Annons

Högsta antalet smittade på ett dygn – beror på ökad testning

Antalet coronasmittade har ökat med nästan 1.500 fall i Folkhälsomyndighetens senaste statistik. Det är det högsta antalet nyanmälda fall under ett dygn hittills.

Den stora ökningen beror på att provtagningen har ökat.

Karin Tegmark-Wisell, avdelningschef på Folkhälsomyndigheten.
Karin Tegmark-Wisell, avdelningschef på Folkhälsomyndigheten.Foto:Jonas Ekströmer/TT

Ytterligare 19 personer med bekräftad covid-19 har rapporterats döda i Sverige, enligt Folkhälsomyndighetens statistik. Den totala dödssiffran stiger därmed till 4.814 personer.

Dessutom har 1.474 nya fall av smitta konstaterats. Sedan utbrottet startade har totalt 48.288 personer bekräftats smittade i Sverige, visar de senaste siffrorna.

”Vi har i dag det högsta antalet nya fall under ett dygn som vi har haft. Det är en direkt konsekvens av ökad provtagning i primärvården vilket gör att man fångar även lindriga fall”, säger Karin Tegmark-Wisell, avdelningschef på Folkhälsomyndigheten under dagens pressträff.

2.244 personer har fått eller får intensivvård.

Enligt Johanna Sandwall, krisberedskapschef på Socialstyrelsen, vårdas 569 personer i intensivvård med respirator varav 281 med covid-19.

Från mitten av april har antalet intensivvårdsfall gått ner avsevärt, för att i juni plattas ut, enligt Karin Tegmark-Wisell, avdelningschef på Folkhälsomyndigheten.

”Det är ingen fortsatt minskning”, säger hon på torsdagens pressträff.

Folkhälsomyndigheten ändrar sina föreskrifter och allmänna råd som preciserar det personliga ansvaret, bland annat i samband med resor.

I första hand ska man gå, cykla eller använda andra färdmedel än kollektivtrafik. Den som behöver resa kollektivt bör välja alternativ där det går att boka en sittplats. Resor med färdmedel där det inte går att boka plats, exempelvis spårvagnar, tunnelbanor och stadsbussar, bör undvikas, enligt myndigheten.

De nya allmänna råden träder i kraft den 13 juni.

I dag släpper Folkhälsomyndigheten en rapport om coronaepedemin i Sverige. Tre genetiska grupper är identifierade i analysen vilket visar att smittan kom till Sverige från flera olika länder, uppger Karin Tegmark-Wisell.

”Två kopplas till Italien, den tredje gruppen kopplas till Österrike, övriga Europa och USA”, säger hon.

”Det var viktigt att vi var uppmärksamma på resenärer från Italien. De insatser som gjordes bedömer vi som effektiva. Vi ser att Italiensmittan inte har galopperat iväg”, säger hon också.

/Texten uppdateras


Innehåll från LexusAnnons

Dolda fällor när du jämför olika SUV-modeller

Den självladdande elhybriden Lexus NX 300h är en SUV i mellanklassen som gjort succé i Sverige.
Den självladdande elhybriden Lexus NX 300h är en SUV i mellanklassen som gjort succé i Sverige.

Det kan vara en utmaning att jämföra hur mycket olika bilar kostar.

Vad som egentligen ingår i priserna kan nämligen skilja sig åt mellan olika tillverkare.

Så här undviker du dolda prisfällor.

Välutrustad från start – här är Lexus NX 300h

Vid en första anblick kan drömbilen se ut att vara prisvärd. Men när man börjar granska detaljerna upptäcker man ofta en annan verklighet. Olika typer av utrustning kräver ofta extrainvesteringar, speciellt när det handlar om SUV:ar i premiumklassen. Det kan handla om viktiga saker som säkerhet, komfort eller miljöprestanda. Viktiga detaljer man sällan vill kompromissa med. När man är nöjd med utrustningen finns det en överhängande risk att priset blir betydligt högre än vad man hade räknat med.

Det finns positiva undantag där tillverkarna erbjuder bilar som har en bra utrustningsnivå redan i grundutförandet och därmed gör det lättare för sina kunder att få en bra bild av slutpriset. Ett exempel är den självladdande elhybriden Lexus NX 300h, en SUV i mellanklassen som gjort succé i Sverige.

Lexus NX har en självladdande elhybriddrivlina som standard. Det innebär att NX erbjuder en effektiv elmotor tillsammans med en fyrcylindrig bensinmotor vilket ger en sammanlagd kraft på 197 hästkrafter.

Lexus NX 300h har inte bara automat som standard utan även många andra detaljer som bidrar till en trevligare upplevelse bakom ratten. Några exempel är multimedia-skärm, ljudanläggning från Pioneer® med åtta högtalare och Bluetooth, bi-LED-strålkastare och 17-tums lättmetallfälgar. Som standard finns också 2-zons klimatanläggning och backkamera.

En rad säkerhetssystem som Aktivt krockskyddssystem, Antispinn/Antisladd, Automatiskt avbländande helljus, Körfältsassistans och Vägskyltsavläsare ingår också.

Dessutom finns utrustningsnivåerna Comfort, Business, Executive, F Sport, F Sport S och Luxury med detaljer som förhöjer upplevelsen av Lexus NX 300h ytterligare. Oavsett vilken utrustningsnivå man väljer framgår det tydligt vad man får för sin extrainvestering, vilket gör det enkelt att se den totala kostnaden.

Välutrustad från start – här är Lexus NX 300h

Mer från Lexus

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Lexus och ej en artikel av Dagens industri
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?