Genom Coredination digitaliseras och förenklas hela hanteringen av fältarbetet, från administration och planering till leveransaviseringar och kundportaler. Samtidigt innebär denna effektivisering av arbetet även att det kan ske mer miljövänligt än någonsin förut.
– Det finns flera exempel på det. Fordonsparken kan optimeras och transporter kan nyttjas mer effek-tivt. Likväl kan man bland annat se svart på vitt hur mycket man kört och hur lång tid en bil stått stilla, förklarar Folke Lundblad, vd på Coredination.
– På så vis kan företag enkelt vidta nödvändiga åtgärder; exempelvis att minska tiden ståendes på tomgång, hur de kan göra mer med färre transporter, och om möjligheten finns att gå från tio bilar till fem.
Effektivare leveranser
Byggbranschen har blivit mer digitaliserad men än finns utrymme för förbättring, menar han. Inom B2C kan företag leverera produkter och prognoser med precision, men detsamma gäller inte alltid inom B2B.
Genom Coredination finns möjligheten att få effektivare leveranser; detta genom att erbjuda en trans-parens mot slutkunden.
– Om mottagaren vet att det kommer en stor transport och får en tydlig ETA kan den enklare se till att det blir en effektiv leverans, utan stillestånd. Där kan vi tillhandahålla en förmåga mot våra kunder, som i sin tur gynnar slutkunderna, säger Folke Lundblad.
En digital framtid
I dag är mycket uppkopplat, både generellt men även så inom byggindustrin. Hissar, kranar och liftar är några få exempel på produkter som idag är tekniska och kan signalera om de får ett fel som måste åtgärdas. Det Coredination fokuserar på är vad som händer i skedet efter.
– Om ett fel uppstår med en maskin på ett bygge så är det klassiska att någon upptäcker felet, upprättar en felanmälan, den hanteras av en arbetsledare som skickar ut en tekniker. Teknikern kan först då konstatera vad felet är och kanske därefter behöver återkomma med reservdelar.
– Vår målbild på det här området är att kapa så många av dessa steg som möjligt. Maskinen rapporterar själv att något är fel innan det upptäcks av en människa, en tillgänglig tekniker får uppdraget automatiskt och kan redan då konstatera vilken felkod det gäller. Då har man vunnit mycket mer än om man exempelvis ger kunden möjlighet att upprätta en felanmälan via en webbsida, vilket är ett mer klassiskt exempel på digitala lösningar.
Många fördelar
Med hjälp av Coredinations tjänst effektiviseras flödena rätt av; du kan ta betalt snabbare och du minimerar riskerna att tappa på vägen på vad som annars skulle varit en intäkt. Det hela innebär att du i realtid kan se över företagets befintliga processer.
– Hur mycket tid spenderar vi på att fakturera, hur långt kör vi, hur länge står vi stilla – vi får en annan spårbarhet. Ett värde har med pengar att göra; att kunna ta betalt snabbare. Ett annat har med säkerhet att göra, förklarar han.
Vid installation av exempelvis en hiss ska en arbetsberedning och riskanalys genomföras, med dagliga tillsyner på maskinerna. Det är något som idag i mångt och mycket görs analogt i form av besiktningsprotokoll, vilket lätt kommer bort. Genom Coredinations samlas allt på en tjänst och om något skulle ske finns tryggheten att det alltid är enkelt att hitta nödvändig dokumentation.
– Genom digitaliseringen blir det enklare att nyttja sina resurser bättre, och lyckas åstadkomma mer med mindre. Du måste digitalisera dig för att på riktigt kunna nå högt uppsatta miljömål, avslutar han.
Om Coredination
Tjänsten Coredination lanserades år 2012 och är ett ledande digitalt verktyg för att hantera fältarbete med kunder som Skanska, Ramirent och Region Stockholm. Bolaget har sitt säte i Sundby-berg och drivs fortfarande av grundarna. Läs mer på https://coredination.com