1515
Annons

20 år sedan visionären Jan Stenbeck dog

”Han var inte snäll mot sin kropp, Jan Stenbeck”

Så inledde Dagens industris dåvarande chefredaktör Hasse Olsson tidningens 48-sidiga minnesextra för 20 år sedan.

Samma text avslutades med orden: ”Nu är han borta. Det är ödsligt”.

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Detta är en artikel från Di:s analysredaktion. Dagens industris journalister måste rapportera privata aktieinköp till ansvarig utgivare, och innehavet får säljas tidigast efter en månad.
Innehåll från Vattenfall InChargeAnnons

Satsa på elbilsladdning i er fastighet

Marknaden för elbilar ökar stadigt i Sverige och prognosen är att det 2030 kommer att finnas 2,5 miljoner laddbara fordon. Just nu rullar nästan 400 000 laddbara personbilar på vägarna*, så nu måste vi tillsammans skapa förutsättningar för laddning och där är ni som fastighetsägare och byggföretag viktiga. 

Det finns redan idag krav på laddinfrastruktur i bygglagstiftningen. Många fastighetsägare har redan anammat detta och förberett för elbilsladdning och byggföretag lägger in det i sin planering redan vid starten av byggprojektet.  

– När det blir dags att välja leverantör för laddstolpar och tjänster är de vanligaste frågorna ”vem äger laddstolpen, hur går laddningen till rent praktiskt och vem betalar för vad?” Det här är frågor vi kan hjälpa till med, säger Jenny Odén, på Vattenfall E-mobility.  

Prenumerera på nyheter om elbilsladdning här 

Flexibelt upplägg är viktigt  

Alla har olika förutsättningar, därför är det viktig att kunna välja ett flexibelt upplägg med skräddarsydda laddlösningar efter egna behov. Att fritt kunna välja mellan olika betallösningar, kombinationer av hårdvara och/eller tjänst och med eller utan installation är nyckeln.   

–  Hos oss medföljer alltid tjänsten Connect som innefattar uppkoppling, support, kundservice och statistik. De kan också välja om ni vill ha en flexibel prissättning eller hjälp med administrationen. De har möjlighet att ändra tjänst efter behov och slipper dolda kostnader och bindningstider. Laddboxen har också det som kallas OCPP. Det innebär att de kan byta leverantör om de inte är nöjda, fortsätter Jenny. 

Med många fastigheter och hyresgäster och ett allt större behov av laddmöjligheter är det viktigt att välja en leverantör som man kan växa med. Ett gott samarbete där de har ett dedikerat team som finns där för dem både innan, under och efter att installationen är genomförd.

– Vi vill dela med oss av vår kunskap och ger stöd i allt från planering till genomförande och samarbetet fortsätter även när allt är klart. Vi håller koll och ser till att de kan hålla sig ajour med vad som händer för marknaden växer i ett rasande tempo. Det är därför bra med en stabil partner som finns kvar i framtiden, avslutar Jenny.  

Lär dig mer i InCharges blogg    

* Källa: Power Circle  

Diös satsar på elbilar

Fastighetsbolaget Diös är en av de som satsar på elbilsladdning. Ett fastighetsbolag i norra Sverige där elen kommer från förnybara källor och förutsättningarna för att köra elbil är goda! För att vara en del av lösningen på klimatutmaningen bytte de tidigt ut sina egna servicebilar till elbilar och erbjuder nu elbilsladdning även till sina kunder.

Mer information och tips hittar du här  

Ladda elbilen smart och säkert med InCharge  

Med InCharge flexibla laddlösningar får du en enkel vardag oavsett om du laddar elbilen hemma, på företaget eller längs med vägen.  

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Vattenfall InCharge och ej en artikel av Dagens industri

Oväder stoppar månraket

Nasa ställer in tisdagens planerade uppskjutning av den nya månraketen. Anledningen är en storm som närmar sig Florida från Karibien.

Foto:John Raoux

Rymdmyndigheten Nasas månprogram Artemis har fortsatt svårt.

Uppskjutningen av en obemannad rymdfarkost var tänkt till tisdag. Efter att redan ha ställt in två gånger till följd av tekniska problem meddelade Nasa på lördagen att även det tredje försöket avbryts.

I ett uttalande säger Nasa att man avbryter uppskjutningsförsöket men fortsätter att följa väderprognoserna gällande den tropiska stormen Ian.

Stormen bedöms växa till en orkan de kommande dagarna då den närmar sig Kennedy Space Center i Florida.

Nu kommer antagligen den 98 meter höga raketen flyttas från uppskjutningsplatsen in i sin hangar, för att ingen utrustning ska skadas i väntan på nästa försök.

Nästa chans att skicka upp raketen i rymden bedöms bli mellan 17 och 31 oktober.

I raketen finns inga människor men dockor i astronautstorlek utrustade med en mängd sensorer. Den 39 dagar långa resan är tänkt att testa både raketen SLS såväl som kapseln Orion.

Artemis tar vid efter Apolloprogrammet som avslutades på 1970-talet.

Om testflygningarna går bra är en bemannad tur planerad till 2024. Målet sedan är att landa två personer på månen 2025.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera