1515
Denna text publiceras i samarbete med Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan.
Helsingborgs DagbladSydsvenskan

100 tjänstemän ska bort när Saab drar ner i Malmö

Saab varslar medarbetare i Karlskrona och Malmö om uppsägning inom affärsområdet Kockums, och gör sig även av med en mängd konsulter. Nedskärningen slår hårdast mot försvarsbolagets verksamhet i Malmö där totalt cirka 100 tjänstemän ska bort.

Foto:Johan Nilsson/TT

Merparten av Saabs kompetens inom ubåtsdesign sitter i Malmö där bland annat även produktion och tester av ubåtsmotorn Stirling sker. Framöver kommer dock betydligt färre än dagens cirka 700 medarbetare i Malmö att jobba kvar.

Totalt minskar försvarsbolaget sin personalstyrka i Karlskrona och Malmö med 45 fast anställda. Dessutom blir ytterligare ett hundratal konsulter av med sina jobb.

Nedskärningen inom affärsområdet Kockums slår hårdast mot Malmö där totalt cirka 100 tjänstemän ska bort: 30 fasta medarbetare samt uppåt 70 konsulter.

”Malmö är viktigt för oss och det är jättetråkigt att behöva varsla och dra ner, jag har stor respekt för vad detta innebär för dem som drabbas. Jag hade ju så klart helst av allt velat fylla på med fler affärer istället”, säger Lars Tossman, chef för Saabs affärsområde Kockums.

Varslet anses vara kopplat till att bolaget har passerat de mest utvecklingsintensiva delarna med stora program som den nya ubåtsklassen A26, modifieringen av ubåtsklassen Gotland, samt en modifiering av ytfartyg i Gävleklass. Detta innebär att Kockums nu ställer om från utveckling till produktion.

”Just nu har vi en nedgång i beläggningen. Vi har passerat peaken på utvecklingssidan och går mer över till en produktionsfas. Därför måste vi justera verksamheten”, säger Lars Tossman med över 30 års arbetserfarenhet på Saab.

Det var dock så sent som i början av februari som han tog över chefsposten för Kockums, i samband med att Gunnar Wieslander lämnade sin tjänst efter fyra års arbete.

Nu ska Lars Tossman lotsa vidare en verksamhet med ett orderläge som inte hade mått dåligt av en vitamininjektion.

”Visst kan vi ta emot fler order, absolut, vi behöver fylla på med uppdrag för att kunna behålla vår undervattenskompetens på utvecklingssidan. Men förutom nyutveckling har vi även en hel del underhållsaffärer som vi ständigt jobbar med.”

Förutom Saabs löpande dialog med myndigheter om Sveriges inköpsplaner för undervattensfarkoster och ytfartyg har Lars Tossman även förhoppningar kring pågående diskussioner om projekt på exportsidan.

”Polen är intresserat av att köpa begagnade ubåtar från Sverige, vilket i sådana fall kommer att ge mer jobb åt oss. Vi jobbar också på exportmöjligheter till Holland, vilket vore fantastiskt för oss inom både utveckling och produktion. I Australien tittar man dessutom på att livstidsförlänga ubåtarna i Collins-klassen som vi har designat, som också innebär affärsmöjligheter”, säger Lars Tossman.


Innehåll från EuropcarAnnons

Ledande mobilitetsleverantören som elektrifierar hela Sverige

Europcar är den ledande leverantören i Sverige av delad hållbar mobilitet, med högst andel elektrifierade bilar. Men det rör sig inte bara om hyrbilar utan Europcar vill i framtiden erbjuda olika typer av mobilitet. Under 2021 har företaget presenterat såväl VW California, en husbil som går att köra på HVO100, men också ett betatest på SEAT MÓ som är en elektrisk motorcykel, så kallad mikromobilitet.

– 40 procent av vår fordonsflotta är elektrifierad och vi har som mål att ha 100 procent fossilfri fordonsflotta till år 2025. Vår vision är kunna erbjuda ett spektrum av mobilitetslösningar, en multimodal plattform med erbjudanden som underlättar för människor att röra sig på ett hållbart sätt i samhället, berättar Cathrin Idén Chief Commercial Officer på Europcar.

En hållbar mobilitet från norr till söder

Som den ledande leverantören av mobilitetslösningar är Europcar verksamma i hela landet, från Kiruna i norr till Trelleborg i söder. Laddbara elbilar går att hyra överallt, inte bara i storstäder utan i hela Sverige.

– Utöver hög tillgänglighet och tillgång på bilar har vi ett högt nyttjande på våra fordon. Den genomsnittliga körsträckan på privatägda bilar i Sverige ligger på cirka 1100 mil per år men våra bilar rullar tre gånger så långt, säger Mickael Bogered, CEO för Europcar Sverige.

Bilen, bränslet och beteendet

Europcar vill utmana normen vad gäller hållbarhet och har bland annat tre nyckelord i sitt arbete; bilen, bränslet och beteendet. För Europcar är hållbarhet viktigt och genom att köpa in laddbara bilar och hyra ut dessa kan privatägda bilar ersättas. En stor del av arbetet handlar också om att skapa en medvetenhet hos kunderna hur de kan agera hållbart.

– Vi brukar prata om bilen, bränslet och beteendet. Angående bilen gäller det att utmana normen, varför ska du till exempel åka i en stor kombi själv? Kanske går det att istället att åka stora delar av sitt transportbehov i en mindre bil och när det sen är dags för fjällen eller sommarsemester kan du hyra en större, rymligare bil av oss. Hyr bilen du behöver när du behöver den, berättar Mickael Bogered.

– I bränslet ligger vår strategi att elektrifiera Sverige. Vi har ett stort utbud av rena elbilar, el-transportbilar och SEAT MÓ125 elmotorcyklar. Därmed erbjuder vi ett större utbud än någon annan mobilitetsleverantör. Sen vad gäller beteendet handlar det om vad du väljer för mobilitetslösning. Behövs verkligen bilen för alla sträckor? Kanske är det bättre att i vissa situationer använda sig av en elektrifierad motorcykel? Om du som kund väljer bilmobilitet, hur mycket förbrukningen kan påverkas av ditt eget beteende, säger Cathrin Idén. 

Fler delade bilar innebär färre bilar på vägarna

Europcar ser sig som en viktig del av samhället, med en stark vilja att bidra till en hållbar samhällsutveckling.  Att kunna kombinera olika hållbara mobilitetslösningar. Det handlar om cykel, kollektivtrafik och elbil när behovet finns. Men också att få företag att fundera på sitt mobilitetsbehov.

– Med fler delade bilar blir det färre bilar. Istället för företagsbilar kan företag istället hyra av oss vid sina toppar och därmed kunna lastbalansera sin egen verksamhet. Vi tittar på bilpooler till företag som också kan nyttjas av allmänheten, avslutar Cathrin Idén.

Mer information om Europcar

Europcar tror att vägen till hållbar mobilitet nås genom ökad elektrifiering, ökad delning och att erbjuda fordon matchade för det aktuella behovet. Denna vision återspeglas i Europcars flexibla mobilitetslösningar. Oavsett om behovet gäller dagar eller år - ifall det rör sig om storstäder eller landsbygd - vill företaget utmana gamla tankesätt och ge ett mer flexibelt och hållbart alternativ till det traditionella bilägandet. Europar Sverige har 160 stationer och ca 5000 bilar i sin vagnpark. Europcar drivs i Sverige av Europeisk Biluthyrning AB som är ett dotterbolag till Volkswagen Group Sverige AB.

Besök oss på europcar.se 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Europcar och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?