ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Zyn står för 70 procent av segmentets tillväxt i USA

Swedish Match nikotinprodukt Zyn står för mer än 70 procent av tillväxten inom segmentet tobaksfritt nikotinsnus i USA.

Det uppger bolagets ir-chef Emmett Harrison för Nyhetsbyrån Direkt med hänvisning till den senaste MSA-statistiken som mäter leveranser till handeln under de senaste sex månaderna.

Exakt tills när sexmånadersperioden sträcker sig framgår inte, men det rör sig om en mätning som omfattar huvuddelen av det andra halvåret 2019.

Swedish Match andel av tillväxten kan ses i skenet av att konkurrenten British American Tobacco lanserade sin tobaksfria nikotinprodukt Velo under sommaren med siktet inställt på ungefär 100.000 försäljningsställen vid utgången av 2019. Även tobaksjätten Altria började i höstas att öka sin distribution av den tobaksfria nikotinprodukten On.

Den färskaste uppgiften Swedish Match har att bjuda på när det gäller antalet försäljningsställen för Zyn i USA är 67.000 som nåddes i månadsskiftet oktober/november i fjol. I Swedish Match senaste delårsrapport i höstas talades det om ”mer än” 60.000 försäljningsställen.

Förutom i USA säljer Swedish Match även Zyn i butiker i Sverige, Tjeckien, Slovenien, Danmark, Storbritannien, Kroatien, Österrike, Ryssland och Tyskland.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer