1515
Annons

28-åring blev Årets kock: ”Känns overkligt”

Årets kock 2020 heter Ludwig Tjörnemo. Efter kvällens final trodde 28-åringen från Stockholm in i det sista inte på någon vinst.

”Det gick inte som på räls, så jag trodde att guldchansen var borta”, säger han.

Foto:Janerik Henriksson/TT

Tjörnemo, som till vardags bland annat tävlar med Svenska kocklandslaget och jobbar på dagligvaruföretaget Unilever, vrålade ut sin lycka när juryn korade honom till vinnare.

”Det känns fortfarande som att det inte hänt, det är overkligt. Efter dagens prestation trodde jag inte att jag skulle vinna”, säger han till TT strax därefter.

Han tror att hans känsla för tidlösa smaker med hög elegans var det som slutligen vann över juryn.

”Jag vågar hitta något annorlunda och verkligen ta tillvara på de klassiska tillagningsmetoderna, fast med ett modernt presentationssätt.”

Finalmomenten innefattade bland annat en varm och en kall kaninrätt, en musselrätt, och en så kallad mystery box – en låda med för kockarna okända råvaror, där huvudråvaran denna gång var återvunnet bröd.

”Det var helt klart det svåraste momentet. Man har ingen aning om vad som komma skall, de andra rätterna har man ju tränat på”, säger Tjörnemo.

Härnäst har han siktet inställd på det prestigefyllda världsmästerskapet Bocuse d'Or i franska Lyon.

”Man är ju tävlingsnarkoman, så det är bara att hoppa på nästa tävling.”

TT: Vad ska du jobba med framöver?
”Just nu är det ganska öppet. Hur framtiden ser ut hos Unilever är oklart, vi satte en deadline vid tävlingen.”

TT: Hur ska du fira nu?
”Det blir raka vägen till Operakällaren.”


Innehåll från JungheinrichAnnons

Stor efterfrågan på ny batteriteknik

Jungheinrich ser ökade krav på intralogistik med mer fokus på hållbarhet, i kombination med effektivitet och lönsamhet. Allt fler företag väljer truckar med litiumjonbatterier som en del av företagets hållbarhetsarbete.

– De flesta räknar hem investeringen ekonomiskt direkt. Miljöaspekten och ökad säkerhet är också bidragande faktorer till omställningen, berättar Joakim Klintestam, försäljningsdirektör på Jungheinrich.

Vikten av effektiv och hållbar intralogistik har vuxit med digitaliseringens framfart då lokala producenter har fått ge vika för e-handelslösningar och megalager. Nya krav på effektiva logistiklösningar har lett till en enorm utveckling för batteritekniken i branschen. 

– Dagens kunder ställer sig frågan om hur man kan driva ner kostnader och hitta hållbara, miljövänliga lösningar, säger Joakim Klintestam, försäljningsdirektör på intralogistikkoncernen Jungheinrich.

Maximerar effektiviteten

För att säkerställa effektiv utveckling av ny batteriteknik för en hållbar intralogistik har Jungheinrichs produktavdelning anställt en energiexpert. Han räknar ständigt på hur stora batterier och laddare som behövs för att kunna maximera effektiviteten hos kunderna, med minsta möjliga miljöpåverkan.

– Vi lägger stor vikt vid vårt hållbara arbete och har fått platinacertifikat för transparent hållbarhetsengagemang av kreditinstitutet EcoVadis. Det innebär att vi globalt tillhör den främsta procenten av alla företag inom detta. Vi tror väldigt mycket på litiumjontekniken som ett hållbart arbetssätt för branschen i framtiden och ser att de stora företagen helt och hållet går åt det hållet. Efterfrågan handlar i grunden om möjligheten att ta hand om energin på ett så bra sätt som möjligt. Vi kommer att fortsätta vårt arbete för att fortsätta göra intralogistikbranschen hållbar, utan att tumma på dess effektivitet, berättar Joakim Klintestam.

Pionjärer inom litiumjonteknik

Jungheinrich är pionjär inom litiumjonteknik och driver utvecklingen framåt genom att ständigt förbättra produktiviteten i lagret. För elva år sedan tog Jungheinrich fram sin första serietillverkade litiumjontruck. För fyra år sen släppte man även truckar med helt integrerat litiumjonbatteri. Det satte den nya standarden för branschen. En stor fördel med litiumjonbatterier är att man inte behöver bygga trucken runt batteriet utan kan anpassa och forma maskinen optimalt, vilket gör den mer säker. Litiumjonbatteriet är underhållsfritt, har lång batteritid och drar mindre ström. Det gör trucken tillgänglig dygnet runt tack vare snabba laddningstider. Samtidigt ger det högre prestanda för maximal arbetskapacitet och effektivitet i lagret. 

– Det här är faktorer som vi ser blir allt viktigare för ekonomiskt medvetna och hållbarhetsfokuserade kunder. Vi har en stor bredd av truckar med integrerat litiumjonbatteri som vi kallar Powerline, där vi dessutom klimatkompenserar för koldioxidneutral produktion fram till leverans, förklarar Joakim Klintestam.

Om Jungheinrich
Jungheinrich är en global koncern inom intralogistik med huvudkontor i Hamburg. I mer än 60 år har man hjälpt kunder till effektivare, säkrare och mer ergonomisk materialhantering.

Läs mer om Jungheinrich

Mer från Jungheinrich

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Jungheinrich och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?