1515
Annons

12 trender som boomar i pandemins spår

Morgan Stanley lyfter i en färsk rapport fram tolv digitala trender som accelererat under coronakrisen och som investmentbanken anser kommer visa sig långsiktiga. 

En säljare på den pågående high tech-utställningen i Peking demonstrerar teknik för att sälja via livestream.
En säljare på den pågående high tech-utställningen i Peking demonstrerar teknik för att sälja via livestream.Foto:TT

Molntjänster allt viktigare
En trend vi sett länge, att företag lägger över sin datadrift i molnet. Med coronapandemin inser många företag att de behöver än mer flexibilitet och kunna rulla ut nya digitala lösningar snabbare.

E-handeln tar jättekliv
E-handeln har de senaste månaderna drivits av en rad faktorer som smittorisken i fysiska butiker, minskad konsumtion av tjänster och upplevelser samtidigt som konsumtionen hållits uppe av statliga stödåtgärder.

Digitala och kontaktlösa betalningar
Antalet butiker som överhuvudtaget inte tar emot kontanter har ökat dramatiskt i pandemins och smittorädslans spår. 

Matleveranstjänster levererar
Morgan Stanley ser 2020 som ett verkligt genombrottsår för matleveranstjänster och ett stort kliv tre år framåt när det gäller penetration på marknaden jämfört med utvecklingen fram till i år.

Pappersdöden är nära
Det papperslösa kontoret har det pratats om länge men nu, när kontoret delvis försvinner, väntas det bli tydligare. Detsamma gäller för papperstidningen vilket sammantaget redan satt spår i den svenska skogsindustrin där flera pappersbruk och maskiner tvingats lägga ner. 

Foto:Gabby Jones

Digital underhållning ger ökat behov av uppkoppling
Karantän, hemarbete och frånvaron av publika kultur-, nöjes- och sportevenemang har inneburit en dramatisk ökning av konsumtionen av streamingtjänster som Netflix och Spotify. Detta i sin tur ökar behovet av uppkoppling och bandbredd och skyndar på utrullningen av nästa generations mobilnätverk 5G.

Data som differentierare
”Vi är i början av en teknikdriven, decennielång investeringscykel som är inriktad på datafokuserad teknik som artificiell intelligens, maskininlärning, automatisering, digitalisering och internet of things”, menar Morgan Stanley och spår att alla sektorer nu kommer att försöka investera ikapp it-bolagen.

Navigera i de handelspolitiska spänningarna
De ökade geopolitiska spänningarna i världen har redan satt spår i den digitala utvecklingen i form av bland annat aktionerna mot kinesiska Huawei och Tiktok, en utveckling som kan fortsätta.

Samarbetsverktyg: Arbeta tillsammans på distans
Även här har utvecklingen snabbspolat fram ett par år när vi har tvingats arbeta hemma och på distans och tagit till oss verktyg som videokonferens och chatt som annars mer hade smugit sig in i företagen. 

Annonsinvesteringar skiftar från offline till online
En stark trend som förstärkts ytterligare i coronapandemin i spåren av den ökande digitaliseringen generellt.

Healthtech får en flygande start
”Under de senaste månaderna har vi sett en betydande förändring i konsumenternas preferenser gentemot digitala hälsolösningar, som vi tror är här för att stanna”, konstaterar Morgan Stanley.

AR/VR får en ny chans
Distansering och isolering i pandemins spår kan innebära att augmented och virtual reality äntligen får sitt genombrott. 

Norrmännen tillbaka – då slår svensk turism rekord

Fullbelagda hotell och campingplatser med rekordintäkter. I sommar har den svenska turismen blomstrat på flera håll.

Hos Skandinaviens största campingkedja noterar vd:n all time high under juli.

”Många upptäckte campandet under pandemin och i år har vi fått tillbaka norrmännen”, säger Johan Söör på First Camp.

Tobias Siversson från Södertälje har varit på Orsa camping med sin familj i fyra dagar. Till höger: Destinationschefen René Schwanda tittar in i ett glamping-tält.
Tobias Siversson från Södertälje har varit på Orsa camping med sin familj i fyra dagar. Till höger: Destinationschefen René Schwanda tittar in i ett glamping-tält.Foto:Petter Cohen

First Camp Group med 61 campingplatser i Skandinavien, varav 50 i Sverige, omsatte under juli 438 miljoner kronor, vilket är en ökning med 17 procent jämfört med i fjol och 18 procent jämfört med 2019, året före pandemin. 

Det är all time high för campingkedjan vars prognos är att kliva över miljarden i årsomsättning – men då ingår också de nio campingar i kedjan Svenska Campingpärlor som förvärvades i fjol samt sex fristående destinationer, bland dem Leksand Resort och Jesperhus Feriepark i Danmark. 

”Vi växer också via våra förvärv, men siffrorna för rekordomsättningen i juli är organisk. Det är förstås jättekul. Sen har vi i campingbranschen varit rätt förskonade av pandemin. Vi hade ett litet hack i kurvan under 2020, då vi tappade omkring 15 procent i omsättning, men 2021 lyckades vi behålla samma omsättning som 2019 och 2022 ser vi nu en ordentlig ökning jämfört med normalåret. Det visar att pandemin fick intresset för camping att öka. Både husvagn och husbilsförsäljningen har slagit rekord i många länder och här har även stugboendet slagit rekord. Många nya gästkategorier som annars åker till medelhavet på charter har valt att ta in på camping istället”, säger vd:n Johan Söör.

Johan  Söör, vd på First Camp, gläds över de fina julisiffrorna.
Johan Söör, vd på First Camp, gläds över de fina julisiffrorna.Foto:Amanda Lindgren

Satsningar på aktivitetsprogram som barnklubbar, träning och underhållning är del i lyftet tror vd:n – och att de utländska gästerna är tillbaka. På vissa campingplatser utgör norrmännen en majoritet av besökarna. Så är det på Arcus i Luleå där 70 procent av gästerna kom från Nordnorge i juli. 

”Man ser att de är glada att få vara tillbaka, de har saknat att vara här”, säger Viktoria Ågren, vikarierande destinationschef på First Camp Arcus.

Campingen, som tillhör topp fem av dem som haft högst omsättning bland First Camps destinationer i sommar, lockar med bad och stränder samt närheten till Luleås shopping.

”Det har varit fullt här många dagar i juli och de flesta har förbokat. Vi ser en märkbar ökning både om man jämför med pandemiåren men också 2019 års säsong”, säger Viktoria Ågren.

Även campingen i Dalarnas Orsa, en av landets största med över 800 platser, har haft bråda dagar med stundtals långa köer till campingens infart. Destinationschefen René Schwanda berättar att intäkterna i juli ligger på 25-30 procent över rekordåret 2019.

”Vi slog även rekord under midsommarhelgen som är otroligt stor här i Orsa, så man får säga att det har gått bra”, säger han.

Linda och Robert Csapo med barnen Adrian och Nora har hyrt ett glampingtält på campingen i Orsa. De är här för att fira att Robert fyller 35 år.
Linda och Robert Csapo med barnen Adrian och Nora har hyrt ett glampingtält på campingen i Orsa. De är här för att fira att Robert fyller 35 år.Foto:Petter Cohen

Nytt för i år är campingens tio så kallade glampingtält som varit hett eftertraktade. Men också vanliga tält ökar i popularitet, konstaterar René Schwanda. Vanligast är dock att komma med husvagn. Framför allt är det barnfamiljer som kommer till Orsas camping. Stora ytor med lekplatser, poolområde och barnklubb lockar. 

Men även läget vid Orsasjön och den kilometerlånga långgrunda stranden. En del väljer att ha campingen som bas för att sedan göra utflykter till Leksand sommarland och Tomteland, berättar René Schwanda.

”Vi ser många återkommande gäster men också nya. Många har varit här som barn och vill nu ta hit sina barn eller barnbarn. Men vi har många nya också, de som köpt husvagn, husbil eller tält under pandemin. Allt fler har hittat andra sätt att semestra på samtidigt som norrmännen har kommit tillbaka.”

I juli var 20 procent av gästerna norrmän.

Även de tyska gästerna har varit en betydande del i den framgångsrika campingsommaren menar Michael Carlsson, styrelseordförande på SCR Svensk Camping, som företräder omkring 350 campingföretagare.

”Den största skillnaden är att våra utländska gäster kommit tillbaka, både på Västkusten och i Norrland där vi har mycket norska gäster eller på ostkusten där vi har mycket tyska gäster. Hos oss står de tyska gästerna för ungefär en fjärdedel under en säsong. Så de är viktiga”, säger han.

Den stora utmaningen under sommaren har varit att få ihop personal, menar First Camps vd Johan Söör.  

”Det har gällt både fast anställda och säsongsanställda. Vi har i vissa fall tvingats minska öppettiderna i våra restauranger för att vi inte hittar personal. Då har vi letat både i Sverige och utomlands”.

Viktoria Ågren, vikarierande destinationschef på First Camp Arcus i Luleå, konstaterar att det varit full beläggning under stora delar av juli.
Viktoria Ågren, vikarierande destinationschef på First Camp Arcus i Luleå, konstaterar att det varit full beläggning under stora delar av juli.

Hur den höga inflationen kommer påverkar campandet är för tidigt att säga:

”Med de här fina månadssiffrorna har vi inte sett så mycket av den effekten i sommar. Mer generella observationer är att den här typen av externa faktorer brukar slå åt olika håll i just campingbranschen. När det är dyrt att flyga eller dyrt att vara utomlands, kan det gynna oss, att man istället stannar på hemmaplan. Höga bränslepriser kan påverka negativt, men samtidigt fortsätter många campa närmare hemmet.”

Johan Söör är inte orolig och tycker att det funnits en acceptans att betala mer när inköpspriserna ökat. Efter årets förvärvsrunda utesluter han heller inte att First Camp kommer göra fler köp.

”Vi bedömer att vi är en av de topp fem största campingkedjorna i Europa och avser gå in i fler marknader framöver”.

 

 

 

 

 

 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera