1515

100 miljarder upp i rök efter Mystic-besvikelse

Torsdagen blev en blodröd dag för Astra Zeneca-aktien som rasar med drygt 15 procent efter att ha presenterat negativa resultat från den viktiga Mystic-studien. Därmed har hela årets tidigare uppgång och ett börsvärde på drygt 100 miljarder kronor gått upp i rök.

Bild:TT (montage)

Läkemedelsbolaget Astra Zeneca bjöd på en diger nyhetsskörd på torsdagsmorgonen med en kvartalsrapport som överlag var bättre än väntat, ett strategiskt samarbete med Merck inom cancerområdet samt positiva resultatet i lungcancerstudien Flaura.

Alla dessa nyheter hamnade dock i skuggan av de negativa initiala resultaten från Mystic-studien som visade att Imfinzi i kombination med tremelimumab inte nådde studiens delmål för så kallad progressionsfri överlevnad jämförd med kemoterapi. Studien fortsätter dock att utvärdera ytterligare delmål där data väntas under det första halvåret 2018. Beskedet fick Astra Zeneca-aktien att rasa med drygt 15 procent.

Bland övriga rapportbolag levererade mätteknikbolaget Hexagon en kvartalsrapport som kom in i linje med analytikernas förväntningar. Bolaget tror även att det olje- och gasrelaterade segmentet PPM kommer visa positiv tillväxt mot slutet av 2017. Strax innan klockan fyra var aktien ner 0,8 procent.

Kontanthanteringsbolaget Loomis ebita-resultat för det andra kvartalet var något över analytikernas förväntningar medan den organiska tillväxten kom in något under analytikernas prognos enligt SME Direkt. Aktien stiger med 0,6 procent.

Omsorgsbolaget Attendo levererade ett nettoresultat på 141 Mkr vilket var 8 procent över analytikernas prognos enligt SME Direkt. Aktien stiger med 3,5 procent.

Bilkedjan Bilia redovisade ett resultat efter skatt på 183 Mkr för det andra kvartalet 2017 vilket kan jämföras med 193 Mkr under samma kvartal i fjol. Nettoomsättningen uppgick till 7.189 Mkr, en ökning från 6.433 Mkr under det andra kvartalet 2016. Bolaget kommer även inleda aktieåterköp. Aktien backar med 0,6 procent.


Innehåll från Atos MedicalAnnons

Innovativa produkter från Hörby förbättrar livet för patienter över hela världen

Ulrik Berthelsen, Chief Commercialization & Innovation Officer, Diana Tieger, Development Manager och Martin Richardson, Senior Vice President Operations & Quality, på Atos Medical.
Ulrik Berthelsen, Chief Commercialization & Innovation Officer, Diana Tieger, Development Manager och Martin Richardson, Senior Vice President Operations & Quality, på Atos Medical.

Som internationell aktör, med rötterna fast förankrade i skånska Hörby, skapar Atos Medical innovativa produkter för personer som genomgått en canceroperation där struphuvudet har blivit borttaget vilket leder till att man måste andas genom ett hål i halsen, ett så kallat stoma. Produkterna tas fram i ett unikt och nära samarbete med användarna.

– Målet med vårt innovationsarbete är att hjälpa våra användare att gå tillbaka till hur livet var innan operation. Vi utvecklar våra produkter i nära samarbete med kliniker och användare, vilket är ganska unikt inom medtechbranschen. Användarna ger oss idéer, input och en bättre förståelse för hur vi ska utveckla våra produkter. Det ger oss kunskap, men skapar även en stolthet hos våra medarbetare när de ser vilken skillnad våra produkter gör, berättar Diana Tieger, Development Manager. 

Atos Medical är globalt marknadsledande med produkter som hjälper personer som andas genom ett stoma men utvecklingsarbetet sker i skånska Hörby. Där utvecklas produkter som möjliggör ett mer naturligt tal och en förbättrad lunghälsa anpassade till dygnets och vardagens olika tillfällen.  

– Vi har våra rötter här, och trots en stark tillväxt har vi lyckats behålla den nära och familjära känslan. Det är en viktig del i vår framgång. Vår närhet till Lund och Öresundsregionen gör också att vi har kunnat skapa en bra blandning av nya talanger och medarbetare med lång erfarenhet, säger Martin Richardson, Senior Vice President Operations & Quality.

Ett sätt att förbättra utvecklingsarbetet har varit att behålla kritiska produktionssteg i Hörby. 

– På så sätt har vi byggt upp en hög kompetens in-house, och en stor förståelse för hur vi ska kunna utveckla våra produkter. Med forskning och utveckling nära produktionen kan vi snabbt justera och utveckla våra produktionsprocesser, förklarar Diana Tieger. 

Det har också lett till att Atos Medical gått från en väldigt tekniskt driven utveckling till en mer användarcentrisk. 

– Internationellt ser vi fortfarande förvånansvärt många personer med ett stoma som inte har tillgång till hjälp och det är en stor drivkraft för oss. Vi ska driva vår tillväxt genom utveckling av befintliga produktområden, men även genom expansion till nya där vi kan göra skillnad för fler människor, avslutar Ulrik Berthelsen, Chief Commercialization & Innovation Officer.

Om Atos Medical
I skånska Hörby utvecklar och producerar Atos Medical sedan 1986 produkter för människor som lever med ett stoma. Bolaget är verksamt i 75 länder med direktförsäljning i 25 länder och har cirka 880 anställda, varav cirka 200 i Sverige. Huvudkontoret finns sedan 2015 i Hyllie. I slutet av 2020 lanserades Provox® Life™, en helt ny generation produkter. 

www.atosmedical.com

Läs mer om Atos Medical och vår nya generation produkter, Provox® Life™ 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Atos Medical och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?