ANNONS:
Till Di.se

2,5 miljoner färre plastpåsar efter ny lag

  • Foto: Audun Braastad/NTB/scanpix/TT

2,5 miljoner färre plastpåsar. Det är resultatet efter att den nya lagen infördes den 1 juni, där butiker måste informera sina kunder om kassens miljöpåverkan och kan ta betalt för den.
”Det är kundernas vilja till förändring som har skapat detta goda resultat”, säger Helen Göthe, CSR- och miljöansvarig för MQ Holding i ett pressmeddelande.

Syftet med den nya lagen är att minska förbrukningen och nedskräpningen av plastkassar med ett mål att varje person ska använda färre än 90 kassar 2020. År 2026 är målet satt till 40 påsar per person. För att kunna kontrollera mängden påsar ska alla som tillverkar eller för in plastbärkassar till Sverige rapportera sitt antal till Naturvårdsverket.

Efter bara drygt tre månader har lagen haft god effekt. MQ rapporterar en minskning på över 50 procent färre plastpåsar. Det är 400.000 färre påsar och motsvarar 13 ton mindre plast i omsättning, skriver Naturskyddsföreningen i ett pressmeddelande.

”Vi är stolta över att tillsammans med våra kunder minskat den totala användningen av plastpåsar. Initiativet har skapat engagemang och stolthet både hos våra kunder och internt hos våra medarbetare”, säger Helen Göthe.

Hos butikskedjan JOY har de nya reglerna haft ännu större effekt. Där redovisar man en minskning på 60 procent och Apotek Hjärtat, som var det första apoteket som införde regeln, ligger inte långt efter med en 40-procentig reduktion. Det innebär 13 ton mindre eller två miljoner färre plastpåsar.

”Initiativet har i överlag blivit otroligt väl bemött av våra kunder. Under de här första månaderna har det visat sig att det är många fler än vi anade som är beredda att avstå påse, över 40 procent, vilket är det dubbla utifrån vad vi ifrån början hade förväntat oss”, skriver Cecilia de Pedro, miljöchef på Apotek Hjärtat, på sin hemsida.

Naturskyddsföreningens generalsekreterare Karin Lexén, säger att resultaten skapar hopp. 
”Även om det är för tidigt att dra långtgående slutsatser så är vi givetvis glada över den utveckling vi ser hos våra samarbetspartners."

"Vi hade gärna sett ett skarpare direktiv, framförallt ett generellt krav om en avgift på alla plastpåsar i butik. Det finns mycket kvar att göra på området för att minska plastens miljöpåverkan, men detta är ett positivt initiativ och ett exempel på att utvecklingen går åt rätt håll.”, säger hon.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies