1515
Annons

30 ton spansk skulptur till Djurgården

Med sina jättelika skulpturer har den katalanske konstnären Jaume Plensa blivit en världskändis. Nu ställer han ut på Djurgården i Stockholm.
Världskonstnären tar med 30 ton skulptur till Djurgården.

Konstnären Jaume Plensa ställer ut enorma skulpturer på Djurgården.
Konstnären Jaume Plensa ställer ut enorma skulpturer på Djurgården.Foto:Jonas Eng

”Ser det inte ut som att hon hör hemma där, nästan som att hon varit där för alltid?”.

Jaume Plensa blickar ut över Djurgårdsbrunnskanalen och det vita, blundande flickansiktet. Skulpturen ”White Forest”, gjord i gjutjärn, har fraktats från hans studio i Barcelona och är en del av hans utställning på Djurgården.

”Skulpturer är mitt sätt att uttrycka mina känslor. Jag brukar säga att mina ögon sitter i mina fingrar. Jag älskar att ta på materialen, det är väldigt viktigt för mig. När du målar eller tar foton, så missar du något. Skulpturer tillför en extra dimension”, säger Jaume Plensa.

Skulpturutställningen är ursprungligen ett initiativ av prins Daniel och arrangeras av Galleri Andersson/Sandström i samarbete med Kungliga Djurgårdens förvaltning. Utställningen är den tredje i ordningen och kommer att visas i fyra månader. Föregående år har skulptörerna Tony Cragg och Eva Hild ställt ut.

”Det här är en av de vackraste parkerna jag har varit i. Jag gillar att stå och kolla på människorna som går förbi här. Vissa uppmärksammar inte ens att här står något som inte brukar göra det. När du installerar konst i offentligheten är det ett demokratiskt sätt att introducera konst i vardagen för alla människor. Det är en fantastisk möjlighet”, säger Jaume Plensa.

Totalt har 30 ton skulptur fraktats till Sverige och Djurgården. Förutom tre stycken sju meter höga gjutjärnsporträtt, ”Julia”, ”Laurelle” och ”Carlota” har Plensas verk ”The Heart of Rivers” installerats. Verket består av sju stycken sittande bronsfigurer i mänsklig storlek, som alla omfamnar varsitt nyplanterat körsbärsträd. Bronsfigurerna är självporträtt av Jaume Plensa och inpräntat på bronskroppen står namnet på olika floder.

”Du växer hela tiden som person, men var förvarar du dina minnen? Jag tror inte att kroppen är tillräckligt stor för att vara ett arkiv för alla dina minnen. Var dina minnen och erfarenheter tar vägen är jag besatt av. Skulpturen och trädet representerar det. Till slut kommer trädet att ta över kroppen.”

Jaume Plensa har blivit en av de största stjärnorna inom den offentliga konsten, i Sverige går hans verk att se på bland annat hotellet At Six i Stockholm, på Drottningtorget i Göteborg och i Öbackaparken i Umeå. Han arbetar med material som gjutjärn, brons, sten och marmor. Inte sällan är det de stora, blundande, surrealistiska huvudena som är återkommande i Jaume Plensas konst.

”Jag har arbetat mycket med huvudet, det är kunskapens palats. Huvudet är en fantastisk plats, den mest galna i vår kropp, och jag har alltid fascinerats av det. Skulpturerna blundar för att de försöker se inåt och förstå sig själva. Det är först då vi kan förändra världen.”

Enligt Jaume Plensa manar hans konst till eftertänksamhet hos betraktaren. Hans mest kända verk, som blev hans stora genombrott är skulpturen ”The Crown Fountain” som står i Millennium Park i Chicago. Den permanenta och interaktiva videoutställningen består av videoklipp på över 1000 Chicagobor.

”Det var då jag började fokusera på huvudet. Jag vände och vred på proportionerna för huvudet innan jag hittade de perfekta måtten för mina skulpturer. När du kollar på verken ser de korrekta ut, men när du går runt så ser det ut som att verket försvinner för att sedan dyka upp igen.”

Vad driver dig i ditt arbete?

”Det är alltid nästa verk, det jag inte har gjort än. Till syvende och sist skapar du konsten för dig själv. Sedan är det självklart fantastiskt när man kan dela den med andra. Skulpturer är otroliga, de är som speglar som människor kan reflektera sig själva i. Skulpturer har en så stark närvaro att du måste omfamna dem på något sätt, de går inte att ignorera.”


Tabbar skapar tillväxt

Våga göra fel om du vill få bolaget att växa. Det var budskapet från tre framgångsrika bolagsbyggare som tog plats på scen under tisdagens Gasellfrukost i Stockholm. 

Gasellfrukost i Stockholm.
Gasellfrukost i Stockholm.Foto:Pax Engström Nyström
Stefan Jansson
grundare och vd
på Polarium.
Stefan Jansson grundare och vd på Polarium.Foto:Pax Engström Nyström
Gustaf Westerlund, CRM-konsulterna och Annika Dopping, Annika Dopping & Co.Foto:Pax Engström Nyström
Alexander Schultz, Ida Carls och Max Wroblewski från Third Act.Foto:Pax Engström Nyström
Peter Böhmer och Anna Öfwerman, Together Tech.Foto:Pax Engström Nyström
Leyla Sarac affärsutvecklare på DigitalTolk.Foto:Pax Engström Nyström
Johan Johansson, vd Daniel Wellington.Foto:Pax Engström Nyström
Virpal Singh
grundare av
DigitalTolk.
Virpal Singh grundare av DigitalTolk.Foto:Pax Engström Nyström

Solen sken in genom glastaket på Posthuset 7A när säsongens sista Gasellfrukost i Stockholm inleddes. Bland deltagarna var det hög stämning och konsensus rådde om att det var kompetensutmaningar som är det största tillväxthindret – trots andra orosmoment som inflation och Ukrainakrig. Men för morgonens första talare Stefan Jansson grundare och vd på batteribolaget Polarium, som nyligen värderades till 1 miljard dollar och därmed kan kalla sig ”enhörningsbolag”, är det i stället komponentbrist som riskerar att bromsa företaget.  

”Vi har bra kompetens i Sverige, det är bara att vi ska attrahera den till oss. För vår del är det i stället brist på halvledare och litiumceller som kommer att vara en utmaning i många år framöver”, säger han. 

Han berättade att bolaget som startades 2015 i dag exporterar till över 70 länder och att företagets produkter i kombination med solpaneler redan bidrar till att sju miljoner liter diesel per månad sparas, när billigare och grön energi kan användas i stället. Men bolagsresan med Polarium har varit allt annat än enkel. 

”VI jobbar med tekniskt utmanande produkt och för att lyckas måste man göra mängder av misstag. Så säger någon att det går bra i ett projekt kan man vara säker på att det är något som är fel”, sa han och fick publiken att skratta. 

Även Johan Johansson, vd på klockvarumärket Daniel Wellington, tog upp vikten av att som bolagsbyggare vara modig och våga ”faila”, som han kallar det. Det lärde han sig under sin tid som Luma, det vill säga trainee på MTG, och den mentaliteten kom väl till pass under coronapandemin när bolaget tvingades stänga ner hundratals butiker världen över till följd av stängda marknader. 

”Men under den här tuffa tiden har vi investerat och ställt om. Vi har satsat på produktutveckling och släppt solglasögon, nya smycken och fodral, bland annat. Och nu när många marknader öppnar upp ser framtiden ljus ut”, säger Johan Johansson. 

Ett annat bolag som också lyfte vikten av att vara på tårna är DigitalTolk, som utsågs till årets Supergasell, Sveriges mest snabbväxande företag, 2021. Tolkförmedlaren startade under flyktingkrisen 2015 och nu har man fullt upp med att hjälpa människor som kommit från Ukraina att matchas mot arbetslivet. 

”Från en flyktingkris till en annan. Utifrån vår tekniska lösning tittar vi hela tiden på vilka behov som uppstår i samhället och hur vi kan vara med och lösa dem”, säger Leyla Sarac, affärsutvecklare i bolaget och fick medhåll av bolagets grundare Virpal Singh:

”Att vi aldrig blir klara är nyckeln till att vi utvecklas och kan göra skillnad för våra kunder. Genom innovation blir vi inte ett i högen av irrelevanta bolag”.

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?