1515
Annons

60 miljoner till vätgasproduktion i Göteborg

GÖTEBORG. En ny produktionsanläggning för vätgas ska byggas i Göteborgs Hamn. Anläggningen, som innebär en investering på 60 miljoner kronor, ska stå klar 2023. Norska energibolaget Statkraft står för pengarna, hamnen bidrar med marken. 

Arvid Guthed är hamnutvecklingschef på Göteborgs hamn
Arvid Guthed är hamnutvecklingschef på Göteborgs hamnFoto:Pressbild

De båda bolagen, Göteborgs Hamn och Statkraft, meddelar på tisdagen att de ingått ett avtal som innebär en fördjupad utredning av möjligheterna för en anläggning av mellanlager och etablering av en tankstation inom Göteborgs hamn. 

Det som närmast ska ske är en förstudie kring säkerhet som ska vara klar i början av nästa år. 

”Det ska bli av. Statkraft går nu in och tar investeringen för att skapa en testanläggning för att producera grön vätgas”, berättar Arvid Guthed, som är Hamnutvecklingschef på Göteborgs Hamn.

Det är inga jättevolymer det rör sig om till en början, då kapaciteten ska ligga på 4 MW, vilket motsvarar produktion av 2 ton vätgas per dygn. Jämför man det med tung lastbilstransport motsvarar det förbrukningen av 2200 liter diesel. 

Det viktiga just nu är enligt Arvid Guthed är att någon tar ett stort ansvar och provar tekniken, speciellt i en hamnmiljö där det finns mycket säkerhetsaspekter att ta hänsyn till.

”Det ger en väldigt viktig plattform för att kunna vidareutveckla det hela och skala upp det.”

I närområdet genomför Vattenfall tillsammans med Preem en utredning kring en tänkt elektrolysanläggning för vätgasproduktion på raffinaderi i Lysekil med en kapacitet på 50 MW. 

Intresset kring vätgas är enligt Arvid Guthed stort, från flera aktörer. 

”Med det sagt är det lite av en 'hönan och ägget'-situation. I hamnmiljön finns potentiellt sett både fartyg, terminaltraktorer och tunga lastbilar som kan gå på vätgas. Det måste finnas vätgas att gå på. Samtidigt måste fordonen finnas.”

Scanias huvudspår för lastbilstrafiken är batteridrift, men bolaget har exempelvis levererat en sopbil till Göteborgska Renova som drivs med vätgas. Volvo har ett samriskbolag tillsammans med Daimler i syfte att utveckla och kommersialisera bränslecellsystem för tunga lastbilar. 

Sedan tidigare har Göteborgs Hamn också ett samarbete med bland annat just Volvo och Scania för att öka takten i arbetet med att minska koldioxidutsläppen, Transzero initiative. 

Är det här en del av det?
”Det kopplar till våra långsiktiga mål om att få ner våra utsläpp i hamnen så i det avseendet är det kopplat till Tranzero, men Tranzero är ett samarbete mellan hamnen, Scania, Volvo och Stena Line och Statkraft är inte med i den konstellationen.” 

Idén om vätgas som drivmedel får ibland kritik för att det går åt mycket el för att skapa vätgasen. Den anläggning som nu planeras ska drivas på förnyelsebar el, men elen genereras inte i hamnen. 

”Vi tar el från nätet och som det ser ut i dag är effektförsörjningen ut i hamnen god”.  

Enligt Arvid Guthed finns det utrymme för produktionsanläggningen att växa. Hur stor den kan tänkas bli får framtiden utvisa utifrån efterfrågan. 

”Med det sagt byggs anläggningen i en miljö där det finns mycket fordon och fartyg som lämpar sig för vätgasdrift.”

Statskrafts investering på 60 miljoner kronor görs med hjälp av EU-stöd via Nordic Hydrogen Corridor som tar 40 procent av kostnaden.

Återförsäljare sågar Husqvarnas leveranser

Missnöjet bland återförsäljarna pyr när Husqvarna får allt större problem med leveranserna av trädgårdsmaskiner.

Nu finns det risk för att konkurrenterna ska ta marknadsandelar.

”När Husqvarna inte finns på hyllan säljs andra märken in”, säger återförsäljaren Jonas Bergqvist i Enköping.

Husqvarna-återförsäljaren Jonas Bergkvist är övertygad om att bolaget tappar mark när produkterna inte kommer i tid.
Husqvarna-återförsäljaren Jonas Bergkvist är övertygad om att bolaget tappar mark när produkterna inte kommer i tid.Foto:Evelina Carborn

Husqvarna, som kontrolleras av finansfamiljerna Wallenberg och Lundberg, har backat nästan 7 procent på Stockholmsbörsen sedan den senaste kvartalsrapporten släpptes för snart en månad sedan – samtidigt som börsindex har stigit. Räknat från årsskiftet ligger nedgången på nästan 50 procent.

I rapporten framgick att försäljningen av trädgårdsmaskiner fortsätter att hämmas av den globala komponentbristen. Värst drabbad är produktkategorin robotgräsklippare för privatmarknaden – en av Husqvarnas största kommersiella framgångar någonsin. Försäljningen landade på betydligt lägre nivåer under årets andra kvartal jämfört med i fjol.

I augusti är samtliga 13 produkter i kategorin robotgräsklippare på Husqvarnas hemsida klassade som ”tillfälligt slut”. Robotgräsklipparna är en ytterst viktig produkt för Husqvarnas resultat. Av de sju mer konventionella typerna av gräsklippare som säljs på hemsidan är fyra slut. Inom kategorin motorsågar kan bara strax över hälften av produkterna beställas.

Hos återförsäljarna växer nu missnöjet med Husqvarna. Vissa anser att bolagets leveranser är mer bristfälliga än konkurrenternas, samtidigt som andra är av uppfattningen att alla leverantörer uppvisar samma problem.

Jonas Bergqvist driver bolaget Enköpings Skog och Trädgård, som bland annat säljer gräsklippare och motorsågar. Han berättar att han gjorde en försäsongsbeställning på robotgräsklippare från Husqvarna i november förra året, men att leveransen fortfarande inte har fullföljts.

”Jag har fått hem tre stycken och väntar fortfarande på 16-17 stycken. Nu säger de att planerat avsändningsdatum är i oktober, men då är ju säsongen slut.”

Förra året såldes Jonas Bergqvist 36 robotgräsklippare. I år ligger den siffran på tre.

”Kunderna vill handla och de flesta produkterna som är på väg hit är bokade.” 

Företagaren berättar att många kunder fortfarande är tålmodiga, men att vissa söker sig till näthandlare som ofta kan köpa upp större mängder och därför befinner sig i en bättre position. Konsekvensen av leveransproblemen är minskad försäljning och en förväntad lägre omsättning.

”Kunderna börjar tappa tålamodet. Jag har dock betydligt mer jobb i verkstaden, eftersom många lagar gamla grejer i stället för att köpa nytt.”

Gällande leveranserna av robotgräsklippare är alla leverantörer i princip lika problemtyngda som Husqvarna, enligt Jonas Bergqvist. När det kommer till motorsågar, röjsågar och andra liknande produkter fungerar det något bättre hos andra leverantörer. Gällande batteridrivna produkter är skillnaden betydligt större, säger han. 

Företagaren tror att Husqvarna riskerar att tappa marknadsandelar till följd av problemen.

”Det tror jag alldeles säkert”, säger han och förklarar att andra märken säljs in när Husqvarnas produkter inte finns på hyllan.

En återförsäljare i en annan del av landet, som vill vara anonym, berättar att det förvisso kommer enstaka produkter från Husqvarna – men att leveranserna av robotgräsklippare i princip har avstannat helt. Nyligen annullerade återförsäljaren en order som skulle ha levererats i våras.

”Det påverkar inte vår verksamhet särskilt mycket, men de andra stora leverantörerna jublar såklart”, säger en företrädare för bolaget.

Tror du att den här utvecklingen kan vara skadlig för Husqvarna på sikt?
”Ja, självklart. Det är tydligt på robotmarknaden. Där kommer den tyska konkurrenten Stihl som ett ostoppbart ånglok.”

Återförsäljaren medger att även konkurrenterna har problem med leveranserna, men hävdar att Husqvarnas bekymmer är mycket större. 

”Stihl har haft svårt att konkurrera med Husqvarna tidigare, men nu har Husqvarna haft problem med robotgräsklipparna i flera år. Stihl kan leverera på ett annat sätt. Det är klart att det kommer att påverka marknaden.”

Pontus Widell är ägare och vd för Vemdalen Experience i Härjedalen. Bortsett från uthyrningen av snöskotrar och fyrhjulingar driver företaget en stor butik med bland annat trädgårdsmaskiner.

”Robotgräsklipparna, som är väldigt populära hos kunderna, är det vi saknar mest när det gäller Husqvarnas leveranser”, säger han.

Ägaren anser dock inte att Husqvarna presterar sämre än någon annan. Han menar att problemet är utbrett och att den ansträngda situationen präglar samtliga leverantörer. 

”Vi tappar väldigt många affärer på leveranssituationen. Det gäller att man är ute i oerhört god tid. Vi förlorar kunderna som vill handla direkt”, säger Pontus Widell.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera