte som fylls med reellt innehåll snarare än floskler är grunden. Syftet skall sedan driva åtgärder, för det är utan tvekan så att kunder och företag vill köpa tjänster och produkter från företag som bidrar till omställningen kring hållbarhet.

Det är med ett tydligt syfte företagen kan hitta riktningen för att utveckla nya produkter och tekniska plattformar, det är med ett tydligt syfte de kan attrahera anställda och kunder, och det är med ett tydligt syfte de hittar de partnerskap som blir avgörande för att kunna bli en viktig spelare, inte bara på elmarknaden, utan i den energiomställning som nu sker inom hela samhället. Och här ser Fredrik Engdar att de svenska bolagen ligger bra till.

– Många svenska elbolag ligger redan långt framme, för de vet vad de vill åstadkomma och de verkar vara genuina i sin önskan att nå dit. Nu gäller det att ta nästa steg och fortsätta driva omvandlingen mot ett hållbart samhälle.

Rapporten visar även att konsumenterna vill ha hjälp att själva ställa om sin energikonsumtion. Dels via råd och tips, dels också via nya produkter och miljövänliga alternativ. 

– De svenska bolagen ligger bra till när det gäller att erbjuda grön el, men sen behöver de hjälpa kunderna i deras omställning och effektivisera elanvändningen. För att åstadkomma detta behövs både större insikt i kunders beteende och behov, samt nya typer av produkter. 

Nya former av partnerskap

En annan viktig aspekt av omställningen är nya former av partnerskap för att i nära samarbete med företagskunder och andra aktörer på marknaden förändra energianvändningen. 

– Partnerskap är en hjärtefråga för mig. Energiomställningen har redan lett till helt nya sorters gränsöverskridande samarbeten mellan branscher som vi inte har sett så ofta tidigare.

Till exempel möbelföretag som säljer solpaneler, snabbmatskedjor som blir laddstationer för elbilar, oljebolag som köper kraftbolag – kombinationerna är många, ibland överraskande och uppstår överallt.

– Det är den ökande kundinsikten, och självinsikten, som ligger bakom. Företagen inser att de inte kan göra allt själv, utan att de måste ingå partnerskap både med aktörer i andra branscher och med snabba, digitala startups som kan hjälpa till att utveckla nya förmågor och snabba på energiomställningen. De här konstellationerna kommer att vara avgörande för att klara av att vara relevant på den nya energimarknaden.

Läs mer om elbranschens omställning 

 

Mer från Accenture

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accenture och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?