1515

30.500 förlorade jobb inom besöksnäringen

Redan nu har 30 500 personer inom besöksnäringen blivit av med jobben på grund av coronakrisen och om det inte blir några lättnader i reserekommendationerna kan över 80 miljarder kronor i intäkter från turismen gå förlorade.

Foto:CHRISTINE OLSSON / TT

”Det är en extremt allvarlig situation. Nu är frågan om det blir en dålig eller katastrofal sommar”, säger Jonas Siljhammar, vd för branschorganisationen Visita.

Näringsminister Ibrahim Baylan (S) delar den bilden.

”Besöknäringen är utan tvekan en bransch som drabbats väldigt hårt. Vi ser att coronakrisen har drakoniska konsekvenser på vår ekonomi och vår besöksnäring”, säger han.

Jonas Siljhammar säger att mycket står på spel om inte folk börjar boka sin semester.

”Man kan ju nå en hel del på två timmar och man ska inte vara rädd för att boka längre bort heller för den delen. Reserekommendationerna kan ju förändras. Om man låter bli bokningssajterna och bokar direkt med hotellet vet man ju exakt vilka bokningsregler som gäller”, säger Jonas Siljhammar.

Besöksnäringen i Sverige omsätter 200 miljarder kronor om året och enligt Visitas prognoser riskerar mellan 55,3 miljarder och 82,4 miljarder kronor att gå förlorade, beroende på om de nuvarande reserestriktionerna ligger kvar eller om det sker lättnader. Om det fortsätter som nu beräknas intäktsbortfallet till den högre summan.

”Just nu är vi på den negativa sidan i prognosen på grund av ett dåligt bokningsläge. Det är många verksamheter som inte kan öppna och de måste också kunna planera. Det är inte bara att trycka på en knapp”, säger Jonas Siljhammar.

Ibrahim Baylan förstår att besöksnäringen väntar på besked om hur det ska bli med det inhemska resandet i sommar.

”Det är klart att det är något jag själv hoppas på. Men vi måste påminna oss om att vi fortfarande är i ett skede där vi bekämpar smittan och det fortfarande råder ganska stor osäkerhet.”

Kommer det snart ett besked om hur vi ska få resa i Sverige under sommaren?

”Det är ett arbete som pågår på Folkhälsomyndigheten. Det här är förstås en balansakt. Även om kurvan har flackat ut och det känns som det går åt rätt håll vet vi att det fortfarande dör människor. Samtidigt måste vi försöka hitta sätt att få i gång hjulen igen”, säger Ibrahim Baylan.

Svensk Handels Utredningsinstitut (HUI) har tidigare kommit fram till att 9 000 företag och 85 000 jobb inom besöksnäringen riskerar att försvinna på grund av coronakrisen. Beräkningen gjordes före regeringens stödpaket, som bland annat innebär stöd för korttidspermitterade.

Nu har HUI:s siffror uppdaterats och fortfarande är lika många företag hotade, medan antalet hotade jobb är något lägre – 80 000.

Har stödpaketen inte alls påverkat situationen?

”Den nya utredningen visar hur vi bedömer läget efter stödpaketen och även efter dem är läget akut. Så här ser det ut tyvärr”, säger Jonas Siljhammar.

Ibrahim Baylan pekar på att regeringen lagt fram sex ändringsbudgetar från mars fram till nu, den dyraste insatsen är korttidsarbete som beräknas kosta 95 miljarder kronor. Hotell- och restaurangbranschen har den högsta andelen beviljade ansökningar.

”Det är hisnande summor som också speglar den djupa krisen som besöknäringen är mitt i”, säger Ibrahim Baylan.

Redan nu har 30 500 personer, varav 13 500 extraanställda, inom besöksnäringen blivit av med jobben på grund av coronakrisen, enligt Visita. Även tusentals sommarjobb är i farozonen.

”Våra egna siffror visar att 25 000 sommarjobb är hotade. De som drabbas är yngre människor och utlandsfödda. Många verksamheter har inte kunnat öppna och de som har öppet får inga, eller väldigt få, bokningar”, säger Jonas Siljhammar.

Näringsminister Ibrahim Baylan är medveten om det allvarliga läget efter att ha pratat med många i besöksnäringen i de delar av landet, där man har mycket turism under sommarmånaderna.

”Jag får en bild av desperation. Samtidigt finns det människor som bor där som inte vill ha dit folk från andra delar av landet”, säger han.

– Jag inser att regeringens insatser handlar om att mildra effekterna, för att vi är i ett läge där det finns flera sektorer som knappt har några intäkter. Men vi gör vårt bästa och ska ta upp det här i ett EU-sammanhang också.


Innehåll från Orange CyberdefenseAnnons

Orange Cyberdefense CyberSoc ser allt

Det är faktiskt så. De kunder som har givit Orange Cyberdefense mandat att hjälpa dem, har väldigt bra förutsättningar att skydda sin verksamhet med hjälp av bolagets globala Cyber Security Operation Centers – CyberSOCs.

– Här analyseras all data och resultaten används sedan vägledande för att skydda våra kunder, säger Fredrik Svensson, Head of CyberSOC, Orange Cyberdefense Sverige.

Orange Cyberdefenses Cyber Threat Intelligence-data bidrog till att att bolaget hade försprång på marknaden och kunde hjälpa sina kunder med både implementering av Indicators of Compromise (IOCs) och aktiv threat hunting under den gångna sommarens välkända attacker.

Den accelererade digitaliseringen och ransomware-trenden har fortsatt att dominera under 2021 och Orange Cyberdefense ser att det kommer att fortsätta, samtidigt som många cyberattacker blir allt mer komplexa och sofistikerade. Denna utveckling har emellertid också medfört att medvetenheten kring samhällets sårbarhet har höjts, vilket i sin tur har fört upp cybersäkerheten på dagordningen för styrelser och ledningar. 

– Ju mer samhället digitaliseras, desto större inverkan har hoten. Lyckligtvis tar allt fler detta på allvar och ser sig om efter tjänster och lösningar som kan hålla den egna verksamheten trygg, berättar Fredrik Svensson.

Globala muskler – lokal insikt

För att stötta sina kunder i den pågående utvecklingen erbjuder Orange Cyberdefense tjänster inom allt från rådgivning, riskmitigering och riskvisualisering, till dedikerade monitorerings-, detekterings- och responslösningar. Funktionen för bolagets 11 globala CyberSOCs är således att övervaka, upptäcka, undersöka och svara på cyberhot – dygnet runt. 

– De kunskaper vi erhåller med vår Cyber Threat Intelligence använder vi sedan för att ytterligare stärka säkerheten för våra kunder. Den globala inblicken och informationen kombineras därefter med lokal insikt, AI och mänsklig expertis, i form av våra oerhört skickliga ingenjörer och tekniker. 

Fredrik exemplifierar med ett av Orange Cyberdefense senaste kundcase, där bolaget aktivt stöttar ett företags befintliga IT-säkerhetsleverans med en helt anpassad lösning. 

– Tillsammans med kunden bygger vi upp såväl teknik som kunnande för att de ska kunna förbättra sin operationella säkerhet och upprätta en heltäckande CyberSOC.

Fortsätter att vässa sina tjänster

Den samlade kompetens som bolaget har erhållit genom åren har följaktligen skapat ett enormt informationsunderlag och en unik förståelse för kundernas processer och arbetssätt. Denna förståelse har Orange Cyberdefense sedermera nyttjat för att kontinuerligt vässa och utveckla sina tjänster utifrån kundernas feedback och behov. 

– Vi ser en stor efterfrågan på skräddarsydda tjänster för operationellt arbete. Tack vare vår nära samverkan med kunderna kan vi snabbt utforma och exekvera relevanta tjänster som ger mervärde – givetvis anpassade till lokala regulatoriska krav. Därmed hjälper vi både våra kunder och samhället i stort att minimera sina skaderisker, avslutar Fredrik. 

Kontakta Orange Cyberdefense för att få veta mer

Mer från Orange Cyberdefense

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Orange Cyberdefense och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?