1515
Annons

Xvivo upprepar mål om FDA-ansökan före nyår

Xvivo Perfusion har fortfarande för avsikt att lämna in en ansökan om marknadsgodkännande av produkten Liver Assist hos den amerikanska läkemedelsmyndigheten FDA under det fjärde kvartalet i år.

Innehåll från Autolease DNBAnnons

Bildelningstjänsten som växer rekordsnabbt i Stockholm

Succé för bildelning i Stockholm. David Öberg är Sverige-vd för bildelningstjänsten Hyre som lanserades i Stockholm i juni. Leasingpartern Matthias Huss, distribution manager på Autolease, ser fram emot att hjälpa Hyre att växa i Sverige.
Succé för bildelning i Stockholm. David Öberg är Sverige-vd för bildelningstjänsten Hyre som lanserades i Stockholm i juni. Leasingpartern Matthias Huss, distribution manager på Autolease, ser fram emot att hjälpa Hyre att växa i Sverige.

En av Nordens största bildelningstjänster, Hyre, växer snabbt i Stockholm och planen är att rulla ut i flera svenska städer.

– Allt talar för att bildelning nu slår igenom i Sverige. Både företag och privatpersoner ser fördelarna, säger David Öberg, vd för Hyre i Sverige.

Avgörande för Hyres tillväxt är samarbetet med Autolease som ger ett brett utbud av bilmodeller.

Smart billeasing – läs mer om Autolease här. 

Allt fler vill dela bil i stället för att äga en – det gäller både privatpersoner och företag.

– Dagens personbilar står parkerade mer än 95 procent av tiden. Att dela bil är enkelt, billigt och mer miljövänligt. Du sköter allt i appen: bokar, betalar och låser upp bilen. Du kan välja modell efter önskemål, och du betalar bara för bilen när du faktiskt använder den, säger David Öberg, vd för Hyre i Sverige, och fortsätter:

– Dessutom slipper du lägga tid och pengar på service och underhåll. Försäkring ingår och du får använda bilens parkeringsplats kostnadsfritt under hyresperioden.

Snabb tillväxt i Stockholm

Den norska bildelningsjätten Hyre etablerades i Stockholm i juni i år och det blev succé direkt. Hyre – en av de större på bildelning i Norden – har en park på cirka 1 600 bilar och över 150 000 användare totalt; de flesta finns i Norge där tjänsten lanserades 2018.

– I dag har vi drygt 100 bilar i Stockholm men ökar utbudet löpande. Vi hade en offensiv plan för tillväxt men kan behöva accelerera den ytterligare. I Oslo erbjuder vi över 1 000 bilar och volymen kommer att bli betydligt större i Stockholm, säger David Öberg.

Just nu är fokus på Stockholm, men på sikt är hela Norden aktuellt för Hyre.

– Alla städer med minst 100 000 invånare och en stadskärna där det finns tillräckligt med parkeringsplatser kan vara aktuella framåt. Jag tror att det bara är en tidsfråga innan det är lika självklart att dela som att äga bil, säger David Öberg.

Kombon som saknats

Hyres ambition är att utmana både traditionellt bilägande och den svenska bildelningsbranschen genom att leverera en smidigare och mer prisvärd tjänst än vad som hittills funnits.

– Bildelning är en hållbar lösning som inte har fått det genombrott i Sverige som många förutspått, trots att intresset är stort. Jag tror att det som saknats är kombinationen av en enkel, sömlös användarupplevelse och ett fördelaktigt pris – precis vad Hyre erbjuder. Främsta anledningen till våra låga priser är att vi från början är ett techbolag som fokuserat på automatisering och digitalisering, vilket gjort att vi kunnat hålla nere kostnaderna, säger David Öberg och fortsätter:

– Ofta kan bolag halvera sina fordonskostnader tack vare delningstjänsten. Vi har räknat ut att företag som använder Hyre i snitt minskar sina kostnader med 40 procent och sitt klimatavtryck med upp till 80 procent. Dessutom sparar du indirekt kostnader då du lägger mindre arbetstid på din bilpark.

Erbjuder skåpbilar och olika bilmärken

Två andra faktorer som skiljer Hyre från konkurrenterna är skåpbilar i utbudet – och att Hyre inte är knutet till ett visst bilmärke utan kan erbjuda hela paletten av märken och modeller.

– Skåpbilarna är väldigt efterfrågade bland både privatpersoner och företag. Det är orimligt för de flesta att äga en skåpbil, och med vår lösning slipper man ta sig ut till en bensinmack, för att hyra en skåpbil, när man har ett behov av större transport, säger David Öberg.

Framgångsfaktor: Bilar från Autolease

En viktig faktor för Hyres framgång och tillväxt är samarbetet med Autolease – ett av marknadens ledande billeasingbolag. Merparten av bilarna i Hyres fordonsflotta kommer från Autolease som också är ett skandinaviskt bolag.

– Vi sökte en leasingpartner som långsiktigt kan växa med oss på den skandinaviska marknaden, och vi är mycket nöjda med Autolease. Det är en digital, snabbfotad och lösningsorienterad partner som passar oss optimalt, säger David Öberg och fortsätter:

– Autolease är märkesoberoende och kan leverera alla bilmärken och modeller, vilket innebär att vi kan erbjuda bilar som passar personers olika behov och önskemål. Tack vare att Autolease är så stora blir de också flexibla och har resurser att bistå oss med kort varsel. Det kan handla om allt från strategisk rådgivning till att lösa akuta problem.

Var tredje personbil laddbar

Autolease har också det miljöfokus som Hyre efterfrågar. Med konceptet Greenlease kan kunderna få behovsanalys, rådgivning och uppföljning för att accelerera omställningen mot en mer hållbar fordonsflotta.

Hyres mål är att hela bilparken ska vara eldriven om några år.

– Den stora utmaningen för oss är tillgång till parkeringsplatser med laddmöjligheter. Här ligger vi steget före i Norge där vi samarbetar med kommunerna som viker parkeringsplatser till delningstjänsterna, och där allt fler har möjlighet att ladda. I Norge är nu var tredje personbil i vår bilpark eldriven. Vi ser det som vår mission att skynda på utvecklingen mot en mer hållbar biltrafik i de städer där vi verkar, och då är det viktigt med ett brett samarbete.

Beräkningar visar att varje bil som delas i en delningstjänst ersätter åtta till tio privatägda bilar.

– Bildelning innebär stora klimat- och energivinster. Dessutom frigörs ytor i våra städer som vi kan använda till något annat än parkeringsplatser.

Digitalt verktyg underlättar

Som kund till Autolease har Hyre tillgång till ett webbaserat administrationsverktyg där de i realtid får en överblick av sina fordon: statistik över kostnadsdetaljer, koldioxidutsläpp med mera. Här kan de också beställa och konfigurera bilar och göra beräkningar på bland annat finansieringen.

– Det är ett transparent och effektivt verktyg som ger väldigt bra överblick. Eftersom vi själva är extremt digitaliserade, vilket möjliggör våra låga priser, sätter vi stort värde på en partner som Autolease som tänker likadant och jobbar digitalt hela vägen, säger David Öberg.

Matthias Huss, distribution manager på Autolease:

– Vi är genuint nyfikna på hur vi kan vara med och utveckla Hyres affär, det tror jag är grunden för ett gott samarbete. Tack vare vår storlek kan vi också erbjuda leasing till lägsta möjliga totalkostnad.

Så mycket kostar det

Hyres priser startar på 495 kronor per dygn, eller 69 kronor per timme, för den enklaste modellen och 699 kronor per dygn, eller 99 kronor i timmen, för en större familjebil. 150 fria kilometer per dygn ingår i hyran. 

Ingen månadsavgift – här hittar du Hyres priser   

 

Mer från Autolease DNB

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Autolease DNB och ej en artikel av Dagens industri

Brittiska räntor fortsätter stiga kraftigt

Europeiska statspappersräntor stiger överlag i förmiddagens handel på måndagen. Euron handlas samtidigt svagare mot en generellt starkare dollar jämfört med på fredagseftermiddagen.

Marknadens fokus riktas fortsatt i hög grad mot brittisk finanspolitik men också mot vilka konsekvenser högeralliansens valseger i Italien kan få.

Brittiska räntor, som steg kraftigt på fredagen efter att finansminister Kwasi Kwarteng presenterat sin ”minibudget”, fortsätter starkt uppåt i tidig handel på måndagen efter att finansministern flaggat för ytterligare skattesänkningar i BBC-intervju på söndagen.

”Det kommer mera. Vi har bara varit här 19 dagar. Under det kommande året vill vi se att folk får behålla mer av sina inkomster, eftersom jag tror att det är det brittiska folket som kommer att driva den här ekonomin”, sade han.

Kommentarerna bidrog till att pundet rasade 4,7 procent mot dollarn i vad som beskrivs som en ”flash crash” i tidig Asienhandel på måndagen. Den brittiska valutan återhämtade senare stora delar av raset men handlas fortsatt omkring 1,5 cent svagare än de redan nedpressade nivåerna vid fredagens stängning.

Den tvååriga brittiska statsobligationsräntan stiger omkring 50 punkter, till 4,50 procent, medan tioårsräntan stiger cirka 35 punkter, till 4,14 procent

Bank of England, som höjde styrräntan med 50 punkter, till 2,25 procent, dagen före finansministerns minibudget har tydligt signalerat oro för inflationseffekter av stora ofinansierade finanspolitiska stimulanser, och flera ekonomer skruvar nu upp sina ränteprognoser för kommande möten. Deutsche Bank tror till och med att Bank of England kan behöva agera redan de kommande dagarna för att återfå trovärdighet på marknaden.

Högeralliansens valseger i Italien var däremot i princip väntad, en nedgång för euron mot dollarn i tidig Asienhandel hänvisades visserligen delvis till valresultatet men euron har senare återhämtat hela nedgången.

Italienska statspappersräntor stiger mer än tyska, den tysk-italienska tioårsspreaden har ökat cirka 5 punkter, till 235 punkter jämfört med på fredagseftermiddagen. 

Givet att valresultatet i princip var väntat har marknaden haft tid att förbereda sig, och analytiker räknar inte heller med några större marknadsreaktioner i närtid.

”Vi räknar med ganska dämpade marknadsreaktioner vad gäller spreaden på italienska statsobligationer i närtid eftersom valresultatet var hyfsat i linje med förväntningarna”, skriver ekonomerna på Unicredit.

Giorgia Meloni, partiledare för Italiens Bröder och trolig ny premiärminister, har liksom hennes koalitionsmedlemmar uttryckt sig såväl EU-skeptiskt som Rysslandsvänligt, men Unicredit tror ändå alltså på små reaktioner i närtid. De menar dock att den nya regeringen kan möta större utmaningar på medellång sikt.

”Under valkampanjen sände Giorgia Meloni lugnande budskap om finanspolitiken och Italiens relation till EU, men investerare kommer nu att behöva lite tid för att bedöma om hon tänker hålla dessa löften. En annan viktig fråga för investerare är att bedöma konsekvenserna av maktbalansen mellan de tre partierna i den styrande koalitionen”, skriver Unicredit, som bedömer att en mer noggrann utvärdering av den nya regeringens åtgärder kommer att bli möjlig först under första halvan av 2023.

Tyska IFO-index visade att näringslivskonjunkturen försvagades mer än väntat i september. Index över affärsklimatet sjönk till 84,3, från 88,6 i augusti, vilket var den lägsta noteringen sedan maj 2020 och väl under väntade 87,0. 

IFO-chefen Clemens Fuest konstaterar att sentimentet i den tyska ekonomin har försämrats avsevärt.

”Nedgången påverkar alla fyra sektorer i ekonomin. Företagen bedömde sin nuvarande verksamhet som tydligt sämre. Pessimismen beträffande de kommande månaderna har ökat betydligt; i detaljhandeln har förväntningarna fallit till rekordlägsta. Den tyska ekonomin glider ner i recession”, säger han.

Svenska statsobligationsräntor stiger endast marginellt på måndagsförmiddagen. Kronan noterade nya bottenrekord mot dollarn, drygt 11:46, i den asiatiska handeln på måndagsmorgonen men dollarn har därefter sjunkit tillbaka till strax under 11:30. Mot euron har kronan stärkts cirka 1,5 öre jämfört med vid svensk stängning på fredagen.

Amerikanska statspappersräntor fortsatte att stiga markant i den asiatiska måndagshandeln men har därefter sjunkit tillbaka något i den europeiska handeln

Måndagens USA-datakalender är relativt tunn med Dallas Feds industriindex, klockan 16.30, som en av få hållpunkter. På Fed-agendan märks däremot ett anförande från Susan Collins, relativt nytillträdd chef för Boston Fed, klockan 16.00, samt ett anförande från Atlantachefen Raphael Bostic, klockan 18.00.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera