1515
Annons

Xsprays vd har sålt aktier som del av optionsprogram

Xspray Pharmas vd Per Andersson har sålt 40.000 aktier i bolaget för 4,6 miljoner kronor, enligt Finansinspektionens insynsrapportering. Uppgiften är i linje med ett tidigare besked från bolaget om att vd sålt aktier för att delfinansiera två teckningsoptionsprogram.

Innehåll från InyettAnnons

Håll koll på EU:s sanktionslista i höst: ”Därför bör svenska företag bry sig”

Efter Rysslands invasion av Ukraina pratar alla om EU:s sanktioner, men samtidigt finns det inget stöd för det enskilda företaget att faktiskt följa sanktionslistan – och det är svårt att ens veta i vilken ände man ska börja.

– Därför har vi lanserat en sanktionskontroll som är en automatiserad kontroll mot EU:s sanktionslista. På bara några sekunder får man reda på om företaget man gör eller ska göra affärer med är med på listan, förklarar Magnus Månsson, vd på fintech-bolaget Inyett.

Läs mer om vad EU:s sanktioner innebär för din verksamhet

Sanktioner är ett verktyg för att sätta press på en stat eller en aktör – och om man bryter mot dem kan straffet bli böter eller fängelse. Utvecklingen i omvärlden har gjort det allt viktigare för svenska företag och organisationer att kontrollera vilka företag och personer man faktiskt gör eller ska göra affärer, men det är också en utmaning.

– Vad är det egentligen som behöver kontrolleras? Handlar det bara om leverantörer och kunder? Eller bör även associerade företag i en koncern eller associerade personer bakom ett bolag kollas upp? Hur ofta ska man titta igenom listan – och vad gör man med svaret man får? Många företag med verksamheter som normalt inte är förknippad med risk när det kommer till sanktioner, finner sig nu osäkra och frågande till hur man bör agera på bästa sätt, säger Magnus Månsson.

– Bara att hitta vilka listor man ska ha koll på är svårt och att sedan gå igenom alla namn på listorna varje gång man gör en betalning eller skriver på ett avtal är nästintill omöjligt.

”Det handlar om människoliv”

Om man gör affärer med en individ eller ett företag som finns med på en sanktionslista stöttar man allt från krig till terrorverksamhet och penningtvätt.

– I slutändan handlar det om människoliv, vilket gör själva incitamentet att bry sig om sanktioner enormt stort. De allra flesta företag vill göra rätt för sig, men då måste det också vara enkelt att göra det.

Gör en koll i realtid

Hela idén med Inyetts automatiserade lösning är att se till att användarna gör affärer med rätt aktörer och att deras pengar inte hamnar i fel händer. Tjänsten flaggar inte bara för aktörer som är med på EU:s sanktionslista utan varnar även för andra typer av risker, misstag och bedrägerier kopplade till leverantörsbetalningar.

– Om man betalar in många fakturor per dag är det omöjligt, eller i alla fall extremt tidskrävande, att exempelvis kontrollera om leverantören har gått i konkurs, blivit av med sin F-skatt eller är ett aktivt bluffbolag. Men vår lösning kan göra det på ett ögonblick.

Läs mer om vad EU:s sanktioner innebär för din verksamhet

Mer från Inyett

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Inyett och ej en artikel av Dagens industri

DNB räknar med sänkt försäljningsprognos från Volvo Cars

Foto:Volvo Cars

DNB Markets räknar med att Volvo Cars drar tillbaka eller sänker sin försäljningsprognos för 2022 och sänker sin riktkurs för aktien.

Det framgår av en analys där banken sänker riktkursen för Volvo Cars till 48 kronor (66) och upprepar rekommendationen sälj, vilket Nyhetsbyrån Direkt rapporterat om tidigare på tisdagen.

Volvo Cars har guidat för att 2022 års försäljningsvolymer blir något lägre eller oförändrade, jämfört med 2021. Med tanke på att försäljningen under perioden januari-augusti har sjunkit 21 procent ser DNB Market det som ”osannolikt” att bolaget når upp till den prognosen.

DNB självt räknar med att Volvo Cars försäljningsvolym uppgår till 609.000 bilar under 2022, vilket skulle motsvara en nedgång med 13 procent jämfört med 2021.

Utmaningarna i marknaden har ökat för 2023 samtidigt som risken är hög i samband med Volvo Cars lanseringar av nya modeller, menar DNB Markets enligt analysen.

”Vi ser en risk med tanke på 'överhäng' i aktierna i Volvo Cars och Polestar, i vilka 'free floaten' är exceptionellt låg, och vi tror att konsensus är för optimistiskt givet det utmanande marknadsläget”, skriver DNB Markets.

Lägre volymantaganden har lett till att DNB Markets sänkt sina estimat för Volvo Cars rörelseresultat, exklusive samrisk- och intressebolag, med i snitt 3 procent. 

För 2023-2024 ligger DNB Markets försäljningsestimat för Volvo Cars 8-10 procent lägre än konsensus och 9-16 procent lägre vad gäller rörelseresultatet exklusive samrisk- och intressebolag. 

Vid klockan 10.15 har aktien tappat 1,5 procent till 50,9 kronor.

Volvo Cars har fallit kraftigt på senare tid bland annat efter en rekommendationssänkning och flera nedjusteringar av riktkurser. Under föregående vecka rapporterades bland annat att Bernstein sänkt sin rekommendation för den svenska fordonstillverkaren till market perform från tidigare outperform och drog ned riktkursen till 60 kronor från 90 kronor.

På måndagen sänkte JP Morgan sin riktkurs för aktien till 70 kronor från tidigare 85 kronor. Av de elva analytiker som bevakar aktien, enligt Bloomberg, rekommenderar ingen köp. Åtta rekommenderar behåll och tre sälj. Den genomsnittliga riktkursen, baserat på nio av elva analytiker, ligger för närvarande på 66,4 kronor.

 

 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera