ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Undersökning: Svenska B2B-företag skeptiska till försäljning digitalt

Nästan hälften av svenska business to business-företag har över huvud taget ingen försäljning i digitala kanaler. Och att använda sig av en extern marknadsplats som Amazon och Alibaba är helt främmande för de flesta.

Det visar en ny marknadsundersökning av Novus, som är beställd av bank-och finansgruppen Svea. Enligt undersökningen tror 49 procent av de tillfrågade B2B-företagen inte att digital försäljning passar deras målgrupp. Samtidigt visar undersökningen att i snitt 28 procent av försäljningen hos företagen utgörs av digital försäljning, och nästan 6 av 10 säger att försäljning digitalt bidragit positivt till B2B-försäljningen totalt.

En tungt vägande orsak till skepsisen är föreställningen att handel i digitala kanaler inte passar målgruppen eller bolagens erbjudande.

I undersökningen, som baseras på 501 telefonintervjuer, ger företagen också uttryck för en stark skepsis gentemot externa marknadsplatser som Amazon, Alibaba, CDON och Ebay. 86 procent säger att de inte ens överväger att sälja sina produkter på en extern marknadsplats, även det i hög grad med hänvisning till att produkterna respektive tjänsterna ”inte passar in där”.

”Som företagare bör man sätta sig in i hur dessa marknadsplatser kan påverka verksamheten. Det finns nämligen både utmaningar och möjligheter med att finnas där. Här bör företag ha ett mer öppet sinne. Det kan ge företag ytterligare exponering samtidigt som de når marknader de tidigare inte bearbetat”, säger Thomas Svensson, e-handelsexpert på Svea Ekonomi.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer