Vinstlyft för Beijer Ref – organisk tillväxt på 11,6 procent
Kylgrossisten Beijer Ref redovisade ett resultat efter skatt på 243 miljoner kronor under det fjärde kvartalet 2021 vilket var en ökning från 180 Mkr under samma kvartal 2020.
Viktor Mölne
Text
Innehåll från ZignSecAnnons
Så kan du enkelt navigera regelverket – och minska företagets risker
Ditt företag har identitetsverifiering med BankID, men räcker det verkligen?
Kraven för Know Your Customer, KYC, är så långt ifrån en enkel checklista du kan komma, med olika regler och system för olika varor, tjänster och länder.
Jason Coombes, COO på RegTech-bolaget ZingSec, förklarar varför ditt företag tjänar på att nyttja en och samma leverantör och anslutning för alla de KYC-fokuserade efterlevnadslösningar som verksamheten kräver.
På en digital världsmarknad är det enklare än någonsin att börja sälja varor och tjänster i flera länder. Men, det många inte tänker på är att även om internet är globalt är reglerna för Know Your Customer, KYC, ytterst lokala.
– KYC-regler är avgörande för internationella företag. De används dels för att bedöma risker, men också för att uppfylla lagar och regler kring penningtvätt, AML – Anti Money Laundering, säger Jason Coombes.
– Dessa regler är ganska komplicerade redan när det gäller nationell verksamhet, men komplexiteten inte bara adderas utan multipliceras för varje ny marknad du går in på.
Som det ser ut i dag kan olika länder till exempel ha olika åldersgränser för samma produkt, olika krav på vilka uppgifter du måste ha tillgång till om en kund, och olika tekniska lösningar för att verifiera kundernas identitet.
– Myndigheternas krav finns där för att minska riskerna för att företag ska utnyttjas och till exempel råka bidra till finansiering av terrorism och organiserad brottslighet. Men i och med att reglerna skiljer sig så mycket åt mellan olika länder och regioner är det väldigt komplicerat att leva upp till alla kraven. Det här området är så långt från enkla checklistor du kan komma.
Tekniken skiljer sig markant mellan länder
Vad är det då som krävs för att ändå kunna navigera regelverket och på så sätt minska företagets risker?
– Grunden för välutvecklad KYC är att kunna verifiera kundens identitet, trots att man inte träffas personligen. En komplett KYC-process med kundintroduktion och flexibla lösningar för digital identitetsverifiering, PEP- och sanktionskontroller i enlighet med AML-kraven är förutsättningar för gränsöverskridande transaktioner och förtjänar djupgående försiktighetsåtgärder.
Jason Coombes, COO på ZingSec.
Det är å andra sidan inte särskilt enkelt att åstadkomma, eftersom tekniken för identitetsverifiering skiljer sig markant åt mellan olika länder.
– I Sverige har vi BankID och Freja eID som är relativt smidigt, men som ändå inte räcker för att täcka alla krav. Till exempel måste företag kontrollera kundens adress vilket kräver adressverifiering genom registercheck, något som kan bli tungt och svårjobbat utan automatiska processer.
En och samma plattform
I andra länder krävs andra tekniska lösningar för identitetsverifiering, till exempel digital inläsning av pass, och en video-selfie av kunden för biometrisk kontroll av ID-dokumentet samt för så kallad ”levandekontroll” som säkerställer att det är en levande människa och inte en imitation man har att göra med.
– Den oerhörda mängden regler och olika tekniska lösningar blir helt enkelt omöjligt för ett enskilt företag att ha koll på. Därför behöver globala företag ett robust ramverk och ett brett utbud av RegTech-lösningar för att kunna följa regelverk och tekniska krav på både lokal och global nivå och därmed kunna upprätthålla kontinuerlig tillsyn över regler för att upprätthålla regelefterlevnad.
För att förenkla den här processen för enskilda företag erbjuder ZignSec en aggregeringsmodell. Genom att ackumulera lösningar för identifiering och automatiserad KYC-regelefterlevnad på en och samma plattform ger de företag tillgång till globala lösningar med lokal anpassning, via en och samma kontaktpunkt.
– På så sätt kan vi hjälpa företag att förenkla och automatisera samtliga kontroller som är förknippade med KYC, vilket gör att de kan fokusera på mer komplexa fall där deras expertis behövs som mest. Med sådan programvara kan företag som erbjuder produkter eller tjänster på flera marknader anpassa användarupplevelsen och tekniken efter lokala förhållanden och regulatoriska krav, vilket i sin tur främjar konverteringsgraden av nya användare och kunder.