1515
Annons

Trots lockup-upplåsning: Truecallers grundare ska behålla sina aktier

Foto:Jesper Frisk

De så kallade lock-up-avtalen för Truecallers grundare Alan Mamedi och Nami Zarringhalam går ut den 8 oktober, men grundarna har inga som helst intentioner att sälja.

Innehåll från InnofactorAnnons

Mer säkra och digitala arbetssätt för JOAB i molnet

Inför verkstadsföretaget JOABs tillväxtsatsning var det ett strategiskt vägval att övergå till en modern molnbaserad IT-lösning. Med stort fokus på säkerhet har JOAB skapat en effektiv och skalbar IT-miljö, med nya möjligheter att skapa digital tjänsteutveckling. 

JOAB utvecklar innovativa lösningar för transportbranschen. Företaget erbjuder alltifrån tillverkning och montering till eftermarknad och anses vara en av de ledande inom påbyggnadsbranschen för lastbilar i Norden.

Redan 2018 började JOAB sin digitaliseringsresa. Många av arbetssätten byggde då på manuella rutiner, men i takt med att företaget växte ökade behoven av smartare, mer digitala arbetssätt. Att flytta sin IT-infrastruktur till molnet blev en väg att skala verksamheten i linje med ledningens tillväxtambitioner. För IT innebar det högre krav på effektivitet och automation för att kunna leverera fortsatt hög kvalitet. 

– Vår tidigare miljö var en ”90-talslösning”, med gamla strukturer och utan mobil åtkomst. Genom att dra fördel av ny säker molnteknik med Microsoft 365, Azure och Power Platform skapar vi helt nya möjligheter för innovation, både för kunder och internt, säger Pär Persson IT- och Digitaliseringschef på JOAB.

JOABs nya verktygslåda för digitaliseringen 

Den initiala investeringen är tagen och JOAB har nu ett ramverk på plats som kan kommunicera digitalt hela vägen från slutkund in till affärssystemet, som fortfarande ligger on-prem. 

– Vi kan idag skapa appar och BI-rapporter som kombinerar data från on-prem med externa publika data samt den data som våra kunder eller leverantörer kan erbjuda. Allt under samma tak, med mobil access och säkerheten redan löst.

För verksamheten innebär satsningen att JOAB har fått tillgång till en stor digitaliseringsverktygslåda som bidrar till att öka affärsvärdet och konkurrenskraften i den fortsatta tillväxten. 

Alecta har liknande erfarenhet, läs gärna mer här 

Cybersecurity ett prioriterat fokusområde för ledningen

För ledningen var det särskilt viktigt att hantera den otrygghet som ökningen av IT-säkerhetshot innebär. 

– Styrelsen gav oss i företagsledningen uppdraget att prioritera cybersecurity som fokusområde. För oss har det varit viktigt att påvisa mätbarhet och utvärdera vårt säkerhetsarbete. Sedan tre år tillbaka har vi årliga genomgångar med styrelsen för att följa upp förflyttningen och kvaliteten på IT-säkerheten. Målet är att hela tiden höja säkerhetsnivån genom att bli bättre på att förstå vad som ger mest effekt, var de största säkerhetsriskerna finns och hur exponerat JOAB är för olika typer av hot, säger Peter Olsson VD på JOAB.

Uppföljningen är ett led i att prioritera bland olika åtgärdspunkter och förslag. För en konsekvent och målmedveten uppföljning har IT-avdelningen valt att bland annat använda Microsoft Secure Score i Azure som stöd. 

– Det hjälper oss att se till att vi upprätthåller den säkerhetsnivå som är rätt för oss. Till exempel har införandet av MFA, multifaktorautentisering, visat sig vara det som enskilt höjt säkerheten mest. Genom att säkerställa inloggningen med så kallad conditional access via certifierade enheter blir det både enklare för användaren och mer säkert. Även spårbarheten har ökat och incidenterna minskar, konstaterar Pär Persson.

Vägledning av extern expertis viktig för att lyckas på molnresan

Vägen till molnet var ett stort steg för JOAB och något av det viktigaste i början var att sätta upp infrastrukturen enligt best practice, att städa i AD (Active Directory) och säkerställa en stabil drift i övergången till den nya miljön. Lägg där till behovet att skapa förutsättningar för styrning, governance och god kostnadskontroll för ledningen.

JOAB insåg redan tidigt behovet av expertkompetens i flytten från traditionell on-prem till en modern molnmiljö.

– Vi ville göra den här förändringen på rätt sätt och inte vara försökskaniner i den här förändringen. Vi sökte därför efter en erfaren IT-partner som kunde vägleda oss på molnresan. Valet föll på Innofactor. De har gjort det förr och har en hög teknisk kompetens inom hela Microsofts ekosystem inklusive säkerhet. De hjälper oss att landa i en effektiv lösning som passar JOAB, berättar Pär.

IT en viktig länk för verksamheten 

Innofactors experter är idag en viktig del i JOABs IT-team. De uppskattas för sin tillgänglighet och kunskap om digitalisering med modern teknik och säkra molntjänster som hävstång. 

En annan viktig framgångsnyckel i förändringsarbetet är IT-teamets nära samarbetet med verksamheten. Genom att lyssna och förstå hur det fungerar idag, vilka behoven är och våga fråga ”varför”, bygger Pär och hans team förtroende för transformationen.

– För att kunna skapa legitimitet och förankring behöver vi på IT synas ute i organisationen och lära känna alla kollegor. Jag vill förstå våra utmaningar så att vi tillsammans kan hitta sätt att jobba smartare. Det är så jag gillar att jobba! Att ”tänka runt hörnet” som en tidigare kollega uttryckte det, blir ett sätt att fånga detaljerna som leder till nya utvecklingsmöjligheter. 

Nästa steg 

Nu tar JOAB nästa steg tillsammans med Innofactor för att erbjuda fler digitala tjänster som skapar mervärde och ökar konkurrenskraften.

– Bland annat ser vi flera spännande möjligheter öppna upp sig med Power Platform. En framtidsvision är att skapa en mer transparent och kvalitetssäker serviceprocess med digitala servicehandböcker för våra partnerverkstäder och kunder. Det skulle ge oss möjligheten att kunna erbjuda en mer prediktiv service, säger Pär.

Ytterligare ett område är att på sikt erbjuda yrkesarbetare ett JOAB-ID med säker access från mobilen till ett nytt molnbaserat intranät. En viktig pusselbit för att öka känslan av delaktighet och främja samverkan inom bolaget.

Om Molntjänster:

Molntjänster har blivit ryggraden i digitaliseringen, stommen i många organisationer. En modern miljö och molnbaserade säkerhetslösningar möjliggör snabbare utveckling. Med tillgång till realtidsdata i molnet skapas också bättre förutsättningar för analys och affärskritiska beslut, samt snabbare, mer effektiv och säker sjösättning av nya smarta lösningar som gynnar både medarbetare och kunder.

 Läs mer på https://www.innofactor.com/se/aktuellt/cloud-infra-di

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Innofactor och ej en artikel av Dagens industri

Fingerprints vd: Lageruppbyggnad påverkar mer än man trott

Fingerprints vd Christian Fredrikson.
Fingerprints vd Christian Fredrikson.Foto:patrik Olsson

Fingerprint Cards försäljning kommer fram till och med det första kvartalet 2023 att påverkas av situationen i marknaden med uppbyggda lagernivåer i hela ekosystemet. 

”Lageruppbyggnaden är kraftfullare än vad vi tidigare bedömde”, säger Fingerprint Cards vd Christian Fredrikson i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt, efter att bolaget på morgonen uppgett att det avser göra en emission om 300 miljoner kronor för att hantera situationen.

”När försäljningen i Kina stoppades kraftfullt under ett kvartal påverkades hela kedjan. På 24 timmar gick det från en situation med supply-begränsningar till en situation med begränsningar i efterfrågan”, säger han.

Efter en period av komponentbrist i marknaden, där hela kedjan generellt sett byggde lager för att säkra leveranser, kom Kinas covid 19-relaterade nedstängning under det andra kvartalet.

Christian Fredrikson förklarar att det är fyra nivåer av lager i ekosystemet som har byggts upp. OEM-tillverkarnas försäljningskanaler är fulla av färdiga mobiltelefoner, modulhusen har lager som ska gå in i fabriker, distributörerna har sensorlager som ska in i modulhusen och Fingerprint Cards självt har lager på så kallade wafers (halvledarplattor). 

Fingerprint Cards stoppade sina egna inköp redan i början av april, men dessa inköp görs ett halvår i förtid. 

”Vi hade redan beställt över sex månaders inköp av chip, så när försäljningen i Kinamarknaden stoppades är det fortfarande sex månaders supply som rullar in, efter det börjar vi komma in på våra förråd. Våra lager kommer att gå upp i det tredje kvartalet, jämfört med andra kvartalet för att sedan börja gå ned”, säger Christian Fredrikson.

Han påpekar i sammanhanget att Fingerprint Cards i slutet av mars var i ett läge med relativt låga lagernivåer och uppger att bolaget därmed befinner sig i ett ”bättre läge” än sina konkurrenter och den generella situationen i ekosystemet.

Vad gäller efterfrågan i Kinamarknaden generellt sett väntas den gradvis förbättras och inte visa en totalt kollaps som den som sågs under det andra kvartalet, menar Fingerprintchefen. Under det första halvåret 2022 minskade leveranserna av mobiltelefoner i Kina, enligt China Academy of Information and Communications Technology (CAICT).

Var det botten vi såg i det andra kvartalet?

”Vi kan inte säga när botten är nådd, men vi ser att det successivt blir bättre. Vi vet att det är temporärt, men effekten av de uppbyggda lagren kommer att påverka andra halvåret och första kvartalet nästa år innan vi kommer ned på mer normala lagernivåer”, säger han.

För helåret 2022 är bedömningen att den globala mobiltelefonförsäljningen går ned minst 10 procent, och med mycket mer än så i Kina som är Fingerprints överlägset största marknad. 

”Vi förväntar oss en marknad på ungefär samma nivåer nästa år och vi har inte tappat marknadsandelar överhuvudtaget”, säger han.

Under andra kvartalet initierade Fingerprint Cards ett åtgärdsprogram som ska minska rörelsekostnaderna med cirka 20 procent och förväntas få full effekt under det fjärde kvartalet 2022. 

Behöver ni vidta ytterligare åtgärder?
”Vi uttalar oss inte i förtid om det, men vi ser att åtgärderna vi har gjort var kraftfulla och snabba. Samtidigt ser vi att våra nya områden växer och emissionen vi gör är också för att kunna växa i de här områdena.”       

På den positiva sidan nämner Fingerprint Cards att den tidigare situationen med komponentbrist, som ledde till högre inköpspriser, nu har förbättrats. Här ser bolaget ”goda möjligheter” att sänka kostnaderna för sålda varor.

Vid 11-tiden hade Fingerprints aktie backat med nära 14 procent till 5:20 kronor. 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera