1515
Annons

Uppåt på Asiens börser

Handelsveckans sista dag inleddes på plus i Asien då man följer uppgångar på Wall Street. Inte ens Kinas BNP-fall på nära 7 procent hejdar det positiva humöret.

Innehåll från VerizonAnnons

Ny studie: Strategisk osäkerhet efter pandemin

Arbetslivet blir sig antagligen aldrig mer helt likt efter pandemin. För att kunna stå stark även framöver krävs flexibla och robusta företag, enligt en färsk studie.

Ta del av hela rapporten ”Business, reimagined” här.     

Sett i backspegeln gick övergången från kontors- till hemarbete under pandemin förvånansvärt smidigt. En studie från telekomjätten Verizon visar att 70 procent av tillfrågade tjänstemän ansåg att de var mer effektiva när de arbetade hemifrån. Även en majoritet av cheferna kände sig bättre rustade att fatta snabba och strategiska beslut och införa ny teknik som en följd av nyordningen på arbetsmarknaden.

Trots att pandemisituationen för tillfället är mindre akut än tidigare, har i stället en känsla av strategisk osäkerhet börjat infinna sig. Två tredjedelar av företagsledarna, 66 procent, hävdar att pandemin har blottlagt svagheter i deras strategi, medan 60 procent säger att de har svårt att hitta ett tydligt förhållningssätt till nya marknadsmöjligheter.

– Osäkerheten är inte förvånande. De flesta företagsledare såg inte pandemin komma, vilket påverkar människors förtroende. Men svaret är inte att eliminera osäkerhet – om det ens vore möjligt. I stället måste företagsledare bygga robusta organisationer som kan anpassa sig för att hantera chocker och överraskningar, säger entreprenören, CEO:n och managementprofessorn Margaret Heffernan, i rapporten.

”Många företag är lyckligt ovetande”

Teknik är viktigt för att skapa motståndskraft i en organisation som inte bara kan ta smällar, utan som kan blomstra och komma tillbaka ännu starkare. Molnbaserade lösningar har varit avgörande för att göra det möjligt för företag att snabbt bli mer flexibla – oavsett om de vill ta tillvara en möjlighet eller möta ett hot.

Rita McGrath, professor vid Columbia Business School, menar att företagsledare måste ställa sig ett antal frågor kring hur tekniken stödjer kundupplevelsen: 

– Var förbättrar den här tekniken upplevelsen för kunderna - och var gör den inte det? Problemet är att många företag implementerar teknik via dåligt designade system, samt att även om teknik kan erbjuda effektivitet, så fokuserar företag ofta mest på kostnadsbesparingar.

Negativa upplevelser, exempelvis utdragna supportsamtal och osmidig samtalshantering, kan tära ordentligt på kundlojaliteten.

– Många företag är lyckligt ovetande om vilken frustration de orsakar sina kunder. Här tror jag att företag helt enkelt gör felbedömningar. De vet inte ens om när de har förlorat en kund, säger Rita McGrath.

Företag står inför utmaningar som innefattar nya konsumentbeteenden, kompetensbrist och förändrade förväntningar från de anställda. Därtill tillkommer ekologiska omställningar, nya politiska riktlinjer samt den ständigt ökande takten av teknisk innovation.

I stället för att sticka huvudet i sanden menar Rita McGrath att ledare måste övervinna trögheten och påskynda sina organisationers transformationstakt. På så sätt det kan de definiera framtiden istället för att vänta på att framtiden ska definiera dem.

Här kan du ladda ner hela rapporten för att läsa mer    

Vill du veta mer? Följ Verizon Business på LinkedIn och Twitter:

VBG LinkedIn

VBG Twitter 

 

Mer från Verizon

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Verizon och ej en artikel av Dagens industri

Twitter handelsstoppas – uppgifter om att Elon Musk vill fullfölja bud

Elon Musk.
Elon Musk.Foto:TT/NTB

Twitter har handelsstoppat efter att aktien rusat med över 12 procent. Uppgifter gör gällande att Elon Musk planerar att fullborda sitt bud på mikrobloggen.

Teslas grundare Elon Musk vållade stor uppmärksamhet i våras när han la ett bud på Twitter som värderade mikrobloggen till motsvarande 428 miljarder kronor. I juli drog han tillbaka sitt erbjudande efter att ha anklagat bolaget för avtalsbrott.

Nu uppges miljardären ha bytt fot igen. Enligt uppgifter till nyhetsbyrån Bloomberg vill Elon Musk genomföra affären i linje med det ursprungliga erbjudandet värt 54,20 dollar per aktie. Enligt källor till Bloomberg ska Elon Musk ha lagt fram förslaget i ett brev till Twitter.

Twitter-aktien rusade med över 12 procent på Wall Street när Bloombergs uppgifter blev kända innan den handelsstoppades strax innan klockan 18.15 svensk tid. Aktien handlades då för 47,95 dollar.

Aktien i elbilstillverkaren Tesla, där Elon Musk är huvudägare, föll efter uppgifterna. Aktien försvagades från en uppgång på nästan 6 procent till plus 2,5 procent.

Elon Musk har tidigare varit tydlig med att han vill dra sig ur affären. Han har bland annat hävdat att Twitter inte har gett ut korrekt information om antalet spam- och fejkade konton på plattformen. Twitter, som accepterat det ursprungliga budet, har inte velat acceptera tillbakadragandet och har därför stämt elbilsmiljardären.

Så sent som den 13 september röstade Twitters aktieägare för att godkänna Elon Musks bud – trots att han själv vid tillfället inte ville genomföra affären. Den 17 oktober skulle de båda partnerna ha mötts i domstol för att avgöra frågan. 

Texten uppdateras.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera