ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Vikande Iphoneförsäljning i Kina under fjärde kvartalet

Apples dominans över smartphone-marknaden i Kina är ett minne blott, framgår av en undersökning från analysföretaget IDC, som visar att Iphone-försäljningen minskade med omkring 20 procent under fjärde kvartalet 2018 jämfört med samma period föregående år. Det rapporterar Bloomberg.

Samtidigt stärkte Huawei sin position som i princip ohotad etta, efter att ha sett 23,3 procent ökad försäljning i kvartalet.

Marknaden i helhet minskade med knappt 10 procent. Det beror främst på att bristande innovation i nya modeller håller tillbaka konsumenter från att köpa nytt, enligt nyhetsbyrån. 

Nymodigheter som 3D-fotofunktioner och vikbara skärmar kan innebära viss lättnad, men det stora paradigmskiftet väntas när 5G når ut på allvar.

"Smartphone-marknaden under 2019 ser inte så munter ut. 5G-telefoner kommer bara vara en mycket liten del av den totala marknaden. Det är lång väg att gå innan det blir vår nya norm", säger IDC:s analytiker Wang Xi.

Vad som då väntar återstår att se, menar analytiker, men i nuläget är Apple klart på efterkälken med sina betydligt dyrare lurar, trots prissänkningar på 20 procent för de nyaste modellerna.

"Apple verkar inte ha en bra marknadsstrategi som fungerar i den föränderliga Kinamarknaden av i dag", säger Canalys analytiker Nicole Peng.

"De verkar ha svårt att hantera den ekonomiska inbromsningen i Kina, och de förändrade konsumtionsstrukturerna", fortsätter hon. 

I stället för Apple och Samsung är det utöver Huawei också de kinesiska mobiltillverkarna Oppo och Vivo som tagit betydande marknadsandelar med sina betydligt billigare modeller. Men Xiaomi, som är femte störst bakom Apple, såg ett mycket svagt fjärde kvartal. Försäljningen av nya telefoner sjönk med nästan 35 procent för tillverkaren, uppskattar IDC. 

Det berodde främst på intern omstrukturering och inventarieproblem, skriver Bloomberg.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies