1515
Annons

Volati köper norskt bolag som omsätter 36 miljoner norska kronor

Volati har förvärvat lås- och beslagsbolaget Gunnar Eiklid AS, som under 2021 omsatte 36 miljoner norska kronor.

Innehåll från Cibes LiftAnnons

Så förenar villahissen Cibes Air teknisk innovation och smakfull design

Allmänhetens bild av en hiss är ofta att den är skrymmande och har ett industriellt utseende – men är en nödvändighet för många. Gävleföretaget Cibes erbjuder hissar som utmanar konventioner med funktionalitet, teknik och design i främsta ledet. Deras nya villahiss, Cibes Air, har ett uppdaterat utseende och originella funktioner som ger användaren förbättrad komfort. 

Att investera i en villahiss har många fördelar: den framtidssäkrar hemmet, ger ökad komfort och höjer dessutom fastighetsvärdet. När industridesignerna Ida Eriksson och Gustav Berg satte sig vid ritbordet för att ta fram Cibes senaste villahiss, Cibes Air, ville de kombinera skandinavisk design och intuitiv funktion. 

– Det viktigaste under designprocessen var att tänka sig in i användaren och se villahissen ur dennes perspektiv. Vi ville att hissen skulle vara enkel att förstå och passa in i många människors hem. Att göra den modulär var också viktigt, det vill säga, smidig att installera och förändra, säger Gustav Berg, industridesigner på Cibes. 

– Vi ville få bort industrikänslan och få hissen att kännas mer som en inredningsdetalj. Hissen finns i tre designkoncept som inkorporerar naturmaterial som bambu, ek, lin och ull. Utöver det designkoncept du väljer kan du välja bland flertalet färger och tillval och på så sätt göra hissen mer personlig, säger Ida Eriksson, industridesigner på Cibes. 

Hon betonar att det är oerhört viktigt för Cibes att arbeta med hållbarheten i centrum. Denna ambition har nyligen cementerats ytterligare, då bolaget lanserade en omfattande miljödeklaration för hissen Cibes A5000. Miljödeklarationen är fullständigt integrerad med Cibes affärsstrategi, vilken står på fem pelare: Safety, Business, Planet, People and Ethics. 

– Samhällets hälsa och säkerhet är vår högsta prioritet och en förutsättning för vår verksamhet; vi avser att göra en liknande deklaration på fler av våra hissar. Vi ser inget motsatsförhållande mellan hållbarhet och lönsamhet, säger hon. 

Unik ergonomisk design 

Cibes Air har våningsknappar som integrerats i handledaren, mycket för att fånga upp den naturliga instinkten att hålla sig i handledaren under hissfärden. 

– Vi upplevde att det blev mer ergonomiskt att ha knapparna i handledaren, på så sätt får man hela funktionen i samma rörelse. Det blir dessutom enklare att hålla ned våningsknappen under hela resan, säger Ida Eriksson. 

Innovativ stoppknapp och panoramaglasat schakt

En viktig del i utformningen av Cibes Air var också att tänka innovativt kring den röda nödstoppsknappen som finns i många hissar av samma kategori. 

– Ett problem med den typiska nödstoppsknappen är att det är svårt att se om den är intryckt. Vi försökte i stället skapa en nödstoppsknapp som smälter in i designen och sitter på en platt yta. På så sätt ser man en brytningslinje och förstår varför hissen står still, säger Gustav Berg. 

Något som Cibes är helt ensamma på marknaden om är att det går att glasa samtliga fyra sidor på deras hissar, vilket ger ett luftigt och elegant utseende. Med många designval och ett modulbaserat koncept är Cibes Air en spännande villahiss för den inredningsintresserade publiken. 

– Många vet inte hur enkelt det är att installera en hiss i hemmet. Med Cibes Air får man en tillgänglighetslösning som både underlättar vardagen och höjer värdet på huset, avslutar Gustav Berg. 

FAKTA
Cibes Lift Groups historia började 1947 i Järbo, nu är de en internationell koncern med verksamhet i över 50 länder. Smart svensk ingenjörskonst och design av högsta kvalitet är hemligheten bakom framgångarna. De räknas nu som en av Europas ledande tillverkare av utrymmeseffektiva, modulbaserade hissar. 

www.cibeslift.com/se

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Cibes Lift och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?