Annons

33 storstäder hotas av vattenbrist

Nästan en fjärdedel av världens befolkning lever i länder som hotas av vattenbrist. Siffran väntas öka framöver och storstäderna drabbas hårt.

”I städerna har du en koncentration av invånare som står inför den värsta tänkbara mardrömmen; att det inte finns vatten att dricka i morgon”, säger Ruth Mathews på Stockholm International Water Institute.

Kö för att få vatten i Kapstaden den 2 februari förra året.
Kö för att få vatten i Kapstaden den 2 februari förra året.Foto:Bram Janssen

Bland städer med fler än tre miljoner invånare hotas i dag 33 av vattenbrist, så kallad vattenstress, enligt en ny sammanställning av World Resources Institute.

Listan väntas bli längre under de närmaste åren. 2030 riskerar 45 städer med sammanlagt 470 miljoner invånare att hotas av vattenbrist.

”Vattenstress är annorlunda än torka. Vattenstress orsakas av människor, det är alltså vårt ansvar att använda vattenresurserna så att vi minskar risken för vattenstress”, säger Ruth Mathews.

I detta nu håller vattnet i Chennai, Indiens sjätte största stad, på att ta slut. Förra året klarade sig Kapstaden i Sydafrika med nöd och näppe undan "dagen noll", det vill säga ett scenario där staden hade blivit helt torrlagd.

Läs mer: Mobilisera som inför ett världskrig 

Också i Europa märks vattenbristen. Under 2017 fick Italiens huvudstad Rom ransonera vattnet och EU uppskattar att minst 11 procent av Europas befolkning påverkas av vattenbrist.

För att mäta vattenstress jämförs mängden vatten som används i relation till den mängd som finns tillgänglig.

”Efterfrågan på vatten har gradvis blivit större. På flera platser runt om i världen är efterfrågan nu nästan lika stor som utbudet. Det är vattenstress”, säger Ruth Mathews.

När ett land eller en stad använder nästan hela sin vattenresurs i vardagen blir den extremt sårbar för torka och klimatförändringar.

Enligt Mathews finns det många saker som konsumenter och samhället i stort kan göra för att minska vattenstressen. Det spelar stor roll hur städer planeras, hur vatten återanvänds och hur mat produceras.

”Lantbruket är den största vattenanvändaren, men det finns många sätt att göra produktionen mer vattensnål. Bevattningen kan bli mer effektiv och det går att välja grödor som kräver mindre vatten eller klarar torka bättre”, säger Ruth Mathews.

Konsumenter kan även minska vattenstressen genom att minska matsvinnet, eftersom mat då inte produceras i onödan.

Även om det i stor utsträckning är storstäder som hotas av vattenbrist kan det även finnas problem i mer glesbefolkade områden.

Det finns även stora variationer inom varje land. Medan vissa städer i Indien är hårt drabbade av vattenbrist är det inte alls ett problem i andra delar av landet.

”Det är inte heller enbart i de vattenstressade länderna som problemen uppstår. Sverige ligger i botten när det handlar om vattenstress. Men ändå såg vi förra året att vattenbrist var ett problem. Vi måste börja se vatten som en värdefull resurs som vi ska ta hand om”, säger Ruth Mathews.

Människor köar till en vattenkälla i Kapstaden. ”Spola toaletterna så sällan som möjligt” var en uppmaning till turisterna som kom i januari 2018. Myndigheterna stängde av vattnet i kranarna på flera håll på grund av vattenbrist.
Människor köar till en vattenkälla i Kapstaden. ”Spola toaletterna så sällan som möjligt” var en uppmaning till turisterna som kom i januari 2018. Myndigheterna stängde av vattnet i kranarna på flera håll på grund av vattenbrist.Foto:AP
Innehåll från SileonAnnons

Banker behöver växla upp tempot när BNPL-marknaden växer

I takt med konsumenternas ökande efterfrågan på flexibla betaltjänster växer marknaden för Buy Now Pay Later (BNPL) snabbt runt om i världen. Samtidigt är det många banker som halkar efter i utvecklingen och riskerar att tappa marknadsandelar om de inte agerar fort.

– Vi ser att bolag som kan erbjuda BNPL-tjänster växer och tar marknadsandelar från retailbankernas kaka där konsumentkredit är en viktig del av verksamheten. Det här gör att alla internationella banker, inklusive de svenska, nu måste börja agera på konsumenternas förändrade köpbeteenden och efterfrågan, och också börja erbjuda BNPL-tjänster, menar David Larsson, vd på Sileon.  

Det pågår ett tydligt skifte på betal- och kreditmarknaden där de yngre generationerna styr efterfrågan på den digitala och flexibla upplevelsen som BNPL-lösningar tillför. Enligt en rapport från Insider Intelligence i februari 2022 väntas marknaden för BNPL-tjänster nå ett transaktionsvärde på 680 miljarder dollar globalt redan år 2025*. Det innebär en fördubbling av den marknadsstorlek man prognostiserade för några år sedan. För att hänga med i trenden bör man dock agera snabbt, något som kan vara utmanande för banker.

– Svårigheterna för bankerna är att möta den här utvecklingen själva, då många av dem sitter fast i gammal, komplex infrastruktur. Det gör att det krävs stora resurser och tunga IT-investeringar för bankerna om de själva internt ska bygga upp en BNPL-plattform, säger David Larsson. 

Kort ”time to market”

Svenska Sileon, som verkar på den internationella marknaden, erbjuder sina kunder en flexibel och innovativ BNPL-plattform. Genom plattformen kan banker få tillgång till en fullt skalbar BNPL-funktionalitet i egen regi. 

– En BNPL-tjänst måste vara flexibel och det måste gå snabbt att få ut erbjudandet till marknaden. Med vår modulära SaaS-lösning kan bankerna lansera sitt BNPL-erbjudande på endast några veckor. Vår tjänst är enkel att använda, fullt skalbar och går att anpassa med olika erbjudanden till olika kundgrupper på olika marknader och i olika länder, förklarar David Larsson. 

Till skillnad från att bygga en BNPL-plattform internt, blir det oftast betydligt snabbare, enklare och billigare för banker att använda Sileons SaaS-lösning. Då BNPL-tjänsten är fullständigt modulär kan Sileons kunder välja om de vill använda delar av den för att utöka sitt eget betalerbjudande eller satsa på en helhetslösning.

– Vi är ganska ensamma om det här erbjudandet på marknaden. Väljer man Sileon får man även en framtidssäkring på köpet, då vi ligger i framkant och ständigt utvecklar tjänsten för att hela tiden möta konsumenternas ständigt föränderliga behov. Våra kunder kan känna sig trygga i att det är det här vi kan och som vi alla verkligen brinner för, avslutar David Larsson.  

Om Sileon

Sileon är ett globalt fintech-bolag som erbjuder en innovativ SaaS-baserad Buy Now Pay Later (BNPL) funktionalitet till banker, långivare och fintechs. Med Sileons modulära SaaS-lösning får kunder snabbt tillgång till en skalbar, kostnadseffektiv och API-baserad BNPL plattform – i egen regi.

Läs mer här 

*Statistik från Insider Intelligence, publicerad 3 februari 2022

 

Mer från Sileon

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Sileon och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera