1515
Annons

Volvos vd: Fokus nu att få ut beställningar till kund

Volvos orderbok är vid ingången av 2021 bättre än den bolaget hade när 2020 startade. Samtidigt måste Volvo tampas med en ansträngd leverantörskedja som väntas ge produktionsstörningar. 

Innehåll från VerizonAnnons

Ny studie: Strategisk osäkerhet efter pandemin

Arbetslivet blir sig antagligen aldrig mer helt likt efter pandemin. För att kunna stå stark även framöver krävs flexibla och robusta företag, enligt en färsk studie.

Ta del av hela rapporten ”Business, reimagined” här.     

Sett i backspegeln gick övergången från kontors- till hemarbete under pandemin förvånansvärt smidigt. En studie från telekomjätten Verizon visar att 70 procent av tillfrågade tjänstemän ansåg att de var mer effektiva när de arbetade hemifrån. Även en majoritet av cheferna kände sig bättre rustade att fatta snabba och strategiska beslut och införa ny teknik som en följd av nyordningen på arbetsmarknaden.

Trots att pandemisituationen för tillfället är mindre akut än tidigare, har i stället en känsla av strategisk osäkerhet börjat infinna sig. Två tredjedelar av företagsledarna, 66 procent, hävdar att pandemin har blottlagt svagheter i deras strategi, medan 60 procent säger att de har svårt att hitta ett tydligt förhållningssätt till nya marknadsmöjligheter.

– Osäkerheten är inte förvånande. De flesta företagsledare såg inte pandemin komma, vilket påverkar människors förtroende. Men svaret är inte att eliminera osäkerhet – om det ens vore möjligt. I stället måste företagsledare bygga robusta organisationer som kan anpassa sig för att hantera chocker och överraskningar, säger entreprenören, CEO:n och managementprofessorn Margaret Heffernan, i rapporten.

”Många företag är lyckligt ovetande”

Teknik är viktigt för att skapa motståndskraft i en organisation som inte bara kan ta smällar, utan som kan blomstra och komma tillbaka ännu starkare. Molnbaserade lösningar har varit avgörande för att göra det möjligt för företag att snabbt bli mer flexibla – oavsett om de vill ta tillvara en möjlighet eller möta ett hot.

Rita McGrath, professor vid Columbia Business School, menar att företagsledare måste ställa sig ett antal frågor kring hur tekniken stödjer kundupplevelsen: 

– Var förbättrar den här tekniken upplevelsen för kunderna - och var gör den inte det? Problemet är att många företag implementerar teknik via dåligt designade system, samt att även om teknik kan erbjuda effektivitet, så fokuserar företag ofta mest på kostnadsbesparingar.

Negativa upplevelser, exempelvis utdragna supportsamtal och osmidig samtalshantering, kan tära ordentligt på kundlojaliteten.

– Många företag är lyckligt ovetande om vilken frustration de orsakar sina kunder. Här tror jag att företag helt enkelt gör felbedömningar. De vet inte ens om när de har förlorat en kund, säger Rita McGrath.

Företag står inför utmaningar som innefattar nya konsumentbeteenden, kompetensbrist och förändrade förväntningar från de anställda. Därtill tillkommer ekologiska omställningar, nya politiska riktlinjer samt den ständigt ökande takten av teknisk innovation.

I stället för att sticka huvudet i sanden menar Rita McGrath att ledare måste övervinna trögheten och påskynda sina organisationers transformationstakt. På så sätt det kan de definiera framtiden istället för att vänta på att framtiden ska definiera dem.

Här kan du ladda ner hela rapporten för att läsa mer    

Vill du veta mer? Följ Verizon Business på LinkedIn och Twitter:

VBG LinkedIn

VBG Twitter 

 

Mer från Verizon

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Verizon och ej en artikel av Dagens industri

Skistar faller tungt efter gårdagens rapport

Skistar faller tungt på börsen efter gårdagens kvartalsrapport. Flera banker har sänkt sina riktkurser för turismbolaget.

Skistar, som driver flera skidanläggningar i Sverige och Norge, presenterade sin rapport för det fjärde kvartalet i sitt brutna räkenskapsår på tisdagen. Omsättningen under juni till augusti, som brukar vara säsongsmässigt svagt, ökade med 22 procent.

Rörelseresultatet under det fjärde kvartalet blev dock en förlust om 265 miljoner kronor, att jämfört med vinsten på 19 Mkr året före då resultatet påverkades positivt av en reavinst från en fastighetstransaktion om 198 Mkr.

Efter rapporten handlades aktien ned marginellt på en i övrigt kraftigt stigande tisdagsbörs, och på onsdagen fortsätter nedgångarna. Vid klockan 11.45 är Skistar ned med runt 7 procent.

Nedgången kommer efter att ett antal banker sänkt sina riktkurser för aktien. Aktiekursen är nu nere på strax över 100 kronor vilket är den lägsta nivån sedan december 2020.

Jefferies har sänkt sin riktkurs från 145 till 135 kronor, men upprepar sin köprekommendation. Även DNB upprepar sitt köpråd men sänker riktkursen från 175 till 140 kronor. Handelsbanken har upprepat sin säljrekommendation, men där framgår ingen riktkurs.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera