Annons

USA:s kärninflation högre än väntat i augusti

Kärninflationen, enligt det som brukar beskrivas som centralbankens Feds favoritmått, var högre än väntat i augusti.

Innehåll från FoodTankersAnnons

Negativ trend – kunder väljer bort fossilfritt bränsle

I 60 år har FoodTankers transporterat flytande livsmedelsprodukter i tankbilar och tankcontainers. Företaget vittnar nu om en minskad efterfrågan på fossilfria transporter.

– Omställningstakten till klimatsmarta transporter är snabbare nära konsumentledet. Vi som befinner oss tidigt i leveranskedjan upplever att många tror att det främst är den sista länken som räknas. Trenden där transportinköpare väljer bort fossilfritt bränsle till följd av ett högre pris i vår del av kedjan går inte i linje med våra hållbarhetsambitioner. Nu behöver vi gemensamt tänka om och tänka nytt, säger Granit Smajli, COO på FoodTankers. 

Den största besparingen för hela samhället finns i att eliminera onödiga transporter som inte tillför något värde, menar han.

– Dagens möjligheter att lagra samt analysera stora mängder data ger förutsättningar för att arbeta mer proaktivt. En av utmaningarna i vår bransch är att framförhållningen vid beställning ofta inte är längre än två till tre dagar. Genom att dela mer information längs hela leveranskedjan skapas större utrymme för en mer proaktiv logistikprocess med högre lastningsgrad och färre onödiga transporter, säger Granit Smajli.

”Små justeringar ger stor skillnad över tid”

Det finns även potential att optimera transporter genom att skala bort viss utrustning.

– I dag ställs det krav på oss att vi ska tillhandahålla mycket utrustning på våra ekipage, till exempel en pump som väger cirka 250 kilo. Det här innebär att en del av den potentiella lastvikten försvinner. Om rätt krav ställs på rätt plats i leveranskedjan finns det stora möjligheter att höja lastvikten per transport, förklarar Granit Smajli.

Sara Nilsson, HR-chef på FoodTankers, lyfter fram fortsatt fokus på Eco Driving som ett annat verktyg för att förena klimatnytta med ökad lönsamhet. I dag utbildas alla chaufförer på FoodTankers i sparsam körning, vilket resulterar i lägre bränsleförbrukning.

– Eco Driving, lastoptimering och samordning av transporter är exempel på hur vi kan minska vår klimatpåverkan. Framåt kommer vi, tillsammans med våra samarbetspartners, att behöva hitta fler kreativa lösningar för att motarbeta trenden där fler väljer bort fossilfria transporter, säger Sara Nilsson. 

Läs mer om FoodTankers här. 

Om FoodTankers

FoodTankers är baserat i Karlshamn med dotterbolag i Polen och Ungern. Har 120 fordon och 180 medarbetare. Kunderna är producenter i livsmedelskedjan. Över 80 procent av transporterna i Norden är helt fossilfria.

 

Mer från FoodTankers

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med FoodTankers och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera