Annons

”Vi har aldrig tidigare sett så höga varseltal”

Antalet varsel ökar och ligger nu på historiskt höga nivåer. Samtidigt väntas regeringen inom kort gå fram med nya åtgärder för att mildra skadorna på arbetsmarknaden.

Foto:Pontus Lundahl/TT

Läget fortsätter att förvärras på arbetsmarknaden och i förra veckan fördubblades antalet varsel som lagts den senaste månaden.

Totalt har nu 36.800 personer blivit varslade om uppsägning i mars, visar nya siffror från Arbetsförmedlingen.

”Vi har aldrig tidigare sett så höga varseltal under en månad”, säger Annika Sundén, analyschef på Arbetsförmedlingen.

De nya siffrorna kan jämföras med hur det såg ut under finanskrisen 2008 när knappt 20.000 varslades som mest under en månad. 

Enbart i förra veckan varslades 18.433 personer om uppsägning, jämfört med mindre än 1.000 en normal vecka.

Värst drabbad är hotell- och restaurangnäringen, där nästan nästan 40 procent av alla varsel ligger. Även bemanningsföretagen är hårt pressade, med nästan 30 procent av alla varsel.

Men oron – och antalet varsel – sprider sig.

”Den senaste veckan har vi sett att även andra näringsgrenar har påverkats, framför allt transport och handel”, säger Annika Sundén.

Inom industrin är antalet varsel – åtminstone än så länge – betydligt färre och där tycks man i stället använda sig av permitteringar för att klara sig genom krisen.

Annika Sundén slår fast att den nya coronakrisen skiljer sig från tidigare stora kriser.

”Den här krisen är en helt annan kris än finanskrisen och 1990-talskrisen. Det är en kris som drivs av att hushållens konsumtion har avstannat”, säger hon.

”De stora varsel som vi hade i november 2008 drabbade industrin och byggverksamheten. Så det är en helt annan typ av drivkraft i den här krisen”, fortsätter hon.

Även om antalet varsel nu ligger på historiskt höga nivåer så har det ännu inte slagit igenom i arbetslöshetsstatistiken, som ökar betydligt långsammare.

Men Arbetsförmedlingen räknar med att arbetslösheten, som i februari uppgick till 7,4 procent, kommer att öka med tanke på alla varsel.

”Om man gör ett räkneexempel och använder sig av den ökningstakt som var under finanskrisen så hamnar vi på ungefär 10 procent till sommaren”, säger Annika Sundén.

Samtidigt har regeringen kommit med flera stora krispaket för att mildra effekterna av coronavirusets härjningar och enligt uppgift till Di kommer finansminister Magdalena Andersson (S) presentera nya åtgärder i närtid.

Och till skillnad från tidigare insatser, som framför allt riktats till vården, regionerna och företagen, siktar man nu in sig på personer och grupper som riskerar att bli arbetslösa och behöver hjälp att ställa om.

På Arbetsförmedlingen räknar man också med att de åtgärder som regeringen och samarbetspartierna lagt fram kommer ha en dämpande effekt på arbetslösheten.

”Men det som framför allt avgör hur mycket arbetslösheten ökar är hur långvarig krisen blir”, säger Annika Sundén.

”Vi skulle kunna komma tillbaka ganska snabbt, när krisen väl är över och ekonomin kommer tillbaka. Om företagen finns kvar och de anställda har kvar sina jobb.”

 


Innehåll från ScriveAnnons

Svenska tillväxtbolaget slår hål på myter om e-signering

Elektroniska underskrifter ge bättre lönsamhet.
Elektroniska underskrifter ge bättre lönsamhet.

Trenden är tydlig – att signera avtal med ett klick lockar både stora och små företag.

Samtidigt finns det fortfarande många myter och missuppfattningar kring e-signering.

Kom igång säkert med Nordens ledare inom e-signering – läs mer om Scrive här 

När Scrive drog igång sin verksamhet 2010 hade digitaliseringen inte fått sitt ordentliga genombrott i Sverige. För det svenskägda bolaget krävdes det enträget arbete för att övertyga kunderna om att e-signaturen faktiskt hade kommit för att stanna.

– Marknaden började mogna på allvar 2016 och i dag är det inte längre en frågeställning om en elektronisk underskrift är juridiskt bindande eller inte, säger Scrives vd Viktor Wrede.

Samtidigt tvekar vissa kunder fortfarande kring säkerhetsaspekten. Farhågan är att e-signeringsverktyget som gör det möjligt att signera avtal och många andra typer av dokument med hjälp av några tangentklick helt enkelt inte är tillförlitligt.

– Men det är bättre och säkrare att använda Scrive och e-signering än att underteckna avtal och kontrakt på ett fysiskt utskrivet papper. Det har alltid varit juridiskt möjligt att signera dokument elektroniskt men det är först nu marknaden vågar, säger Viktor Wrede.

Lämpar sig väl även för småföretag

En vanlig missuppfattning är att e-signeringstjänster enbart passar bolag med stora volymer av avtal och dokument. På sin kundlista har visserligen Scrive flertalet globala bolag med verksamheter i många länder.

– Men vi finns till för alla, stora som små. Tjänsten gör att även småföretagarnas arbetstillvaro underlättas, att de sparar tid och att de därmed kan göra fler affärer. Behoven finns i alla sorters bolag. Varje år ska exempelvis något styrelseprotokoll, en årsredovisning och ett stämmoprotokoll undertecknas, säger Viktor Wrede.

En annan myt, konstaterar han, är att elektroniskt underskrivna dokument i högre grad riskerar att hamna i fel händer. I verkligheten är det snarare tvärtom.

– Genom vår lösning kan företagen digitalisera alla kontrakt och sedan lagra dem virtuellt. På så sätt kan både chefer och anställda komma åt alla sina kontrakt från butikerna och kontoren med en enkel knapptryckning men åtkomst för utomstående är förstås skyddad, säger Viktor Wrede.

Minskad risk att slarva bort dokument

Följdeffekten blir snabbare kundservice, bättre skydd mot bedrägerier och ett betydligt bättre system för säker förvaring av kontrakt.

– Och risken för att du som företagare ska tappa bort dokument är obefintlig. Du får helt enkelt bättre koll. Du slipper att gå runt i arkivrum och leta reda på rätt avtal, dokument och offerter. Den här typen av minskad administrationstid gör att företagen kan effektivisera sina verksamheter – och därmed göra fler affärer.

Dessutom, påpekar Viktor Wrede, kan ett ökat fokus på elektroniska underskriften ge bättre lönsamhet.

– När en av våra kunder inom bilindustrin gick över till en helt digitaliserad process sparade de in åtta heltidsanställningar. Det här handlade om personer som tidigare bara satt och hanterade fel i kontrakt, och som nu fick andra och mer relevanta arbetsuppgifter.

Ett av de vanliga missförstånden är att man tror att tjänsten ska vara dyr – när det egentligen finns pengar att spara i förlorade affärer för att administrationstiden slukar tid.

– Nettoeffekten av att gå över till e-signering är i princip alltid positiv för våra kunder, säger Viktor Wrede.

Här kan du testa Scrive gratis 

Mer från Scrive

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Scrive och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?