ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS MARKNADSNYTT BEVAKNINGAR
ANNONS

6 frågor till Bonnier News vd Anders Eriksson

  • Bonnier News vd Anders Eriksson och Di:s chefredaktör Peter Fellman. Foto: Emma-Sofia Olsson

Bonnier News resultat lyfte 2019, där ökande vinster för Di-gruppen och Dagens industri bidrog mest. ”Vi har haft en stark tillväxt i vår digitala prenumerationsaffär. Dessutom gör både Dagens Nyheter och Dagens industri väldigt starka resultat”, säger vd Anders Eriksson. 

Bonnier News förbättrar resultatet rejält och gör en rörelsevinst på 211 miljoner kronor 2019. Vad ligger bakom det?

”Vi har haft en stark tillväxt i vår digitala prenumerationsaffär. Dessutom gör både Dagens Nyheter och Dagens industri väldigt starka resultat. Även vändningen för vår magasinsverksamhet, som förra året gjorde stora förluster, till plus är väldigt positiv.

Expressen redovisar ett svagt resultat och ett omfattande sparpaket har nyligen aviserats. Hur ska utvecklingen vändas?

”Vi har haft en plan på tre år där vi inte har fokuserat på lönsamhet utan på tillväxt och att komma ifatt Aftonbladet. Det som ska vända utvecklingen är dels satsningen på premium och digitala läsarintäkter, och integrationseffekter när vi jobbar ihop Expressen och Lifestylegruppen. Sparpaketet är en effekt det, syftet är att hitta synergier på både intäkts- och kostnadssidan.”

HD-Sydsvenskan vände en vinst på 39 miljoner 2018 till förlust på 34 miljoner under 2019. Varför?

”Huvudsakligen har det handlat om problem i distributionen som kom oväntat, men en tuff annonsmarknad påverkade också. Distributionen är åtgärdad nu, men det ledde till en rejäl smäll.

Förra året förvärvades Mittmedia. Den verksamheten gick minus 71 miljoner i fjol. Går det att vända?

”2019 hade vi omställningskostnader, det var också en verksamhet som var på väg åt fel håll. På det kom en annonsnedgång. Ändå var resultatet något bättre än prognos. Planen är att gå med en hyfsad vinst 2020. Vi har börjat året enligt den planen, men det är klart att vi kommer att fortsätta att jobba med kostnaderna och transformation för att få till det.”

Hur ser du på att göra fler förvärv? Det ryktas till exempel att Hall Media är till salu.

”Vi kommenterar av princip inte förvärv, oavsett om vi är involverade eller inte. Men generellt kan jag säga att jag tror att vi kommer att vara fortsatt aktiva på marknaden.”

Lönsamheten ligger på knappt 3 procent, på EBITA-nivå. Vad bör den vara?

”I relativ närtid vill vi röra oss över 5 procent. Det tror jag är viktigt för att få mer marginaler i verksamheten, och kunna vara mer aktiva och investera. På sikt har vi en målsättning på 10 procent, men det är just en målsättning. Det är så mycket yttre faktorer och omständigheter som påverkar så det är inget jag kan utlova.”

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer