Annons

2,5 miljoner färre plastpåsar efter ny lag

2,5 miljoner färre plastpåsar. Det är resultatet efter att den nya lagen infördes den 1 juni, där butiker måste informera sina kunder om kassens miljöpåverkan och kan ta betalt för den.
”Det är kundernas vilja till förändring som har skapat detta goda resultat”, säger Helen Göthe, CSR- och miljöansvarig för MQ Holding i ett pressmeddelande.

Bild:Audun Braastad/NTB/scanpix/TT

Syftet med den nya lagen är att minska förbrukningen och nedskräpningen av plastkassar med ett mål att varje person ska använda färre än 90 kassar 2020. År 2026 är målet satt till 40 påsar per person. För att kunna kontrollera mängden påsar ska alla som tillverkar eller för in plastbärkassar till Sverige rapportera sitt antal till Naturvårdsverket.

Efter bara drygt tre månader har lagen haft god effekt. MQ rapporterar en minskning på över 50 procent färre plastpåsar. Det är 400.000 färre påsar och motsvarar 13 ton mindre plast i omsättning, skriver Naturskyddsföreningen i ett pressmeddelande.

”Vi är stolta över att tillsammans med våra kunder minskat den totala användningen av plastpåsar. Initiativet har skapat engagemang och stolthet både hos våra kunder och internt hos våra medarbetare”, säger Helen Göthe.

Hos butikskedjan JOY har de nya reglerna haft ännu större effekt. Där redovisar man en minskning på 60 procent och Apotek Hjärtat, som var det första apoteket som införde regeln, ligger inte långt efter med en 40-procentig reduktion. Det innebär 13 ton mindre eller två miljoner färre plastpåsar.

”Initiativet har i överlag blivit otroligt väl bemött av våra kunder. Under de här första månaderna har det visat sig att det är många fler än vi anade som är beredda att avstå påse, över 40 procent, vilket är det dubbla utifrån vad vi ifrån början hade förväntat oss”, skriver Cecilia de Pedro, miljöchef på Apotek Hjärtat, på sin hemsida.

Naturskyddsföreningens generalsekreterare Karin Lexén, säger att resultaten skapar hopp. 
”Även om det är för tidigt att dra långtgående slutsatser så är vi givetvis glada över den utveckling vi ser hos våra samarbetspartners."

"Vi hade gärna sett ett skarpare direktiv, framförallt ett generellt krav om en avgift på alla plastpåsar i butik. Det finns mycket kvar att göra på området för att minska plastens miljöpåverkan, men detta är ett positivt initiativ och ett exempel på att utvecklingen går åt rätt håll.”, säger hon.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från ScriveAnnons

Svenska tillväxtbolaget slår hål på myter om e-signering

Elektroniska underskrifter ge bättre lönsamhet.
Elektroniska underskrifter ge bättre lönsamhet.

Trenden är tydlig – att signera avtal med ett klick lockar både stora och små företag.

Samtidigt finns det fortfarande många myter och missuppfattningar kring e-signering.

Kom igång säkert med Nordens ledare inom e-signering – läs mer om Scrive här 

När Scrive drog igång sin verksamhet 2010 hade digitaliseringen inte fått sitt ordentliga genombrott i Sverige. För det svenskägda bolaget krävdes det enträget arbete för att övertyga kunderna om att e-signaturen faktiskt hade kommit för att stanna.

– Marknaden började mogna på allvar 2016 och i dag är det inte längre en frågeställning om en elektronisk underskrift är juridiskt bindande eller inte, säger Scrives vd Viktor Wrede.

Samtidigt tvekar vissa kunder fortfarande kring säkerhetsaspekten. Farhågan är att e-signeringsverktyget som gör det möjligt att signera avtal och många andra typer av dokument med hjälp av några tangentklick helt enkelt inte är tillförlitligt.

– Men det är bättre och säkrare att använda Scrive och e-signering än att underteckna avtal och kontrakt på ett fysiskt utskrivet papper. Det har alltid varit juridiskt möjligt att signera dokument elektroniskt men det är först nu marknaden vågar, säger Viktor Wrede.

Lämpar sig väl även för småföretag

En vanlig missuppfattning är att e-signeringstjänster enbart passar bolag med stora volymer av avtal och dokument. På sin kundlista har visserligen Scrive flertalet globala bolag med verksamheter i många länder.

– Men vi finns till för alla, stora som små. Tjänsten gör att även småföretagarnas arbetstillvaro underlättas, att de sparar tid och att de därmed kan göra fler affärer. Behoven finns i alla sorters bolag. Varje år ska exempelvis något styrelseprotokoll, en årsredovisning och ett stämmoprotokoll undertecknas, säger Viktor Wrede.

En annan myt, konstaterar han, är att elektroniskt underskrivna dokument i högre grad riskerar att hamna i fel händer. I verkligheten är det snarare tvärtom.

– Genom vår lösning kan företagen digitalisera alla kontrakt och sedan lagra dem virtuellt. På så sätt kan både chefer och anställda komma åt alla sina kontrakt från butikerna och kontoren med en enkel knapptryckning men åtkomst för utomstående är förstås skyddad, säger Viktor Wrede.

Minskad risk att slarva bort dokument

Följdeffekten blir snabbare kundservice, bättre skydd mot bedrägerier och ett betydligt bättre system för säker förvaring av kontrakt.

– Och risken för att du som företagare ska tappa bort dokument är obefintlig. Du får helt enkelt bättre koll. Du slipper att gå runt i arkivrum och leta reda på rätt avtal, dokument och offerter. Den här typen av minskad administrationstid gör att företagen kan effektivisera sina verksamheter – och därmed göra fler affärer.

Dessutom, påpekar Viktor Wrede, kan ett ökat fokus på elektroniska underskriften ge bättre lönsamhet.

– När en av våra kunder inom bilindustrin gick över till en helt digitaliserad process sparade de in åtta heltidsanställningar. Det här handlade om personer som tidigare bara satt och hanterade fel i kontrakt, och som nu fick andra och mer relevanta arbetsuppgifter.

Ett av de vanliga missförstånden är att man tror att tjänsten ska vara dyr – när det egentligen finns pengar att spara i förlorade affärer för att administrationstiden slukar tid.

– Nettoeffekten av att gå över till e-signering är i princip alltid positiv för våra kunder, säger Viktor Wrede.

Här kan du testa Scrive gratis 

Mer från Scrive

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Scrive och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?